کد خبر: 617625
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۳۹۲ - ۱۴:۱۵
«هفت» در برنامه 3 آبان خود میزبان کسانی بود که رقم زننده رویدادهای سینمایی دو هفته اخیر بودند. شفیع آقامحمدیان مدیر سابق مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و سیدمهدی طباطبایی مدیر فعلی این مرکز به بازخوانی پرونده پروژه پرحاشیه «لاله» پرداختند.

شبکه ایران: «هفت» در برنامه 3 آبان خود میزبان کسانی بود که رقم زننده رویدادهای سینمایی دو هفته اخیر بودند. شفیع آقامحمدیان مدیر سابق مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و سیدمهدی طباطبایی مدیر فعلی این مرکز به بازخوانی پرونده پروژه پرحاشیه «لاله» پرداختند.

همچنین گفت‌و‌گوی ویژه این برنامه به هنگامه قاضیانی بازیگر سینما اختصاص داشت و محمدهادی کریمی نویسنده و کارگردان مهمان دیگر برنامه «هفت» بود.

شمقدری به فارابی گفته بود یک میلیارد پول را به حساب کارگردان واریز کنند تا بعد آن را از دفتر آقای مشایی بگیرد

بر اساس اعلام تسنیم، مدیر فعلی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در بررسی پرونده پروژه سینمایی "لاله" گفت: سوال ما این است چرا فیلم "لاله" باید در مرکز سینمای مستند و گسترش ساخته شود؟ موضوع تهیه‌کنندگی و مدیریت آن و البته ادعاهای تیم تولید درباره مالکیت فیلم جای سوال است. برای فیلم 7 میلیارد هزینه شده وقرار بود جلساتی را با کارگردان و تهیه کننده بگذاریم تا به نتیجه معقولی برسانیم. با این وجود کارگردان تأکید کرد که مالکیت برای مرکز نیست و متعلق به شرکتی کانادایی است. بنابراین ما هم آنرا به حالت تعلیق درآوردیم.

- قراردادی تحت خرید فیلمنامه ما نداریم و این درست است. نیک نژاد میگفت من قرارداد را با دست چپ امضا کردم و انرا قبول ندارم. وقتی ما را صاحب مالکیت نمی‌دانستند من هم آنرا تعلیق کردم. قرار است اگر جلسه ای هم تشکیل شود حتما نماینده آن شرکت کانادایی هم در جلسه بعدی حضور داشته باشند. ادعاهایی الان مطرح شده که واهی است اما مدیریت با آن برخورد منطقی نکرده است.

- مسأله اصلی سینمای ما که "لاله" هم مصداقی برای آن است، بحث مدیریت است. فیلم "لاله" قرار نبود در مرکز ساخته شود و گویا برعهده فارابی بود که مدیریت آن از این کار منصرف شدند. فیلم سیر خودش را در فارابی طی میکرد اما آنان زیر بار تولید نرفتند. این بود که مرکز کار را پذیرفت.

- شمقدری به فارابی گفته بود که یک میلیارد پول را از فارابی به حساب کارگردانم واریز کنند تا دو روز بعد آنرا از دفتر آقای مشایی بگیرد. اما فارابی قبول نکردند. خود حسن نجاریان این را برای من نقل کردند. 350 میلیون تومان با برخورد جدی آقای شمقدری را بالاخره بنیاد فارابی پرداخت میکنند به نیک نژاد. چک این پرداخت هم وجود دارد.

- در کل سیر اتفاقی که برای فیلم افتاده، ربطی به تجربی یا غیر تجربی بودنش ندارد. کار تجربی تعریف دارد؛ اینکه ساختارشکن باشد و اینکه فیلم اولی باشد.

- چه اتفاقی افتاد که از 2.5 میلیارد سال گذشته به حدود 8میلیارد الان رسیده است؟ تهیه کننده قرار بوده 100 میلیون دستمزد بگیرد و مشاوره او هم 100 میلیون. من نمیدانم این مشاور دیگر چیست. در برآورد جدید چندماه بعد قرار بوده به تهیه کننده 200 میلیون بدهند و به مشاور هم 100 میلیون. متوجه نمیشوم این رقمها دیگر چیست.

- بریزو بپاش‌های عجب و غیرمنطقی را داشتیم. تا الان 7میلیارد هزینه شده و طبق برآورد گویا قرار است 12 میلیارد خرج آن شود. من یک مصاحبه در مورد فیلم کردم به یکبار عوامل به ما تخفیف نزدیک به دو میلیارد دادند. این پروژه را مدیریت نکردند همچنانکه برخی بخشهای فیلمنامه را حذف کردند اما تغییری در برآورد هزینه نداده اند.

- حدود 6 میلیارد و 800 میلیون تومان پرداخت مستقیم داشته ایم. علاوه بر پرداختهای غیرمستقیم مثل مسافرتها و ... . به نظرم ادعای آقای نیکنژاد واهی است اما در حد مدیریت این رقم‌ها و قراردادها کاملا مخدوش است.

آقامحمدیان: بازیگری داشتیم که 500 میلیون پول می‌خواست اما قبول نکردیم

مدیرعامل اسبق مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی نیز در ادامه این برناته و درباره فیلم "لاله" گفت: کمیسیون فرهنگی مخالفت داشت اما نسبت به پروژه لاله متقاعد شدند و ما هم براین اساس کار را ادامه دادیم. بنابراین الان نگویید با ساخت این فیلم مخالف هستند.

- همچنان معتقدم که "لاله" فیلمی تجربی است. ببینید کاملا به زبان انگلیسی است و این تجربه جدیدی برای سینمای ماست. از طرفی به لحاظ پروداکشن سنگین و امکانات ویژه بازهم یک نوع کار تجربی خواهد بود. خود فیلم "آناهیتا" که در زمان مدیریت قبل در مرکز ساخته شد، آیا تجربی بود که الان "لاله" را متهم می‌کنند.

- ما حتی کار "آناهیتا" را با اینکه نقد داشتیم ولی بعنوان کار تجربی دوره مدیریت قبلی پذیرفتیم. پس مدام نگویند "لاله" چه ربطی به تجربی دارد یا ندارد؟ با اینکه من تجربی بودن فیلم را قبول دارم. ما بحث بین المللی را تأکید جدی داشتیم.

- تنها 10 درصدی از کار باقی مانده و آن هم نیازمند بازسازی پیست اتوموبیلرانی است. وقتی فیلم وارد حواشی بیرونی و گاها سیاسی می‌شود مشکلات هم خود به خود ایجاد میشود. پیش بینی ما بود که اگر عادی روند تولید را ادامه می‌داد و به تورم نمی‌خورد با همان 2.5 میلیارد پروژه را می‌ساختیم نه رقم الان.

- برآورد رقمهای جدید پس از رفت تهیه کننده اول بود که دوباره قراداد بستیم و همه چیز متوجه تورم بود. رقم تولید اگر بالاتر رفت به دلیل نرخ جدید عوامل پس از تورم و افزایش دلار بود. بازیگری داشتیم که 500 میلیون پول میخواست؛ ادعا میکرد که وقتی پول زیاد گرفته‌اید برای پروژه پس من هم پول این چنین میخواهم.

- براورد اولیه این فیلم بالای 10 میلیارد بود و اتفاقا بخشهای حذف شده را کم کردند در نتیجه نهایی. بعد این برآورده هایی که مدام در رقم‌ها اعلام میشود تأیید شده که نیست. رقمی دادند که ممکن است ما هم قبول نکرده باشیم. پس این امار و ارقام در حد حرف است. مخالفین فقط به ادعاها تکیه کرده اند و نه واقعیتها.

- مالیکت فیلم مشخص است. قرار بود اگر به خارج از کشور برود فیلم، بخشی از مالکیت به اسدالله نیک نژاد داده شود. ما کار غیرقانونی نکرده ایم.

- اگر ایرادی به مدیریت من دارید بگوئید وگرنه تهیه کننده و کارگردان باید خودشان پاسخگوی کارشان باشند.

هنگامه قاضیانی: هیچ لابی و پارتی بازی نداشتم و سرم بالاست/ امیدوارم ناصر ملک مطیعی ثابت قدم در سینما باشند

این بازیگر سینما در گفتگویی ویژه با برنامه «هفت» شب گذشته گفت: اگر رشته بازیگری در دانشگاه خوانده شود که چه بهتر و اگر هم نبود رشته های علوم انسانی میتواند به این حوزه به بازیگر یاری برساند. بازیگران زن امروز سینما هرکدام رنگ و بو و بازی خودشان را دارند. با اکثر آنان نیز کار کرده ام. اما تحلیل وضعیت بازیگری، بر عهده من بازیگر نیست بلکه بهتر است فیلمانمه نویسان و کارگردان این وظیفه را برعهده بگیرند.

- تمام کارهایی که تا به امروز و با هرکارگردانی که داشته ام یک خاطره بد و حاشیه در سینما نداشته ام. برایم مهم است با کارگردانی که بخواهم کار کنم نشست و برخواست داشته باشم. اگر روحیه ام به او نخورد حتی اگر گیشه و استقبال داشته باشد قبول نمیکنم. این نظر شخصی من است.

- این قانون شکنی را برای اولین بار داشتم که درباره فیلم «بشارت» از ابتدا چندین بار مصاحبه کردم. چون باید از زمان اکرانش بگذارد تا بتوان از آن حرف زد. فیلم "بشارت..." اول اکران است و نمیتوان خیلی جدی در موردش حرف زد اما امیدوارم مردم آنرا دوست داشته باشند. زیاد حرف زدن مثل ویترین دومی می‌شود که من آنرا دوست ندارم.

- امیدوارم ناصر ملک مطیعی ثابت قدم در سینما باشند در ورود جدیدش پس از چند سال. به نظرم حضور دوباره او اتفاق خوبی است. هیچ وقت کمکاری نمیکرد و عاشق مردم بود و گذشت زمان نتوانسته او را محو کند.

- قهرمان سازی کار اول بازیگری است اما خصلت و مرام آنان را ماندگار می‌کند. بدون مردم شک نکنید که من بازیگر بی معنی هستم. اگر مردم من را دوست داشته باشند از برخی خطاها و بازیهام نیز می‌گذرند.

- حضور افتخاری تنها در فیلم "آینه های روبرو" و "ساکن طبقه وسط" داشتم. قراردادی نداشتم چون نمیخواهم در برابر اینها دم از دستمزد بزنم. اما اگر نقش کوتاه هم بازی کردم به شرطی بوده که تأثیرگذار بوده باشد.

- برکات نقش طاهره فیلم "به همین سادگی" را تا امروز دریافت میکنم چون همه هم مرا با این نقش می شناسند. اقبال زیبایی که ممکن است برای همه رخ دهد با این فیلم برایم شکل گرفت.
- باید فرصت سینما و تئاتر به هر بازیگری داده شود. فرصت باید به همه داده شود تا همه تجربه کنند چون ملک شخصی نیست. برا من سینما و تئاتر هیچ وقت سرگرمی نیست چون بازیگری برایم جدی است و مایه میگذارم. من در تئاتر تجربه های خیلی خوبی داشتم و واقعا به من کمک کرد. تئاتر برای من برکت داشت.

- در مورد خودم از روزی که وارد سینما شدم توسط مهری شیرازی تا امروز؛ هیچ لابی و پارتی بازی صورت نگرفته و سرم بلند است. در مورد دیگران هم امیدوارم اینطور نباشد.

- برای فیلمی به کارگردانی حامد امرایی و تهیه کنندگی محسن علی‌اکبری قرارداد بسته ام. قرار است در کنار حمید فرخ‌نژاد، فیلم را دو هفته دیگر آغاز خواهیم کرد.

محمدهادی کریمی: سعی کردم عنوان فیلم را زیر نگاه مصلحانه تعریف و عامدانه از کلمات منفی پرهیز کنم

کارگردان فیلم "بشارت به یک شهروند هزاره سوم" در این برنامه افزود: نباید چشم بر موضوعاتی همچون شیطان پرستی و امثالهم ببندیم. هست و از جوانانی که بی اعتماد هستند سوء اسفاده میکنند و این باید آسیب شناسی کرد. آنها کارخودشان را میکنند و ما باید حواسمان باشد.

- به نظرم برای این موضوع در فیلم "بشارت..." بک درام و جذابیت خاصی را ترسیم کرده ایم. مخاطب فیلم قرار نیست فقط سرگرم باشد بلکه در تلاش برای آگاهی دادن بوده ایم.

- به نظرم مردم هم از ساختار نامتعارف فیلم هم استقبال کرده اند و به قول سینماداران، تلفاتی نداشته ایم و سالن را ترک نمیکنند.

- پخش جهانی فیلم توسط موسسه رسانه های تصویری انجام خواهد شد. قرار است در مالزی هم همزمان پخش شود. فکر میکنم چون موضوع ایمان جهانی است میتواند مخاطب جهانی داشته باشد به لحاظ موضوع. اما قواعد جشنواره های جهانی را چون بلد نیستم تلاشی هم شاید برای آن نکردم.

- به "بشارت..." صرفا به چشم یک فیلم نگاه نکردم بلکه میخواستم به حرفی دست پیدا کنم تا مخاطب هم بتواند حتی لحظاتی به آن فکر کند. در عین اینکه نمیخواستم شکل وعظ و شعاری پیدا کند.

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار