نورالله بیرانوند با بیان اینکه پروژه برقی کردن راه آهن یکی از موضوعات مهم این حوزه محسوب میشود، اظهار کرد: در این راستا برقی کردن راه آهن تهران – مشهد از سالها پیش در دستور کار قرار گرفت و با توجه به تاخیری که در اجرا داشته قرار است مورد بازنگری قرار گیرد.
وی با تاکید بر اینکه برقی کردن راهآهن با توجه به تغییر و تحولات راهبردی مورد بازنگری قرار میگیرد، گفت: دربحث تامین مالی متناسب با اجرای این پروژه توفیقی حاصل نشده و تلاش بر این است که اقداماتی در این زمینه صورت گیرد.
بیرانوند با بیان اینکه برای اجرایی کردن این پروژه حدود 4300 میلیارد تومان بودجه پیشبینی شده بود، افزود: این طرح به صورت BOT بوده و تامین منابع مالی به عهده سرمایهگذار است که البته مبلغ ناچیزی برای این پروژه اختصاص یافته و این طرح در فاز مطالعه باقی ماند و سرمایه مورد نیاز در حال بررسی است.
معاون توسعه مدیریت و منابع راهآهن با بیان اینکه بر اساس جدول زمانبندی، اجرایی کردن این پروژه در بهترین حالت 24 ماه و در حالت واقع بینانه 36 ماه در نظر گرفته شده است، گفت: فاز اول این پروژه طراحی شبکه بالاسری و زیرساخت برای ظرفیت 50 میلیون مسافر و 12 میلیون تن بار است و بحث سرمایهگذاری در ناوگان برای رسیدن به این میزان در فاز دوم پروژه قرار دارد.