کد خبر: 617026
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۵
ماجرای دوربین های کنترل سرعتی که در محورهای مواصلاتی لرستان نصب شده روایت جالبی است از ثبت نزدیک به 600 هزار تخلف رانندگی که همچنان برای هیچ کدام از مجرمان برگه جریمه ای صادر نشده تا این دوربین ها تنها در نقش ثبت تصاویر یادگاری از تخلفات جاده ای ایفای نقش کنند.
خبرگزاری مهر: ماجرای دوربین های کنترل سرعتی که در محورهای مواصلاتی لرستان نصب شده روایت جالبی است از ثبت نزدیک به 600 هزار تخلف رانندگی که همچنان برای هیچ کدام از مجرمان برگه جریمه ای صادر نشده تا این دوربین ها تنها در نقش ثبت تصاویر یادگاری از تخلفات جاده ای ایفای نقش کنند.

ماجرا از این قرار است که توسط اداره کل حمل و نقل و پایانه های لرستان دوربین های کنترل سرعت در محورهای مواصلاتی استان با صرف هزینه های میلیونی نصب شده ولی به دلیل عدم اتصال دوربین های یاد شده به "سروِر" ناجا این تخلفات برای صدور برگه جریمه در سامانه پلیس راه ثبت نمی شود.

این در حالیست که در طول مدت زمانی که دوربین ها در 11 نقطه از محورهای مواصلاتی استان نصب بوده نزدیک به 600 هزار تخلف راهنمایی و رانندگی توسط این دوربین ها ثبت شده ولی هیچ کدام از این تخلفات ثبت شده منجر به صدور برگه جریمه نشده است.

این وضعیت در حالیست که فلسفه نصب این دوربین ها ثبت تخلفات جاده ای و اعمال قانون به منظور کاهش این تخلفات بوده نه اینکه صرفا دوربین ها برای تصویربرداری از تخلفات رانندگان در محورهای مواصلاتی استان نصب شده باشد و شاهد کارکرد دیگری از آنها نباشیم.



این وضعیت به گونه ای است که علاوه بر انتقاد مسئولان اداره کل راه و شهرسازی لرستان و اداره کل حمل و نقل و پایانه های استان، موجب پیگیری استاندار لرستان نیز شده است.

دوربین های ثبت تخلف سرعت؛ یک میلیارد تومان هزینه و دیگر هیچ!

مدیر کل راه و شهرسازی لرستان در این رابطه به مهر می گوید: اعتباری نزدیک به یک میلیارد تومان برای خریداری دوربین های کنترل سرعت و همچنین نصب آنها در محورهای مواصلاتی استان صرف شده است.

شهرام ملکی ادامه می دهد: با توجه به صرف این میزان هزینه به نظر می رسد باید از این ظرفیت استفاده مناسب صورت گیرد تا بتوانیم شاهد کاهش تخلفات در محورهای استان باشیم.

وی یادآور می شود که در حال حاضر مشکل این است که دوربین های نصب شده در محورهای مواصلاتی استان علی رغم مکاتبات انجام شده همچنان در سرور ناجا ثبت نشده است و هیچ برگه جریمه ای برای متخلفان صادر نمی شود.

584 هزار تخلف رانندگی توسط دوربین ها ثبت شد

مدیر کل حمل و نقل و پایان های لرستان نیز در این رابطه عنوان می کند: علی رغم اینکه توافقاتی با پلیس راه استان برای انتخاب مکان های نصب این دوربین ها صورت گرفته ولی هنوز از سوی ناجا و پلیس راه کشور این موضوع مورد پذیرش قرار نگرفته است.




نصرت الله حیدری با یادآوری اینکه مکاتبات لازم با پلیس راه کشور در این رابطه صورت گرفته است، می گوید: پیشنهاد ما این است تا زمانی که نتیجه مکاتبات به استان ارجاع می شود ما اطلاعات دریافتی از دوربین های کنترل سرعت را در اختیار پلیس راه استان برای اعمال قانون قرار دهیم.

وی با اشاره به اینکه از تیرماه سالجاری تاکنون 584 هزار تخلف توسط این دوربین های کنترل سرعت ثبت شده است، یادآور می شود: از این میزان تخلف 24 درصد مربوط به خودروهای با پلاک لرستان، 18 درصد مربوط به خودروهای با پلاک خوزستان و مابقی مربوط به استانهای مختلف کشور بوده است.

حیدری با یادآوری اینکه سیستم دوربین های کنترل سرعت نصب شده در محورهای مواصلاتی استان به صورت دقیق کار شناسایی متخلفان و ثبت پلاک خودروهای آنها را انجام می دهد و تفکیک می کند، می گوید: این موضوع می تواند به افزایش نظارت پلیس راه بر محورهای مواصلاتی استان کمک کند.

وی پیشنهاد می دهد که تا زمان ارسال نتایج مکاتبات از سوی پلیس راه کشور، این اداره کل به منظور اعمال قانون هر ماهه اطلاعات به دست آمده از دوربین های کنترل سرعت استان را برای پلیس راه استان ارسال کند.

مشکل پست برگه های جریمه برای متخلفان

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان لرستان نیز با اعلام آمادگی در زمینه اعمال قانون متخلفان در محورهای مواصلاتی استان می گوید: در صورتیکه تخلفات ثبت شده باشد ما این آمادگی را داریم که نسبت به صدور برگ جریمه اقدام کنیم.

سرهنگ حسینی البته یادآور می شود که در صورت اعمال قانون توسط پلیس راه استان لرستان مشکل ارسال برگه های جریمه به اقصی نقاط کشور و رساندن آنها به دست متخلفان وجود دارد.



وی ادامه می دهد: در حال حاضر پلیس راه کشور در زمینه تخلفات ثبت شده توسط دوربین های خود اقدام به ارسال و پست برگه های جریمه برای متخلفان با توجه به مشخصات ثبت شده آنها در سیستم می کند در حالیکه امکانات این کار در پلیس راه استان وجود ندارد.

سرهنگ حسینی ادامه می دهد: به هر روی پلیس راه استان آمادگی داریم در صورت تامین اعتبار لازم و همچنین انعقاد قرارداد همکاری با پست نسبت به صدور برگه های جریمه برای متخلفان اقدامات لازم را انجام دهد.

ماموریت معاون عمرانی استانداری برای پیگیری موضوع از پلیس راه

و اما استاندار لرستان نیز با ورود به این موضوع خواستار پیگیری جدی برای استفاده از ظرفیت به وجود آمده در راستای اعمال قانون در مورد متخلفان و همچنین کاهش تخلفات رانندگی در محورهای مواصلاتی استان است.

هوشنگ بازوند با بیان اینکه در برخی استانها پلیس راه به صورت مستقل برای ارسال برگه های جریمه اقدام می کند، می گوید: در این راستا پلیس راه استان نیز می تواند با پیدا کردن آدرس  رانندگان متخلف از طریق پلاک خودرو و انعقاد قرارداد همکاری با پست نسبت به ارسال برگه های جریمه اقدام کند.

وی همچنین از دادن ماموریت پیگیری این موضوع به معاون عمرانی استانداری خبر داده و می گوید: در این راستا امیدواریم ظرف 15 روز آینده روند مکاتبات با پلیس راه کشور و ناجا پیگیری شود تا بتوان مشکل را در زمینه ثبت دوربین ها در سرور ناجا رفع کرد.



استاندار لرستان معتقد است که باید تا زمان اعلام نتایج مکاتبات اقدامات لازم برای قرارداد با پست استان به منظور ارسال برگه های جریمه مربوط به تخلفات ثبت شده صورت گیرد و ادامه می دهد: این موضوع در ایجاد جو روانی مثبت در راستای کاهش تخلفات جاده ای در لرستان موثر است.

بازوند با یادآوری اینکه وقتی برگه جریمه تخلف رانندگی افراد که توسط دوربین ثبت شده به در خانه آنها ارسال می شود به طور قطع شاهد عدم تکرار تخلفات توسط رانندگان خواهیم بود، ادامه می دهد: در این راستا استانداری لرستان آمادگی دارد در زمینه انعقاد تفاهم نامه همکاری برای ارسال برگه های جریمه توسط پست کمک های لازم را انجام دهد.

به هر روی انتظار می رود با توجه به خریداری این دوربین های کنترل سرعت و نصب آنها در محورهای مواصلاتی استان باید هماهنگی و همراهی لازم در راستای استفاده درست از آنها صورت گیرد تا بتوان شاهد دستیابی به اهداف نصب این دوربین ها و همچنین اعمال قانون و کاهش تخلفات رانندگی در سطح جاده های استان بود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار