کد خبر: 617982
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۷
وزیر بهداشت خبر داد:
وزارت بهداشت هم اکنون حدود ۷ هزار میلیارد تومان بدهی دارد که به انضمام سه هزار میلیارد تومان بدهی سال‌های قبل، کسری بودجه وزارت بهداشت به حدود ۱۱ هزار میلیارد تومان می‌رسد.

به گزارش جوان‌آنلاين، افزایش قیمت دارو و کمبود آن بار‌ها نقل محفل رسانه‌ها شده است البته مدتی است که این مشکلات کمتر و قیمت‌ها کاهش یافته‌اند و شاهد ثبات در بازار دارویی کشور هستیم. اما هنوز هم متولیان وزارت بهداشت اعلام می‌کنند که ۷ درصد مردم کشور و ۱۴ درصد شهروندان تهرانی هر سال به علت هزینه‌های کمرشکن و تحمل‌ناپذیر درمان فقیر می‌شوند.

اتفاقی که وزیر بهداشت روی آن صحه می‌گذارد و اعلام می‌کند: بر اساس قانون برنامه پنجم توسعه، سهم مردم از هزینه‌های سلامت باید به کمتر از ۳۰ درصد کاهش یابد اما اکنون مردم بیشتر از ۶۰ درصد هزینه‌های درمانی و سلامت را از جیب خود می‌پردازند.

 «حسن قاضی‌زاده‌هاشمی» که روزهای نخست فعالیت خود را با تنش‌های شدید دارویی آغاز کرد، معتقد است فقط راهکارهای عملی به این اوضاع سامان می‌دهد.

وی در این باره می‌گوید: «ما تلاش زیادی می‌کنیم تا همکاری خود را با بانک‌های سوییس و ژاپن از سر بگیریم. به اعتقاد من این کار بسیاری از مشکلات عرصه دارو را برطرف می‌کند.»

همه بدهی‌های یک وزارت‌خانه

در این میان باید از این موضوع نیز نام برد که این وزارتخانه مهم با کسری ۱۱ هزار میلیارد تومانی دست به گریبان است.

هاشمی در این باره می‌گوید: وزارت بهداشت هم اکنون حدود ۷ هزار میلیارد تومان بدهی دارد که به انضمام سه هزار میلیارد تومان بدهی سال‌های قبل، کسری بودجه وزارت بهداشت به حدود ۱۱ هزار میلیارد تومان می‌رسد؛ از این رو می‌توان گفت وزارت بهداشت به عنوان مسئول درمان مردم، خود بیمار است و نیاز به درمان دارد.

وی می‌گوید که کمتر از ۳۰ درصد اعتبارات وزارت بهداشت تحقق یافته که این میزان در مورد دانشگاه‌های علوم پزشکی حدود ۴۰ درصد است.

واردات ۷.۲ میلیاردی دارو

به گفته وی برای نخستین گام نبود دارو یا افزایش قیمت آن در داروخانه‌ها مورد پیگیری قرار گرفت كه منجر به واردات دارو شد.

قاضی‌زاده می‌گوید: برای کم شدن مشکلات دارویی کشور ۷.۲ میلیارد تومان دارو وارد کشور کردیم. وزیر بهداشت و درمان ادامه می‌دهد: این رقم با نرخ ارز مبادله‌ای صورت گرفته است و آرامش نسبی را بر بازار حاکم کرد و موجب ترخیص دارو‌ها از انبار‌ها و ورود آن به چرخه توزیع شد.

 البته قاضی‌زاده‌هاشمی اطمینان خاطری هم به مردم می‌دهد و در این زمینه می‌گوید: در ایران شرکت‌های دارویی وجود دارد که اعتبارهای خوبی دارند؛ اما مشکلی در بانک مرکزی بود به این صورت که در گذشته با ۱۰ درصد می‌توانستند گشایش اعتبار کنند اما به ۱۳۵ درصد افزایش یافت که ستاد تدابیر ویژه برای حل این مشکل ورود پیدا کرد که همین اقدام نیز از افزایش قیمت‌ها پیشگیری کرد.

با بیمه‌ها به تفاهم رسیدیم

وی سخن از امضای تفاهم‌نامه با بیمه‌ها نیز توضیح می‌دهد: این موضوع یکی از مهم‌ترین کار‌ها در حوزه دارویی بود البته وزارت بهداشت از تأمین اجتماعی مبالغی را طلب داشت که سازمان حدود ۶۰۰ میلیارد تومان را پرداخت کرد. در هر صورت توانستیم با ایجاد تفاهم‌نامه‌ای با تأمین اجتماعی، به توزیع دارو کمک کنیم و با ایجاد یک فراوانی نسبی، کاهش قیمت نیز داشته باشیم.
باید منتظر باشیم و ببینیم مسئولان می‌توانند این گره کور را بازگشایی کنند يا خير؟
 
منبع: تهران پرس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار