کد خبر: 617713
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۳۹۲ - ۰۸:۴۰
رئیس‌جمهور در جلسه رای اعتماد به وزرای پیشنهادی
سخنرانی حجت‌الاسلام حسن روحانی در دفاع از وزرای پیشنهادی کابینه از دقایقی پیش در صحن علنی مجلس شورای اسلامی آغاز شد.

به گزارش جوان‌آنلاين، سخنرانی حجت‌الاسلام حسن روحانی در دفاع از وزرای پیشنهادی کابینه از دقایقی پیش در صحن علنی مجلس شورای اسلامی آغاز شد.

مهمترین محورهای سخنرانی رئیس‌جمهور به شرح ذیل است:

گرچه دوست داشتم جلسه رای اعتماد در همان جلسه اول به اتمام می‌رسید و دولت می توانست با توان بیشتری در بخش فرهنگی نیز فعالیت خود را آغاز کند، اما به هر حال این حق نمایندگان مجلس است که نسبت به وزرای معرفی شده بر مبنای تحقیقاتشان و بر مبنای بررسی‌های خودشان نظر نهایی را اعلام کنند.

امیدوارم آخرین جلسه‌ای باشد که برای اخذ رای اعتماد به مجلس می‌آیم.

این دولت در شرایطی مسئولیت را بر دوش گرفته که کشور از لحاظ اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاست خارجی و داخلی در شرایط ویژه‌ای به سر می‌برد.

بنابراین به دلایل شرایط ئیژه کشور، دولت هرگز به حاشیه پردازی وقت خود را مشغول نکرده و نخواهد کرد. شما می‌بینید دولت در صرف وقت در برابر منتقدین و یا حتی برخی از مخالفین، منصفانه برخورد می‌کند. دولت نمی‌خواهد در این شرایط کشور وظایف اصلی خود را فراموش کند.

این دولت آنچنان برای استفاده از فرصت مصر بود که برای اولین بار در تاریخ جمهوری اسلامی ایران در همان روز تحلیف لیست نمایندگان پیشنهادی را تقدیم مجلس شورای اسلامی کرد. بنابر این ما از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی می‌خواهیم که سیاست دولت را در زمینه عدم حاشیه پردازی حمایت کنند.

علیکم بالمتون، لا بالحواشی؛ این جمله معروف ما طلبه‌هاست.

لازم می‌دانم از 3 وزیر پیشنهادی محترم که نتوانستند رای کافی اعتماد را جلب کنند، یعنی آقای نجفی، میلی‌منفرد و سلطانی‌فر که هر سه از مدیران شایسته و لایق این نظام هستند و در اغاز کار دولت دست همکاری دولت را فشردند، صمیمانه تشکر کنم و برای انها در هر جایی  که در حال خدمت هستند از خداوند مزید توفیقاتشان را خواستار باشم.

بویژه می‌خواهم از دکتر توفیقی که در مدت حدود 2 ماه گذشته سرپرستی وزارت علوم را بر دوش گرفت و در این مدت سیاست دولت را اجرا کرد و اکنون که موقع معرفی وزیران بود، به دلایل مصلحت بسیار نجیبانه و عالمانه همانطور که انتظار از مدیران شایسته و لایقی چون وی هست، برخورد کرد.

دولت از راه و خط خود ذره‌ای عقب‌نشینی نخواهد کرد، دولت بر مبنای آرای مردم موظف به مسیری است که مردم با رای شان در 24 خرداد برای دولت مشخص کردند. ممکن است بنا به دلایلی مجری سیاست تغییر کند، اما راه همان راه است. دولت اقدامات دکتر توفیقی را در مدت سرپرستی‌اش تایید می کند. وی فردی عالم اندیشمند، معتدل و کوشا بود. ما در شرایطی هستیم که نیاز به وحدت ملی داریم، اجماع و وحدت ملی برای انی دولت اصل است.

این دولت نمی‌خواهد دولت 18-19 میلیون نفر باشد این دولت، دولت 75 میلیون جمعیت است.

این دولت تعلق به جناح حذب یا قبلیه ای ندارد و این دولت متعلق به همه مردم ایران است و هبچ گاه در صدد تقابل با هیچ جناح یا تشکلی نبوده و نخواهد بود. شرایط کشور، شرایطی است که ما نیاز به وحدت داریم به ویژه همدلی و وحدنت بین دولت و مجلس.

باید دست به دست هم بدهیم و این راه را به پیش ببریم. به صراحت در محضر مردم اعلام می‌کنم که دولت بدوین حمایت مجلس در مسیر و راه و اهدافش موفق نخواهد بود.

اگر مجلس با همه توان در کنار دولت و دولت در کنار مجلس باشد و ما به همه جهان العام کننیم که ما حاکمیت واحد هستیم، دولت منتخب مردم و مجلس هم منتخب مردم است و همه مجری تدابیر رهبری خواهیم بود.

همه باید تلاش کنیم که نظرات و تدابیر رهبر معظم انقلاب را عملیاتی و اجرایی کنیم. تکرار شعار نکنیم، مداوم نگوییم که رهبری چنین فرموده است و چنان فرموده است. رهبری روشن نظراتشانم را بیان فرموده اند این ما هستیم که باید برنامه اجرایی آن تدابیر ار تهیه و اجرا و عمل کنیم.

در این شرایط ما با وحدت و انسجام به خوبی از شرایط سخت امروز عبور خواهیم کرد. ما در شرایط خاصی امروز در پای میز مذاکره با دیگران نشسته‌ایم. باید از حقوق ملی و منافع ملی و از اهداف ملی خودمان به خوبی دفاع کنیم البته با منطق، استدلال و با استفاده از هنر دیپلماسی. در چنین شرایطی ما نیازمند به حمایت همه مردم و همه نمایندگان هستیم. این معنای ان نیست که کسی به دولت نقد نکند که ما همواره از نقد عالمان و دلسوزانه استقبال می‌کنیم البته در چارچوب اخلاق، ادب و قواعد سیاسی اما در عین حال همه مردم ما شرایط خاص این زمان را مدنظر قرار می‌دهند.

برخلاف آنچه که بر خی‌ می‌گویند، این دولت اولویتش اقتصاد و سیاست‌خارجی تنها نیست.

اگر دولت در کوتاه مدت به دلایل خاص به سامان معیشت مردم و حل معضلات اقتصادی بیشتر توجه می‌کند و در سیاست خارجی برای باز کردن راه های تعامل سازنده تلاش می‌کند، برای میان مدت و بلند مدت می داند که فرهنگ مهمترین بخشی است که باید همه مجریان به آن توجه کنند.

سه وزیری که امروز برای کسب رای اعتماد به خانه ملت آمده اند  و وزیر فرهنگ و ارشاد و سایر مسئولانی که به فرهنگ مربوط می‌شوند، می‌دانند که بار رسالت سنگینی را بر دوش دارند.

سرنوشت میلیون ها جوان و نوجوان با فعالیت این سه وزارتخانه رقم زده می‌شود. افرادی برای انی وزارتخانه ها معرفی شده اند که با مشورت های فراوان از دیدگاه دولت، افراد شایسته ای که معیار ما پایبندی به موازین دین و قانون، اخلاق و مهارت حرفه‌ای بوده و سوابق، مدیریت، توانمندی و اعتقادشان به قانون اساسی و اجرای برنامه و قانون به عنوا اصل و اساس بوده و نسبت به این سه وزیر نیز همین معیارها مدنظر ما بوده است.

ما برای اموزش عالی در این کشور، با توجه به حساسیت امر دانشگاه ها و امروز حضور حدود 4 و نیم میلیون دانشجو در دانشگاه های کشور و رسالت سنگینی که این دانشگاه باید امروز بر عهده داشته باشد. دانشگاهی که باید دانشگاه باشد، یعنمی محل دانشمندان، دانش جویان و دانش پژوهان، دانشگاه یعنی جمع فرهیختگان امروز جامعه یعنی اساتید و جمع فرهیختگان فردای جاعه یعنی دانشجویان.

دانشگاه باید مدیریت فردای کشور را بر دوش خود احساس کند.

ما به دنبال وزیر بودیم که در مرحله اول کیفیت آموزشی دانشگاه‌ها را ارتقا بخشد یعنی توسعه انسانی، علوم و دانش. برای انی کار ما باید آنچنان از لحاظ علمی توانمند باشیم که بتوانیم با کشورهای پیشرفته علمی رقابت کنیم.

ما به دنبال وزیری بودیم که بر این امر اعتقاد داشته باشد که دانشگاه، دانشگاه است و باشگاه نیست. دانشگاه دار التادیب نیست، دانشگاه محل فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی نیست و دانشگاه و دانشجویان ابزار قدرت‌های سیاسی نیستند. دنشجویان در کنار تعلیم علم باید مسائل سیاسی جامعه خود را نقد کرده و به بحث بگذارند اما محیط دانشگاه محیط تقابل جناح‌ها و گروه‌های سیاسی نیست.

دانشگاه باید از آزادی‌های آکادمیک برخوردار باشد و در دانشگاه باید آزادی بیان و استدلال برقرار باشد گرچه این آزادی باید برای همه جامعه باشد اما در محیط دانشگاه نیاز به محیطی آرام‌ترو آزاد تر داریم در محیطی که به نعبیر مقام معظم رهبری، بتوانیم کرسی های آزاد اندیشی تشکیل دهیم. ما باید قدرت تحمل را برای شنیدمن نظرات ئ افکار دیگران بوجد بیاوریم.

می‌خواهیم میراث دار شخصیت هایی مثل شهید مطهری باشیم که می‌گفت دوست دارم به یک مارکسیست هم کرسی دانشگاهی داشته باشیم.

ما تحمل شهید مطهری ها و شیهد بهشتی ها را نیاز داریم. آستانه تحمل را پایین نیاوریم. به خاطر یک جمله و یک حرکت کوچک خود را آماده تشنج و برخورد نکنیم. دانشگاه‌های ما باید دانشگاه های الگو باشد.

در دانشگاه ها ما می‌خواهیم شاهد استقلال دانشگاه ها باشمیم به این مفهموم که دانشگاه های ما به رشدی رسیده اند که اکثر مسائل خودشان را در چارچوب قانون، خودشان حل کنند.

پیشرفت علمی در سایه تعامل علم و دانش در جهان است. ما پیرو همان پیامبری هستیم که توصیه کرد که در دورترین نقاطی که کمترین اشتراک فرهنگی دارند، برای کسب علم رنج سفر ار طلب کنیم. اطلب العلم ولو به سین.

من در زمینه دانشگاه و آموزش عالی سخن فراوان دارم که در حوصله امروز این جلسه نیست به دلیل اینکه هم فرصت من محدود است و هم حوصله شما محدودتر بنابر این به طور خلاصه بر این نکته تاکید می کنم که ما نیازمند به دانشگاهی هستیم که بتواند مهارت های لازم را به دانشجو بیاموزد و پس از دوران دانشگاه بتواند به جامعه خدمت رسانی کند. دانشگاه باید به صنعت، تولید، بازار، جامعه و بازرا کار متصل شود.

چنین وزارتخانه ای که می‌خواهد این تحولات را در دانشگاه برعهده بگیرد نیاز دارد به انسان فرهیخته ای که هم اهل علم باشد هم اهل حلم باشد. دکتر فرجی دانا، دارای این شایستگی ها هست که بتواند این تحول را در دانشگاه پیگیری کند.

در اولوین لیستی که این دولت برای وزاتر علوم آماده کرده بود، در میان اسامی نام فرجی دانا هم بود اما وی در ان مقطع به دلیل اشتغالاتش نمی‌توانست مسئولیت را برعهده بگیرد.

فرجی دانا در یک محیط مذهبی مثل قم پرورش یافته و در دانشگاه های مختلف در آموخته و مدیریت‌های مختلف علمی را از دانشکده تا دانشگاهی مثل دانشگاه تهران، کسب کرده است. برخی از بخش های زندگی اش در خدمت سپاه پاسداران و دفاع مقدس، صرف شده است.

وقتی با وی درباره آینده دانشگاه صحبت کردیم، احساس کردم که در بسیاری از موارد با هم هم نظر هستیم و برنامه های دولت را پذیرفته است.

در زمینه آموزش و پرورش، ما نیاز به تحول داریم؛ نیاز داریم که از مدارسی که حافظه محور هستند، به سمت یادگیری محور و استدلال محور حرکت کنیم. نیاز به مدارسی داریم که در بسیاری از مواد درسی خلاقیت دانش آموزان را افزایش دهد.

نیاز به مدارسی داریم که بتوانند نوجوانان ما را در آغاز تحصیل به وظایف اجتماعی و به اختیارات مدنی خودشان آشنا سازند. بحث اختیار، تکلیف و وظیفه از کلاس های اولیه مدارس باید برای دانش آموزان تبیین شود.

مدارس ما باید دانش اموزان را از شفاهی محور بودن هدای ند، به این دلیل بنده روز اول مهر ماه توصیه کردم که فن مطالعه در مدارس ایجاد شود.

پیشنهاد کردم دانش اموز ما بتواند آنچه در دل دارد، توان داشته باشد که ان را هم داشته باشد که روی کاغذ بیاورد. باید دانش اموزان را به مباحثه و گفت‌وگو عادت بدهیم. باید دبستان ها و مدارس ما با تحولات و فناوری های جدید در دوران دبستان آشنا شوند.

ما ضمن تقویت هویت، اسلامی-ایرانی در سراسر کشور، باید به فرهنگ های بومی احترم بگذاریم. باید به خورده فرهنگ‌ها احترام کنیم. باید اصل 15 قانون اساسی را اجرایی و عملیاتی کنیم و این کار از دبستان می تواند آغاز شده و در مراحل مختلف تا پایان دوره متوسطه به انحاء مختلف ادامه یابد. ما نیاز به تحول در اموزشو پرورش داریم. باید بار آموزش و پرورش بین دوش دولت و نهادهای دیگر تقسیم شود تا شرایطی رقابتی تر در محیط آموزش و پرورش شاهد باشیم.

آقای فانی جزو سابقون است و طی 30 سال گذشته در مسائل آموزش و پرورش فعال بوده است. دانش کافی را داشته و تحصیلات خود را در دانشگاه های معتبر طی کرده است و هم تخصص علمی داشته و هم تجربه عملی دارد.

از روزی که وی به عنوان سرپرست این وزارتخانه انتخاب شده، بازخوردها در میان همه آنهایی که سابقه در اموزش و پرورش داشته، بازخوردی مثبت بود و امیدورام این راه سخت یعنی عالم پروری و مهارت اموزی نوجوانان و جوانان کشور به دست این وزارتخانه و با مدیریت آقای فانی بهتر از گذشته ادامه یابد.

اما وزرش و جوانان که شامل همه جامعه 75 میلیونی است.

وقتی از ورزش همگانی حرف می زنیم که برای ما خیلی مهمه است، انجا که از عدالت در امکانات ورزشی حرف می‌زنیم و آنجا که باید عقب ماندگی های گذشته در مورد ورزش بانوان را جبران کنیم و انجا که ورزش را به عنوان یکی از پایه های اصلی سلامت مردم می‌دانیم.

ورزش می تواند به بهترین شکل اوقات فراغت جوانان کشور را پر کند و در کار جمعی به جامعه رقابت دهد.

ورزش می تواند بخشی از تعامل سازنده با جهان باشد. در دیپلماسی عمومی، دیپلماسی ورزش همواره کارایی خود را نشان داده است کما اینکه دیپلماسی علمی نیز در مقاطع مختلف همواره برای دیپلماسی کارآمد بوده است.

ورزش همگانی و حرفه ای باید توسط فردی اداره شود که با نظر علمی به این مسله نگاه کند، مخصوصا که در کنار ورزش، موضوع جوانان نیز مطرح است.

برای این مسولیت آقای دکتر صالحی امیری برگزیده و به مجلس معرفی شد. از ان وقتی که وی معاون وزیر بوده و با شورای عالی امنیت ملی همکاری داشته تا زمانی که خودش در شورای عالی امنیت ملی یکی از معاونت ها را برعهده گرفت و تا زمانی که در مرکز تحقیقات استراتژیک مسئولت بخش فرهنگی اجتماعی را برعهده گرفته، فردی دقیق، اخلاقی و پرتلاش بوده است.

صالحی امیری فردی صاحب نظر و متخصص پژوهش و تحقیق است و در مدت 2ماهی که سرپرستی این وزارتخانه مهم را بر دوش گرفت، به خوبی از اداره آن برآمده است.

خواست من از نمایندگان مجلس این است که در چارچوب وظایف قانونی خودشان، امروز بررسی صلاحیت 3 وزیر را ادامه دهند و ما انشاالله در پایان وقت، شاهد تکمیل کابینه دولت یازدهم باشیم و قول دولت به مردم عزیز این است که با این تکمیل حرکت سرعت بیشتری خواهد یافت.

از حوصله ای که کردید سپاسگذارم

 

منبع: تسنیم
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار