کد خبر: 617781
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۰
قیمت‌های بازار نیز اغلب سلیقه‌ای و بی‌پایه مطرح می‌شوند. حالا در این شرایط بهترین کار کدام است؟ بخریم یا بفروشیم؟

بازار خبر: قیمت‌های بازار نیز اغلب سلیقه‌ای و بی‌پایه مطرح می‌شوند. حالا در این شرایط بهترین کار کدام است؟ بخریم یا بفروشیم؟

قانون کسب و کار می‌گوید وقتی عرضه کم می‌شود، تقاضا زیاد خواهد شد. تقاضا که افزایش یافت، قیمت بیشتر می‌شود.

این فرمول در بازار خودرو نیز صدق می‌کند. کاهش عرضه خودرو، طبیعتاً افزایش تقاضا برای این کالای پردرخواست را در پی دارد. در ادامه مشاهده می‌شود که بهای آن نیز به صورت تصاعدی افزایش می‌یابد.

از سویی دیگر وقتی ارزش یک کالا در سطح بازار خرید و فروش زیاد می‌شود، مشتاقان فروش آن بیشتر می‌شوند. درست مانند طلا، سکه و ارز. هر زمان که قیمت اینها رو به افزایش باشد، میل به فروششان نیز بیشتر است.

اگرچه بسیاری از کارشناسان خودرو را یک کالای سرمایه‌ای تلقی نمی‌کنند، اما در شرایطی که قیمت آن هر سال 30 درصد اضافه می‌شود، شاید بتوان اندکی تغییر در این نظر اعمال کرد.

این روزها بازار در کود نسبی به سر می‌برد. قیمت خودرو به اصطلاح بازاری‌ها «پَرت» و «بی ‌هوا» است. با کاهشی که ماه گذشته در بازار رخ داد هم هیچ تکانی به بازار وارد نشد.

با تمام مسائل گفته شده، اگر شخصی دقیقاً بر سر این دو راهی مانده بود که الان وقت خرید است یا فروش می‌توان پاسخش را اینگونه داد.

در شرایط فعلی خرید خودرو منطقی‌تر از فروش آن است.  اگر می‌خواهید برای سفرهای عید خودرویی دست و پا کنید، همین یکی دو ماهه کاری انجام دهید. خرید را به به شب عید نکشانید.

در مقابل اگر قصد فروش خودروی شخصی به هر دلیل برای به دست آوردن پول آن را دارید، باز هم صبر کنید. بهمن و اسفند بهترین زمان برای فروش خودرواتان است.

اما با همه اینها هنوز هم نمی‌توان بازار آینده را به خوبی پیش‌بینی کرد. هنوز هم برخی مدل‌ها به صورت رسمی و دولتی قیمت‌گذاری نشده‌اند.

نظر دیگران

به گفته حسن زمانی افشار رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو، معمولا از ابتدای فروردین هر سال تا اواخر اردیبهشت ماه بازار خودرو وارد رکود شده و بیشتر مراجعه‌کنندگان به بازار فروشنده هستند. پس از این دوره رونق بازار از ابتدای فصل تابستان آغاز و تا اواخر این فصل ادامه دارد. در این مدت با توجه به آغاز سفرهای تابستانی بیشتر مراجعان به بازار خودرو خریدار هستند.

زمانی افشار می‌گوید: پس از آن از ابتدای مهرماه با پایان یافتن سفرهای تابستانی بازار دوباره وارد رکود شده و برخی مصرف‌کنندگان خودروهای خود را برای فروش عرضه می‌کنند. از اواخر آذرماه دوره رونق بازار خودرو مجددا آغاز می‌شود. رونق بازار در بهمن ماه به اوج خود رسیده و از 15 اسفند تا تعطیلات نوروزی دوره طلایی فروش خودرو است.

مسعود خوانساری، رییس کمیسیون حمل‌و‌نقل اتاق بازرگانی، صنایع و معادن تهران نیز می‌گوید بازار خودرو در رکود کامل به سر می‌برد و مردم به امید آینده خرید و فروشی انجام نمی‌دهند. علت این موضوع عدم نقدینگی در دست مردم است.

باتوجه به اینکه دولت جدید سیاست انقباضی در پیش گرفته تا تورم را مهار کند، نقدینگی مانند قبل به کشور پمپاژ نمی‌شود. بنا بر این قدرت خرید مردم نه تنها در حوزه خودرو بلکه در زمینه‌های دیگری نظیر مسکن و سایر حوزه‌ها نیز کاسته شده است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار