کد خبر: 619051
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۲ - ۰۸:۵۷
نایب رییس کنفدراسیون صادرات ایران
متاسفانه به‌جای این‌که نرخ ارز بر اساس فرمول تعیین شده در برنامه پنجم توسعه یعنی تورم داخلی منهای تورم جهانی تعیین شود، بر اساس اظهارنظرهای سیاسی مشخص می‌شود.

محمد لاهوتی، نایب رییس کنفدراسیون صادرات ایران، در واکنش به اظهارات نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس مبنی بر تعیین نرخ ارز بین 2000 تا 2500 تومان گفت: بعد از اظهارات رییس کل بانک مرکزی مبنی برکف نرخ ارز در اتاق بازرگانی ایران و هم‌چنین هجمه‌ای که به بیانات وی مطرح شد و متعاقب آن برگزاری برنامه‌ی مناظره‌ در سیمای جمهوری اسلامی ایران و نظرسنجی اس.ام.اسی در این برنامه بین مردم و اظهار نظرهای گوناگون که کماکان ادامه دارد باعث نگرانی تولیدکنندگان و صادرکنندگان شده است.

وی با طرح این سوال که آیا نظر‌سنجی اس.ام.اسی درباره‌ی چنین مقوله‌ی اقتصادی مهمی کار درستی است یا خیر بیان کرد: نتیجه‌گیری درباره‌ی بحث‌های اقتصادی نباید به این صورت باشد، زیرا عواقب نامناسبی در اقتصاد کشور به جای می‌گذارد.

لاهوتی تصریح کرد: رتبه تسهیل تجارت در ایران در سال جاری از بین 189 کشور به 152 رسیده است. این در حالی است که رتبه‌ی ایران در سال قبل 145 بوده است ومتاسفانه هر سال نسبت به سال قبل در وضعیت بدتری قرار می‌گیریم.

نایب رییس کنفدراسیون صادرات ایران با تاکید بر این‌که تمامی افراد در سازمان توسعه تجارت در سال گذشته به دنبال بررسی این موضوع بودند که چرا رتبه ایران در این شاخص باید تا این اندازه پایین باشد، اظهار کرد: ولی متاسفانه در سال جاری شاهد این هستیم که نه تنها این رتبه‌ها بهبود نیافته بلکه رتبه‌ ایران پایین ترآمده است.

وی گفت: اگر به دنبال این هستیم که نمودارهای منفی اقتصادی و رتبه‌های پایین کشورمان در سطح جهان را ارتقاء بخشیم باید به‌ دنبال بحث‌های کارشناسانه و راه‌حل‌های علمی و عملی باشیم. قطعا نظرسنجی‌های تلویزیونی راه‌حل مشکلات اقتصادی نیست.

لاهوتی با تاکید بر این‌که صحبت‌هایی که طی ماه‌های اخیر درباره‌ی نرخ ارز می‌شود بحثهای کارشناسی نبوده و بیشتر گرایشات سیاسی در آن مشهود است، گفت: متاسفانه در دولت یازدهم پیش‌بینی می شد مشکلات تولید و به‌ویژه صادرات با سرعت بیشتری حل و فصل شود ولی متاسفانه فضا همچنان غبار‌آلود است.

نایب رییس کنفدراسیون صادرات ایران اظهار کرد: علی‌رغم تمام امید‌های ایجاد شده متاسفانه شاهد هستیم که در بعضی جاها برخی افراد با بیان نقطه نظرات غیرواقعی فضای امید را در جامعه از بین برده یا آن را کاهش می‌دهند.

وی با بیان این که تعیین نرخ ارز در قانون برنامه پنجم توسعه تکلیف شده و دیگر نیازی به این همه اظهار‌نظر‌های رسانه ای نیست، بیان کرد: کسانی که معتقدند نرخ ارز باید کمتر یا احیانا بیشتر از نرخ کنونی باشد، باید توجه داشته باشند که نرخ ارز براساس قانون برنامه‌ی پنجم باید براساس یک فرمول ساده و آن هم" تورم داخلی منهای تورم جهانی" تعیین شود و براساس آن سالانه باید شاهد کاهش یا افزایش نرخ ارز باشیم.

نایب رییس کنفدراسیون صادرات ایران گفت: متاسفانه از سال 1385 افزایش نرخ ارز سالانه سه تا چهار درصد بوده است. این درحالی است که در تمام این سال‌ها نرخ تورم سالانه بیش از 20 درصد بوده است و این اتفاق نشان‌دهنده حمایت از واردات و تضعیف تولید و صادرات بوده که امروزه شاهد نتایج آن هستیم و تا زمانی که تورم مهار نشود کاهش نرخ ارز به صورت دستوری امکان‌پذیر نخواهد بود.

لاهوتی با تاکید بر این‌که در صورت پایین نگه داشتن نرخ ارز بصورت تصنعی در واقع تولید و صادرات را فدای واردات کرده‌ایم، خاطرنشان کرد: تعیین نرخ ارز براساس قانون برنامه‌ی پنجم توسعه تکلیف شده و باید به آن عمل شود.

وی افزود: بانک مرکزی باید نرخ ارز را به صورت نرخ شناور مدیریت کند، بنابراین چنانچه نرخ تورم کاهش یابد، نرخ ارز نیز کاهش و در صورت افزایش نرخ تورم، نرخ ارزمتناسب آن افزایش می‌یابد.

نایب رییس کنفدراسیون صادرات ایران در پایان با بیان این‌که برای موضوع نرخ ارز نباید براساس نظر خواهی‌های غیر کارشناسانه همچون نتیجه یک مسابقه عمل کرد، گفت: نظرات باید در محیط های کارشناسی و بر اساس تکالیف قانونی بحث و بررسی و نتیجه آن مشخص شود تا مشکلات اقتصادی حل شود و در غیر این‌صورت همچنان با رشد منفی اقتصادی مواجه خواهیم بود.

منبع: ایسنا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار