کد خبر: 618345
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۳۹۲ - ۰۹:۰۵
رییس مجلس در دیدار با عضو شورای دولتی و رایزن عالی سیاسی و امنیتی چین، تاکید کرد: توسعه روابط ایران و چین باید براساس اهداف درازمدت برنامه ریزی شود.

یانگ جیه چیه عضو شورای دولتی و رایزن عالی سیاسی و امنیتی چین شامگاه سه شنبه در پکن با رییس مجلس شورای اسلامی و هیات همراه دیدار و گفت و گو کرد.


لاریجانی دراین دیدار طی سخنانی با اشاره به اراده رهبران ایران و چین برای تعمیق روابط دو جانبه گفت: خوشبختانه روابط اقتصادی بین دو کشور پیشرفت خوبی داشته و اکنون بیش ازهر زمان باید عرصه مناسبات مورد توجه قرار گیرد.


وی با اشاره به اینکه ایران کمک های چین در وضعیت تحریم های یک‌جانبه را فراموش نمی کند، افزود: برخی موانع در سر راه گسترش روابط نیز باید از طریق رایزنی ها حل و فصل شود.


رییس مجلس کشورمان با تاکید براینکه حضور شرکت های چینی در پروژه‌های نفتی ایران می تواند در دراز مدت در توسعه روابط موثر باشد، گفت: چینی ها دربرخی پروژه های پالایشگاهی ، فولاد و راه آهن پرسرعت می تواند همکاری داشته و سرمایه گذاری کنند.


وی توسعه همکاری های بانکی بین ایران و چین را ضروری دانست و اظهارداشت: برخی بانک های ایران مایلند در کشور چین شعبه بانکی ایجاد کنند تا تسهیلات بیشتری برای ارتباط دو ملت ایجاد شود.


لاریجانی نگاه بسیار مثبت آقای یانگ جیه چی به توسعه روابط با ایران را مورد قدردانی قرار داد و تاکید کرد: با این نگاه می شود بسیاری از موانع را در سرراه توسعه روابط دراز مدت برداشت.


عضو شورای دولتی چین نیز دراین دیدار طی سخنانی تاکید کرد: سفر رییس مجلس شورای اسلامی به چین فرصت مناسبی برای توسعه روابط تهران و پکن فراهم کرده است.


یانگ چیه چی با اشاره به اینکه ایران درمنطقه خاورمیانه جایگاه مهمی دارد، افزود: ایران در سیاست خارجی چین نیز جایگاه خاص خود را دارد .


وی با اشاره به سخنرانی مهم رییس مجلس شورای اسلامی در اولین روز سفر خود به چین در جمع استادان و دانشجویان دانشگاه مطالعات خارجی پکن گفت: آقای لاریجانی برای توسعه روابط دو کشور زحمات زیادی کشیده و حضور وی در پکن نیز فرصت مناسبی پیش آورده تا روابط را بهتر از گذشته به پیش ببریم.


عضو شورای دولتی چین در ادامه با اشاره به مذاکرات مهم اخیر بین روسای جمهوری ایران و چین در حاشیه اجلاس بیشکک گفت: اقتصادهای دو کشور از توانایی بالایی برخوردار است و در پروژه های نفتی نیز نتایج خوبی بدست آمده که ما می خواهیم با سرعت بیشتر ادامه یابد.


وی گفت: موضوع تمایل بانک های ایرانی برای باز کردن شعبه در کشور چین را پیگیری خواهد کرد.


یانگ تحولات و شرایط بین المللی را خیلی حساس خواند و گفت ایران و چین می تواند در تحولات موثر باشند.


پس از پایان این دیدار رسمی، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی و "یانگ جیه چیه " عضو شورای دولتی و رایزن عالی سیاسی و امنیتی چین با یکدیگر به طور خصوصی جلسه گذاشتند.

منبع: ایسنا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار