کد خبر: 618941
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۲ - ۱۴:۰۸
رییس مرکز بهداشت استان زنجان در خصوص بیماری دیابت، گفت: زمانی که علت ایجاد بسیاری از بیماری‌های غیرواگیر بررسی می‌شود، مشاهده می گردد که دیابت، هسته ایجاد این بیماری‌ها است.

 

 "محمدرضا صائینی" شامگاه دیروز در همایش روز جهانی دیابت، اظهار کرد: در خصوص کنترل بیماری دیابت از سال 79 برنامه‌های زیادی چه در سطح روستاها و چه در سطح شهرها برگزار شده است، در واقع این غربال‌گری هر سه سال یک‌بار به مدت سه دوره در سطح روستاها انجام می‌شود.

 


وی افزود: این کار باعث می‌شود افرادی که در معرض این بیماری قرار دارند، شناسایی شوند که در همین راستا سعی شده است همه شهرستان‌های استان به کلینیک تخصصی دیابت مجهز شوند که تنها شهرستان ایجرود از این امکان برخوردار نبود که با افتتاح بیمارستان ایثار، این مشکل برطرف شده است. گفتنی است، با پیگیری‌های مستمری که در سطح دانشگاه صورت گرفته، باعث شده که استان زنجان جزو یکی از استان‌هایی باشد که متخصصان مربوطه را تربیت می‌کند.

 


صائینی در خصوص تغییر شیوه زندگی، تصریح کرد: در زمینه سلامت بحث تغییر شیوه زندگی و اصلاح آن وجود دارد، چرا که اگر این تغییرات اعمال نشود تا سال 2025 میلادی میزان شیوع بیماری دیابت به شدت افزایش خواهد یافت که از جمله این تغییرات می‌توان به فعالیت بدنی صحیح، ترک دخانیات و کاهش فشارها و استرس‌های روحی و روانی اشاره کرد که البته در حال حاضر وضعیت نسبت به گذشته خیلی بهبود یافته است. لازم به ذکر است، تغییر در شیوه زندگی تاثیر بسزایی در بهبود بیماری‌های غیرواگیر دارد. همچنین در پیشگیری از بیماری دیابت هر فرد خود باید گامی در این جهت بردارد.

 


در ادامه این همایش، رییس هیئت مدیره انجمن دیابت استان زنجان نیز عنوان کرد: دیابت بیماری است که به دلیل کمبود انسولین در خون ایجاد می‌شود و این در حالی است که مردم به اشتباه فکر می‌کنند دیابت به معنای مرض قند است و باید از مصرف قند خودداری کنند. این بیماری شیوع زیادی در دنیا و ایران دارد، به طوری که آمارها نشان می‌دهد در حال حاضر در دنیا 320 میلیون نفر مبتلا به دیابت وجود دارد که پیش‌بینی می‌شود در کم‌تر از 20 آینده این رقم به 500 میلیون نفر برسد.

 


"مجید ولی‌زاده" یادآور شد: در ایران نیز حدود پنج تا شش میلیون نفر به دیابت نوع دوم مبتلا هستند که اگر کنترل نشود مشکلات زیادی را در پی خواهد داشت. رشد این بیماری چه در کشورهای توسعه‌ یافته و توسعه نیافته و چه در حال توسعه بیش از حد انتظار بوده است. این بیماری افراد را در حدود هفت درصد در شهرها و در روستاها نزدیک به این عدد درگیر خود کرده است. همچنین شیوع این بیماری در گروه سنی 45 تا 64 بیشتر دیده شده است.

 


رییس هیئت مدیره انجمن دیابت استان، خاطرنشان کرد: از هر 100 نفر 23 نفر قندخون غیرطبیعی دارند. همچنین از هر 11 نفر بیمار دیابتی شش نفر از آن‌ها از بیماری خود مطلع نیستند. گفتنی است، رکن اصلی کنترل و درمان دیابت آموزش است تا افراد بدانند از چه رژیمی استفاده کنند تا بتوانند قندخون خود را کنترل کنند. برای کنترل این بیماری رژیم غذایی صحیح، مصرف داروها و تحرک بدنی در کنار هم لازم است. همچنین وجود باورهای غلط در این زمینه و نداشتن آگاهی‌های لازم به شدت این بیماری بیشتر دامن زده است.

 


ولی‌زاده با تاکید بر آموزش افراد، گفت: هر فرد باید خود حس آموزش‌پذیری را در خود تقویت نماید، چرا که برای آموزش به افراد آموزش‌پذیر نیاز است هر فرد حداقل باید 12 ساعت آموزش دیده باشد و پیگیر یادگیری بیشتر باشد. گفتنی است، دیابت مانع پیشرفت تحصیلی، فردی و اجتماعی نمی‌شود. همچنین ورزش یکی دیگر از ارکان پیشگیری و درمان بیماری دیابت است که افراد به آن نیز باید توجه کنند.

منبع: ایسنا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار