کد خبر: 618209
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۳۹۲ - ۱۱:۲۷
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: مصرف خودسرانه داروی استامینوفن منجر به صدمات کبد در فرد می‌شود.
دکتر "رحمت الله افشار"  با گرامیداشت هفته پیشگیری از مسمویت‌ها افزود: مصرف خود سرانه داروها بدون تجویز پزشک سلامت افراد را به خطر می‌اندازد که مقادیر بالای برخی داروهای، به ظاهر کم خطر مانند استامینوفن می‌توانند برای افراد، خصوصاً کودکان و افراد مسن کشنده باشد.

وی با بیان این مطلب که شایع ترین علت بروز مسمومیت در جهان، مصرف داروها، بیش از مقادیر درمانی می‌باشد، اظهارکرد: 70 درصد مسمومیت‌های ارجاع شده به مراکز اطلاع رسانی داروها و سموم کشور، مسمومیت‌های دارویی هستند که دهان شایع ترین راه ورود سموم به بدن است ضمن اینکه نگهداری داروها در ارتفاع بالا و کُمد مجهز به قفل بهترین راه نگهداری داروها دور از دسترس کودکان می باشد.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج تصریح کرد: خانواده‌ها برای کاهش تب در کودکان خود بهتر است داروی استامینوفن را با مشورت پزشک و براساس وزن و سن کودک به وی دهند و توجه داشته باشند که مقادیر زیاد داروی استامینوفن می تواند منجر به بروز مسمومیت در آنها شود.

افشار در خصوص میزان مصرف داروهای افراد افسرده بیان کرد: داروهای بیماران افسرده، کسانی که تعادل رفتاری مناسبی ندارند و افرادی که سابقه اقدام به خودکشی دارند باید دور از دسترس شان قرار گیرد و میزان دقیقی در خصوص میزان داروهای مصرفی بیماران افسرده و بیماران تعادل رفتاری انجام شود.

وی اضافه کرد: افراد باید بر مقدار مصرف داروی سالمندان نظارت داشته باشند چراکه ممکن است این افراد داروهای خود را به دلیل فراموشی، عدم اطلاع از نام دارو، بی‌سوادی یا کم سوادی، تشابه ظاهری شکل دارو و خوانا نبودن مقادیر مصرفی دارو مندرج روی جعبه اشتباه و یا به صورت تکراری مصرف کنند که برای پیشگیری از چنین اقدامی دفعات مصرف دارو را بر حسب صبح، عصر و شب یادداشت کنند تا از مصرف دوز تکراری دارو جلوگیری شود.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج یادآور شد: بروز مسمومیت دارویی هر چند ممکن است به مرگ فرد منجر نشود اما مصرف این داروها می تواند صدمات دائمی جبران ناپذیری به کبد و کلیه افراد وارد کند و همچنین مصرف بیش از مقادیر توصیه شده داروهای مسکن سبب تخریب کلیه‌ها خواهد شد.

افشار اظهار کرد: در صورت برخورد با فرد مسموم غیر هوشیار ابتدا خونسردی خود را حفظ کنید و سپس فرد بیمار را همراه با داروهای مصرفی به بیمارستان انتقال دهید و در صورت هوشیاری فرد بیمار نام دارو مصرفی را بپرسید و به کادر درمان اطلاع دهید.

وی در پایان به مردم توصیه کرد: داروها را مطابق با توصیه پزشک و یا داروساز مصرف کنید و از مصرف بی رویه داروها بپرهیزید چراکه مصرف خود سرانه و بی رویه دارو نه تنها سبب بهبودی فرد نمی شود بلکه سبب عوارض سوء و مسمومیت دارویی می شود.
منبع: ایسنا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار