کد خبر: 619171
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۲ - ۱۳:۳۹
کشور لهستان به همراه چند کشور کوچک دریای بالتیک میزبان بزرگترین رزمایش راهبردی است که ناتو در 10 سال اخیر برگزار کرده است.


در این رزمایش نیروی واکنش سریع سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) به دفاع از کشورهای کوچک دریای بالتیک در مقابل یک مهاجم خارجی ناشناخته خواهد پرداخت.


این رزمایش با عنوان «Steadfast Jazz» از روز شنبه آغاز شد و در آن 6000 سرباز متعلق به همه کشورهای عضو ناتو علاوه بر چند کشور غیرعضو نظیر فنلاند، سوئد و اوکراین حضور خواهند داشت و در نزدیکی مرزهای روسیه انجام می‌شود.


قرار است در این رزمایش نیمی از سربازان در رزمایش عملی شرکت کنند و نیم دیگر از آن‌ها نیز به عنوان پرسنل مقر فرماندهی عمل خواهند کرد. در این رزمایش ده‌ها خودروی دریایی و زره‌ای و همچنین هواپیما شرکت خواهند داشت.


این رزمایش یک هفته‌ای به گفته آندرس فوگ راسموسن، دبیرکل ناتو قرار است تضمین کند که نیروی واکنش سریع ناتو آماده دفاع از هر کدام از کشورهای هم‌پیمان ناتو بوده و با هر تهدیدی در هر جایی مقابله می‌کند.


اعضای ناتو در شرق اروپا مدت‌هاست که خواهان برگزاری یک رزمایش بزرگ ناتو در خاک خود هستند و رزمایش Steadfast Jazz از سال 2006 تاکنون بزرگترین رزمایش ناتو خواهد بود.


این سناریو شامل حمله یک کشور خارجی ناشناخته به کشور استونی بر سر یک مناقشه ارضی است و ائتلاف ناتو برای دفع این حمله نیروی واکنش سریع خود را در خاک استونی مستقر می‌کند.


با وجود آنکه به نام این نیروی مهاجم اشاره‌ای نشده اما به لحاظ جغرافیای و سیاست‌های جهانی تردیدی در خصوص اینکه این نیروی مهاجم چه کسی می‌تواند باشد وجود ندارد. سال‌هاست که کشورهای حوزه دریای بالتیک از بابت تهدیدی که از جانب روسیه احساس می‌کنند نگران هستند و آن‌ها هشدار می‌دهند که ممکن است روسیه سربازان خود را برای اشغال این مناطق که جزوی از اتحاد جماهیر شوروی سابق بودند، اعزام کنند و می‌تواند آن‌ها را در عرض چند روز و حتی چند ساعت اشغال کند.


این رزمایش بزرگ عمدتا برای اطمینان دادن به این اعضای نگران ناتو در خصوص اینکه این ائتلاف آماده حمایت از آن‌هاست است.


اخیرا وزیر دفاع لتونی که یکی از کشورهای میزبان رزمایش ناتو است، گفت: روسیه در پنج سال گذشته جسارت خود را در دریای بالتیک افزایش داده است. این رزمایش از این رو برای ما مهم است که نخستین رزمایشی است که ما در آن حقیقتا برای دفاع از خاک خود تمرین می‌کنیم.


ماه سپتامبر در جریان رزمایش نظامی مشترک روسیه با بلاروس نگرانی‌های این کشورها به اوج خود رسید.

منبع: ایسنا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار