کد خبر: 617683
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۳۹۲ - ۱۹:۳۷
تهديد سلامت مردم با ميوه‌هاي خوش ظاهر و بد باطن
تا يكي، دو دهه پيش كشاورزان و باغداران زحمات زيادي را متقبل مي‌شدند تا با ترفند‌هاي متفاوت ميوه‌هايي مانند انگور و هندوانه ارگانيك و طبيعي را براي شب‌چله نگهداري كنند.
علي خدايي بيجاري

تا يكي، دو دهه پيش كشاورزان و باغداران زحمات زيادي را متقبل مي‌شدند تا با ترفند‌هاي متفاوت ميوه‌هايي مانند انگور و هندوانه ارگانيك و طبيعي را براي شب‌چله نگهداري كنند. اما اين روزها ميوه‌هاي فصل سرما را در خرماپزان تابستان و ميوه‌هاي تابستان را در چله زمستان مي‌توان در بازار ملاحظه نمود. وقتي علت اين امر را از ميوه‌فروش جويا شويد، او خواهد گفت: ميوه‌ها به صورت گلخانه‌اي بار آمده‌اند، اما فوت كوزه‌گري اين راز را كه استفاده از هورمون‌هاي كشاورزي و گازهاي خاص است، به مشتري نمي‌گويند. هورمون‌هايي كه به جز تاراج جيب مشتري، سلامت او را هم به خطر خواهد انداخت.

شايد به خاطر داشته باشيد سيب زميني 11 كيلويي كه در سال 2006 ركورد زد يا خيار دو متري كه ركورددار گينس شد؛ اينها نمونه‌هايي از عرض‌اندام دانش ژنتيك گياهي در قالب هورمون‌هاي كشاورزي روي مواد غذايي است. دانشي كه سلامتي مردم را به انباشته شدن جيب بنگاه‌داران ميادين ميوه و تره بار فروخته است و اين روزها در قالب محموله‌هاي ميوه از كشورهاي ديگري مانند چين وارد كشور شده و در گوشه و كنار، هر گذر و كوچه و خيابان، روي پيشخوان هر مغازه ميوه‌فروشي و گاري‌هاي سيار خودنمايي مي‌كنند.

اين مشكل تا به جايي پيش رفت كه در تاريخ 31 ارديبهشت‌ماه 90 خبري با تيتر «هندوانه‌هاي شيميايي چين تركيدند» روي خروجي خبرگزاري‌ها قرار گرفت كه در اين خبر آمده بود: «مقامات دپارتمان كشاورزي و محيط‌زيست چين اعلام كردند كه استفاده زياد از كودهاي شيميايي براي رشد بهتر هندوانه‌ها باعث انفجار صدها هندوانه در اين كشور شده است.» اما آنچه مسلم است هورمون‌هاي كشاورزي مي‌تواند باعث تغيير تركيبات ميوه شده و تعادل هورموني بدن افراد را به هم بزند. در نتيجه، بيماري‌هاي هورموني و مشكلاتي مثل چاقي را به وجود مي‌آورند. چراكه اين ميوه‌ها مي‌توانند سوخت و ساز بدن را تغيير داده و در جذب چربي‌ها مشكل به وجود آورند. در نتيجه شما حتي با رعايت رژيمي پر از ميوه‌ها و سبزيجات هم چاق مي‌شويد!

آفتاب در سايه كمبود نظارت از سر محصولات مي‌پرد

گذشته از آن بار آمدن چنين ميوه‌هايي در محيط گلخانه به لحاظ عدم تابش نور آفتاب بر ميوه‌ها، عناصر كميابي‌ مثل روي‌، آهن، مس‌ و منگنز در ميوه‌ها به ميزان ناچيزي خواهد رسيد و همين امر موجب بي‌طعم و بو شدن ميوه‌هاي خوش ظاهر و بد باطن گلخانه‌اي است. ضمن آنكه مصرف‌كننده نمي‌تواند با شناختي كه از خاصيت ميوه‌ها دارد، آنها را در برنامه غذايي خود بگنجاند. چراكه با تغييرات ژنتيكي در اين ميوه‌ها، خاصيت‌هاي شناخته شده در بيشتر ميوه‌ها تغيير مي‌يابد و به ميزان قابل توجهي كاهش مي‌يابد. به طور مثال ميوه‌اي مانند هندوانه كه سرشار از آنتي اكسيدان فراوان است و به اين واسطه فوايد بسيار زيادي از جمله خاصيت ضد سرطاني دارد و ‌اين ميوه را در جايگاه ارزشي خاص خود قرار مي‌دهد. اين در حالي است كه در چند سال اخير هندوانه‌هاي تو زرد كه به آن هندوانه آناناسي هم گفته مي‌شود توليد و روانه بازار شده است. اين هندوانه در واقع با حذف رنگدانه‌هايي به نام ليكوپن كه باعث سرخ شدن هندوانه مي‌شود، صورت گرفته است.

خاصيت آنتي اكسيداني ليكوپن، از بيماري‌هاي قلبي نيز پيشگيري مي‌كند. همچنين جلوگيري از آسيب DNA موجود در گلبول‌هاي سفيد خون نيز به دليل اثر آنتي اكسيداني ليكوپن است كه براي جلوگيري از سرطان پروستات، سرطان سينه، سرطان رحم، سرطان ريه و سرطان روده بسيار مفيد است.

با اين اوصاف به نظر مي‌رسد كه كشور هيچ نظارت و كنترلي بر سلامت مواد غذايي ندارد و هر بار هم كه چنين بحث‌هايي مطرح مي‌شود، قصه نخ‌نما شده متوليان امر آغاز مي‌شود و انگشت اتهام را از خود گردانده و به سوي ديگري نشانه مي‌روند، اما به راستي دستگاه‌هاي نظارت و پيگيري، مانند مؤسسه تحقيقات و استاندارد، وزارت جهاد كشاورزي و ساير متوليان در كجاي اين چرخه معيوب توليد تا مصرف ميوه‌جات و سبزيجات قرار دارند و چه نظارت‌هايي بر توليد محصولات كشاورزي اعمال مي‌كنند؟ چرا در مسندي نشسته‌اند كه از آن مسند واقعيت‌هاي وحشتناكي را مي‌بينند و لب نمي‌زنند؟‌

ناگفته پيداست كه با اين اوضاع آينده‌اي تيره و تار در انتظار داريم؛ چراكه باتوجه به هشدارهاي مؤكد و مكرر پزشكان، بخش قابل توجهي از معلوليت‌هاي ذهني، صورت يافته از تركيب مواد شيميايي و به ويژه هورمون‌ها به تغذيه مردم كشورمان است. به اميد روزي كه همتي ملي بين مردم و مسئولان، مرز صحت و سلامت كشورمان شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار