کد خبر: 617259
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۰
دو مقام مسئول در بانک مرکزی از تک نرخی کردن ارز در کوتاه‌‍ترین زمان ممکن خبر دادند.

دو مقام مسئول در بانک مرکزی از تک نرخی کردن ارز در کوتاه‌‍ترین زمان ممکن خبر دادند.

نشست کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی تهران با حضور دو مقام مسئول در بانک مرکزی برگزار شد. در این نشست، مدیرکل عملیات و تعهدات ارزی بانک مرکزی به همراه معاون اداره صادرات این نهاد پولی و مالی کشور، به دعوت کمیسیون تجارت پاسخ گفتند و در جلسه هفته گذشته پا به اتاق تهران گذاشتند. مجید هاشمی و محمد هاشمی در این نشست به سئوالات ارزی فعالان اقتصادی تا آنجا که اجازه داشتند، پاسخ دادند و برخی انتقادهای تجار و بازرگانان را نپذیرفتند.

در این نشست محمد هاشمی معاون اداره صادرات بانک مرکزی عنوان کرد که بازار ارز در حال حاضر با ثبات است و اخبار امیدوارکننده ای که پیرامون دیپلماسی خارجی ایران منتشر شده، بر روند ثبات در این بازار افزوده است.

به گفته هاشمی، راهبرد بانک مرکزی این است که تک نرخی شدن ارز در کوتاه ترین زمان ممکن محقق شود.

مجید هاشمی مدیرکل عملیات و تعهدات ارزی بانک مرکزی نیز در این جلسه در رابطه با اظهارنظر چندی پیش رئیس کل بانک مرکزی که جنجال زیادی نیز در کشور به پا کرد، اظهار داشت که نظر آقای سیف از اعلام نرخ کف ارز در نشست اتاق ایران، این بوده که صادرات غیرنفتی پا بگیرد و اینکه او به دنبال این بوده است که صادرکنندگان احساس نگرانی از بازار ارز نکنند.

وی در رابطه با رقم واقعی نرخ دلار، بر نرخ مدیریت شناور شده تاکید کرد و اذعان داشت که نرخ ثابتی وجود ندارد.

از محمد هاشمی سئوال شد اتاق مبادلات ارزی از بدو تاسیس تاکنون، چه میزان ارز اختصاص داده است؟ معاون اداره صادارت بانک مرکزی نیز در پاسخ گفت: سال گذشته از محل اتاق مبادلات ارزی به میزان 30 میلیارد دلار ارز به متقاضیان داده شد و این میزان بابت تعهدات ارزی قبلی بوده و نه صرفا تخصیص یافته برای کالاهای اساسی.

وی افزود: سال گذشته بر اساس بودجه کل کشور، بانک مرکزی اجازه فروش ارز به غیر از نرخ مرجع را نداشت و کل ارزهایی که به اتاق مبادلات وارد شد، هیچ کدام از محل بانک مرکزی نبود.


مدیرکل عملیات و تعهدات ارزی بانک مرکزی در ادامه اظهارداشت: بازگشت ارز حاصل از صادرات به چهار طریق ممکن است و نرخ آن را نیز صادرکننده به صورت توافقی به دست می آورد، در صورتی که هیچ یک از این چهار روش به سرانجام نرسید، بانک مرکزی اعلام کرده است که این ارز در اتاق مبادلات ارزی به عرضه برای متقاضیان گذاشته شود.

هاشمی در پاسخ به این پرسش که  ارز خروجی از کشور به کجا رفته است؟ اظهارداشت: طبق بررسی های بانک مرکزی، بالای 50 درصد ارز داده شده، به داخل کشور بازمی گردد.

وی در بخش دیگری از سخنانش، عنوان کرد که رئیس سازمان امور مالیاتی کشور یکی از منتقدان جدی بانک مرکزی است که چرا این نهاد پولی و مالی از ارائه اطلاعات صادرکنندگان و میزان رقم ارز صادراتی آنها به سازمان مالیات خودداری می کند.

هاشمی در عین حال تصریح کرد: هیچگونه تعهدی نداریم که ارز حاصل از صادرات به سیستم بانکی داده شود. به گفته وی، در حال حاضر موضوع تعهد ارزی در شورای عالی امنیت ملی در حال بحث و بررسی است.

معاون اداره صادرات بانک مرکزی گفت: کل ارز حاصل از صادرات به رقمی بیشتر از 2 میلیارد دلار نمی رسد و اصولا این میزان رقم قابل توجهی برای بانک مرکزی نیست که این نهاد به دنبال تصاحب آن باشد.

محمدرضا نعمت زاده در مراسم هفدهمین سالروز ملی صادرات در تهران گفته بود: براساس آخرین توافق با معاون اول رئیس جمهور، بخشنامه پیمان سپاری ارزی صادرکنندگان تا پایان هفته آینده لغو می شود.

وی در این باره توضیح داده بود: دیشب در نشستی با اسحاق جهانیگیری، معاون اول رئیس جمهور به این جمع بندی رسیدیم که بخشنامه پیمان سپاری ارزی صادرکنندگان تا پایان هفته آینده لغو و در کنار آن، معافیت مالیاتی آنان دوباره برقرار شود.

نعمت‌زاده گفته بود: برای رفع معضل پیمان‌سپاری ارزی صادرکنندگان با ارسال نامه به ستاد تدابیر ویژه اقتصادی خواستار لغو این محدودیت‌ها شده‌ایم که طی یک تا دو ماه آینده نتایج این بررسی‌ها مشخص خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه به‌دنبال لغو دریافت مالیات‌های صادراتی هستیم و اکنون بیشتر کار وزارتخانه معطوف به مقررات زدایی است، افزوده بود: متأسفانه سازمان امور مالیاتی نیز با استناد به این مصوبه مزاحمت‌های بسیاری را برای صادرکنندگان ایجاد کرده که درخواست کرده‌ایم تا پرداخت مالیات از سوی صادرکنندگان لغو شود.

منبع: مهـــر
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار