کد خبر: 618916
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۲ - ۱۳:۲۵
مروه کاواکچی وکیل سابق مجلس ترکیه که به دلیل حضور با حجاب در مجلس در سال 1999 از حضور در پارلمان ترکیه بازماند، حضور 4 زن محجبه در پارلمان ترکیه را پیروزی بزرگی برای حقوق بشر در ترکیه دانست.

عصر ایران: مروه کاواکچی وکیل سابق مجلس ترکیه که به دلیل حضور با حجاب در مجلس در سال 1999 از حضور در پارلمان ترکیه بازماند، حضور 4 زن محجبه در پارلمان ترکیه را پیروزی بزرگی برای حقوق بشر در ترکیه دانست.

نواندیش نوشت:  کاواکچی در تفسیر این حادثه با اشاره به آیه 81 سوره اسرا گفت:" جاء الحق و زهق الباطل" (حق آمد و باطل نابود شد)

کاواکچی با تبریک به 4 نماینده زن بابت حضورشان با حجاب اسلامی در جلسات پارلمان ترکیه، گفت:‌" دهه ها بود که این حق طبیعی از مردم ترکیه سلب شده بود و دیدیم و دیدید که با حضور این زنان با حجاب اسلامی هیچ کس ضرر نکرد بلکه همه ما به عنوان جامعه ترکیه از این روند سود بردیم."

با این حال این سیاستمدار زن اسلامگرای ترکیه افزود که این اقدام پایان فرایند نقض حقوق بشر در ترکیه نیست و ترکیه هنوز باید در راستای بهبود استانداردهای حقوق بشری گام های اساسی بردارد.

کاواکچی افزود برای تکمیل فرایند دموکراتیزاسیون در ترکیه باید آزادی اندیشه و بیان و سبک زندگی با افزودن متمم ها و اصول جدید به قانون اساسی این کشور تکمیل شود.

کاواکچی افزود برای تکمیل فرایند آزادی پوشش در ترکیه باید ممنوعیت کنونی پوشش اسلامی در ارتش و قوه قضاییه ترکیه نیز رفع شود.

کاواکچی در سال 1999 به عنوان نماینده حزب اسلامگرای فضیلت از شهر استانبول به پارلمان ترکیه راه یافت اما پس از حضور در جلسه افتتاحیه پارلمان با حجاب اسلامی مورد مخالفت جمع کثیری از نمایندگان احزاب لاییک قرار گرفت و پیش از حضور در مراسم سوگند نمایندگی مجبور به ترک سالن مجلس شد و مجبور شد از سمت نمایندگی استعفا دهد.

همچنین پس از حضور 4 زن محجبه از حزب اسلامگرای عدالت و توسعه و عدم مخالفت جدی دیگر احزاب لاییک با این اقدام در جلسه پنج شنبه پارلمان رجب طیب اردوغان و عبدالله گل نخست وزیر و رییس جمهور ترکیه نسبت به این حادثه ابراز خشنودی کرده و این اقدام را به مجلس ترکیه و دیگر احزاب مخالف حکومت تبریک گفتند.

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار