کد خبر: 618402
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۶
تنها چند ماه قبل بود که عقرب گزیدگی و کندی در روند درمان موجب مرگ دختر سه ساله در قلعه گنج شد اما زهرا آخرین قربانی نیش عقربها در این منطقه محروم در جنوب کرمان نبود زیرا الناز سه ساله نیز طعمه نیش عقرب سیاه شد.

تنها چند ماه قبل بود که عقرب گزیدگی و کندی در روند درمان موجب مرگ دختر سه ساله در قلعه گنج شد اما زهرا آخرین قربانی نیش عقربها در این منطقه محروم در جنوب کرمان نبود زیرا الناز سه ساله نیز طعمه نیش عقرب سیاه شد.

دخترکان مظلوم و بیگناه قلعه گنجی طعمه شیرینی برای عقرب های  زهر دارو کشنده شده اند با کدامین گناه سوالی است که وزیر محترم بهداشت باید پاسخ بدهد.

سریال مرگ دردناک دخترکان قلعه گنجی در اثر نیش عقرب مرثیه ای تمام ناشدنی است آیا باز هم باید دست روی دست گذاشت و یا اینکه  تنها به معرفی مقصرین و شانه خالی کردن از مسئولیت و یا در نظر گرفتن حداقل هایی از هر آنچه سهم آنها  از سرانه بهداشت است بسنده نمود.

در حالی که هنوز دو ماه از مرگ فاطمه دخترک 3 ساله قلعه گنجی در اثر عقرب  گزیدگی از توابع بخش چاه دادخدا نگذشته است که باز هم شاهد  پر پر شدن   دیگر همسن  سال و هم ولایتی اش بنام الناز نارویی از روستای ریگ آباد بخش چاه داد خدا  شهرستان قلعه گنج در جنوبی ترین  نقطه از استان پهناور کرمان هستیم.

اینکه مرگ فاطمه با بازتاب های خبری گسترده چه پیامدهای مثبتی  برای منطقه داشته نکته قابل توجه ای است که در گذر زمان باز هم بی نتیجه نبود.

شرح داستان مرگ فاطمه 3 ساله مفصل است تا جایی که از دل  پیگریهای رسانه ای پای 2:30 هم به   این ماجرای غم انگیز باز شد.

مرگ زهرا و توسعه برخی خدمات درمانی بهداشتی در روستایش

ولی مرگ فاطمه پرده از یک سری مسائل بهداشتی و کمبودها در بیمارستان 12 فروردین کهنوج یعنی محل بستری و به کما رفتن فاطمه که تنها مرکز ارائه دهنده خدمات درمانی به 5 شهرستان جنوب کرمان شامل،کهنوج،قلعه گنج،منوجان،رودبار جنوب،و فاریاب با جمعیتی بالغ بر 600 هزار نفر می باشد برداشت و امام جمعه شهرستان کهنوج را نیز با بیان سخنانی از کمی و کاستی گفت.

ولی علاوه بر اینکه مسئولان بهداشتی ضمن مقصر قلمداد کردن والدین دغدار فاطمه به دفعات، نسبت به راه اندازی سریع اورژانس 115 چاه داد خدا اقدام کردند و مرکز درمانی این منطقه نیز از دو پزشک برخوردار شد.

بر اساس این گزارش که همه مراحل از اطلاع رسانی اولیه تا مرگ فاطمه سه ساله را پیگیر بود و چندین گزارش را  روی خروجی خود قرار داد در آخرین مطلب خود  تحت عنوان "دختر سه ساله قلعه گنجی جان باخت/ نیش عقرب در کمین کودکان کپرنشین"به مسئولان امر هشدار جدی داد.

ولی  باز هم مرگ دخترکی سه ساله به نام النازنارویی دیگر هم ولایتی فاطمه اهل روستای ریگ آباد بخش چاه دادخدا در اثر عقرب گزیدگی که سی ام مهر ماه  اتفاق افتاده به رسانه ها کشیده شده است.

اینکه چرا با گذشت بیش از یک هفته پرده از مرگز الناز برداشته شد تنها به مدد یک خبرنگار درد آشنا می باشد که همواره دغدغه محرومان و محرومیت را سرلوحه کارش قرار داده و رسانه ها را  از هر گونه رویداد تلخ و شیرینی مطلع می کند.

داستان غم انگیز مرگ الناز سه ساله

حکایت نیش عقرب و مرگ کودکان قلعه گنجی،الناز سه ساله را به کام مرگ فرستاد و در شامگاه سی ام مهرماه دختر بچه ای سه ساله اهل ریگ آباد چاه دادخدا دچار عقرب گزیدگی شد و چند ساعت بعد در مقابل چشمان اشکبار پدرش ناله ای از دل کشید و بی جان شد. مقصر کیست؟

فقر مفرطی که از دولت های پیشین برای محرومان قلعه گنج به ارث رسیده یا سهل انگاری مسئولین؟

مقصر هر که باشد و به هر اندازه ، فعلا که مسئله اصلی جان دادن کودکان معصوم در اثر نیش کشنده عقرب هاست.هنوز  دو ماه از مرگ فاطمه کوچولو نگذشته  که الناز هم روی تخت بیمارستان 12 فروردین کهنوج  عمر سه ساله اش را به ما بخشید.!!

این اتفاق ساعت 20، شامگاه سه شنبه سی ام مهر ماه وقتی برای الناز رقم خورد که مادر الناز لباس های شسته شده خانواده را به داخل منزل می آورد؛ غافل از آنکه عقرب سیاهی میان لباس ها بوده. الناز کوچولو که در حال رفت و آمد و بازی کردن بوده پایش را روی عقرب می گذارد و فریادش بلند می شود. پدر الناز در خانه نیست، او کارگر ساده ایست که مجبور شده برای تامین معاش خانواده اش در بندر عباس کارگری کند.

عموی الناز بدون فوت وقت بیمار عقرب زده را با موتور سیکلت به درمانگاه چاه دادخدا می رساند.

پزشک درمانگاه نیم ساعت بعد از حادثه با تزریق آمپول لازم، توصیه می کند بیمار به قلعه گنج اعزام شود. دخترک را با پرایدی کرایه ای به قلعه گنج می رسانند و از آنجا با آمبولانس اورژانس قلعه گنج راهی کهنوج می شوند.

سه ساعت بعد از حادثه، الناز روی تخت بیمارستان کهنوج تنگی نفس دارد و پزشک معالج با تنفس مصنوعی سعی در درمان او می کند.

نیمه های شب است که پدر الناز از بندر عباس خودش را به بالین دخترش رسانده اما به گفته وی الناز که در آن لحظه تب داشته ناله ای می کشد و تمام!

الیاس نارویی پدر دخترک سه ساله ضمن شرح آنچه خواندید  به مهر گفت: تا کنون هیچ یک از مسئولین درمان و بهداشت و سایر مسولین پس از مرگ دخترم نه حضوری و نه تلفنی احوالی از ما نپرسیده اند تا لااقل روند درمان بی نتیجه دخترم را برایشان توضیح بدهم.

لزوم چاره اندیشی برای عقرب گزیدگی در جنوب کرمان

راستی چرا ما در مقابل مرگ کودکان معصوم اینقدر سنگدل شده ایم؟ آیا زمان آن نرسیده که مطبوعات استانی پرپر شدن کودکان فقیررا لااقل به اندازه تخریب کوهی در کوهشاه مهم بدانند؟ آیا زمان آن نرسیده که وزارت بهداشت اقدامی جدی برای مقابله با مرگ کودکان جنوب کرمان در اثر عقرب گزیدگی انجام دهد؟ آیا مرگ فاطمه 3 ساله و الناز 3 ساله نباید صدای  نماینده محترم پنج شهرتان یاد شده را در مجلس در بیاورد و از وزیر بهداشت و درمان توضیحی بخواهد که «این دخترکان مظلوم به کدامین گناه مرده اند؟

هر چند داستان مرگ  فاطمه و الناز 3 ساله  دردناک و غم انگیز است اما زندگی محرومان در جنوب کرمان، کپر نشینی و کمبود امکانات بسیاری از فاطمه های کوچک را با نیش عقرب آشنا می کند هر چند که دیگر کاری از دست کسی برای  این دخترکان مظلوم  بر نمی آید ولی  توسعه خدمات پزشکی، حذف واقعی محرومیت و کپر نشینی و احساس مسئولیت برخی از مسئولان آرزویی است که شاید با مرگ  دخترکان جنوب کرمان زنده شود.

خبرگزاری مهر آمادگی خود را برای ارائه توضیحات مسئولان امر اعلام می کند و گزارش دقیق این ماجرا را به صورت جدی دنبال خواهد کرد.

منبع: مهـــر
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار