کد خبر: 618233
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۳۹۲ - ۱۳:۵۷
گزارش «جوان‌آنلاين» از پیچ و خم‌های لایحه حمایت از کودکان بی‌سرپرست؛
لایحه حمایت از کودکان بی سرپرست پس از گذشت چند سال و با رفع ایرادات شورای نگهبان سرانجام در اردیبهشت ماه امسال اشکالات آن در کمیسیون اجتماعی مجلس برطرف و برای تصویب نهایی در صحن علنی در دستور کار مجلس قرار گرفت اما دیری نپایید که در جلسه شورای نگهبان نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفت و با توجه به اصلاحات به عمل آمده مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.
جوان‌آنلاين: لایحه حمایت از کودکان بی سرپرست پس از گذشت چند سال و با رفع ایرادات شورای نگهبان سرانجام در اردیبهشت ماه امسال اشکالات آن در کمیسیون اجتماعی مجلس برطرف و برای تصویب نهایی در صحن علنی در دستور کار مجلس قرار گرفت اما دیری نپایید که در جلسه شورای نگهبان نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفت و با توجه به اصلاحات به عمل آمده مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.

این در حالی است که معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده با بیان اینکه تصویب تبصره ماده ۲۷ لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان بی‌سرپرست و بدسرپرست- که اجازه ازدواج سرپرست با فرزندخوانده را بر اساس حکم دادگاه می‌دهد- تبعات ویرانگری به دنبال خواهد داشت، گفت: تصویب این تبصره باعث خدشه‌دار شدن رابطه پدر و فرزندی و مادر و فرزندی و تحکیم بنیاد خانواده می‌شود و زمینه را برای سوء‌استفاده برخی افراد از این قانون فراهم می‌کند.
 
تبصره ماده ۲۷ قانون حمایت از کودکان بی‌سرپرست چه می‌گوید؟

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده در پاسخ به این پرسش که آیا تصویب تبصره ماده ۲۷ باعث رواج نگاه جنسیتی در خانواده‌های دارای فرزندخوانده نمی‌شود و بر رابطه سرپرست با فرزندخوانده تأثیر نمی‌گذارد؟ اظهار کرد: قطعاً همین‌طور است. پذیرش کودکان به عنوان فرزندخوانده باعث محرم شدن آن‌ها با «پدر و مادر خوانده» نمی‌شود و اصل بر این است که اگر مانع خاصی وجود نداشته باشد، به علت محرم نبودن فرزندخوانده با پدر و مادر خوانده، امکان ازدواج با این دو وجود دارد، اما هیچ‌گاه قانون به صراحت مناسبات و روابط خصوصی افراد را دستکاری نکرده بود و به طور عریان این نوع ازدواج را ترویج نداده بود.
 
برخی کار‌شناسان اجتماعی معتقدند، هرچند قانونگذار اذعان می‌کند که با گنجاندن تبصره ماده ۲۷، محدودیت برای ازدواج با فرزندخوانده ایجاد کرده است، اما دستکاری در مناسبات خصوصی و ترویج نگاه جنسیتی درون خانواده‌ها در شأن قانون‌گذار نیست، این کار با هدف و موضوع لایحه حمایت از کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست مغایرت اساسی دارد و حمایت از آنان را به دنبال نخواهد داشت.

این در حالیست که ایرادی که به لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان بی‌سرپرست و بد سرپرست از سوی شورای نگهبان وارد بود، به مجلس بازگردانده شد تا مورد بررسی قرار گیرد که در حال حاضر لایحه مذکور برای اعلام نظر در شورای نگهبان قرار دارد و با توجه به اینکه ایراد شورای نگهبان برطرف شده، بنابراین به نظر می‌رسد تصویب نهایی آن مدت زمان زیادی بطلبد.
 
از سوی دیگر اگر شورای نگهبان به لایحه حمایت از کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست ایراد بگیرد این لایحه دوباره در صحن علنی مجلس مطرح شده و برای اعلام نظر نهایی به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال می‌شود.
 
فراهم شدن واگذاري 50درصدي كودكان بي‌سرپرست با تصويب قانون جديد

براساس آمارهای سازمان بهزیستی در حال حاضر ۹ هزار و ۵۰۰ کودک در مراکز و خانه های کودک تحت پوشش سازمان بهزیستی نگهداری می شوند که در شرایط قبل از تصویب قانون فقط ۱۸ درصد کودکان شرایط داشتن سرپرست دائم و فرزند خواندگی را دارند.

در حالی که در صورت تصویب قانون جدید شرایط واگذاری ۵۰ درصد آنان کودکان فراهم می‌شود. و در مجموع سالانه در گذشته فقط حدود یک هزار کودک به خانواده های دارای شرایط واگذار می شدند اما تصویب قانون جدید این آمار را چندین برابر می کند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار