کد خبر: 616929
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۲ - ۱۳:۴۱
پزشکان معتقدند که با رشد میانگین سنی افراد در کشورهای مختلف جهان، تعداد زنان مبتلا به بیماری پوکی استخوان نیز افزایش می‌یابد.

«جان کانیس»، مدیر انجمن بین‌المللی پوکی استخوان در این رابطه متذکر شد: پوکی استخوان تهدیدی جدی برای سلامت زنان است و پیش‌بینی‌ها نشان داده است که در سراسر جهان از هر سه زن بالای ۵۰ سال یک زن به دلیل ابتلا به پوکی استخوان دچار شکستگی‌های استخوانی خواهد شد. همچنین بسیاری از زنان در مورد خطرات فزاینده دوران یائسگی ناآگاه هستند و اقدامات پیشگیرانه مناسبی را در این مرحله از زندگی خود انجام نمی‌دهند.

با رسیدن به سن یائسگی خطر ابتلای زنان به این بیماری افزایش می‌یابد زیرا در پی تغییرات هورمونی چشمگیر، تراکم استخوان‌ها به شدت کاهش می‌یابد و ضعیف می‌شود.

علاوه بر این، زنان بالای ۴۵ سال بیش از هر بیماری مزمن دیگری مانند دیابت، سکته قلبی یا سرطان سینه به دلیل مشکلات ناشی از پوکی استخوان در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی بستری می‌شوند.

شکستگی‌های ناشی از پوکی استخوان اغلب به ناتوانی‌های حرکتی، افت کیفیت زندگی و در نهایت حتی به مرگ زودرس منجر می‌شوند.

انجمن بین‌المللی پوکی استخوان با ارائه پنج راهکار موثر زنان را به تقویت عضلات خود، پیشگیری از کاهش تراکم استخوان و نیز کنترل پوکی استخوان کمک می‌کند که مهمترین آنها به شرح زیر است:

- ورزش کردن: لازم است زنان در طول هفته سه تا چهار بار و به مدت ۳۰ تا ۴۰ دقیقه ورزش کنند.

- انتخاب رژیم غذایی سالم برای استخوان‌ها: زنان می‌توانند با مصرف غذاهای حاوی کلسیم و پروتئین به همراه میوه‌ها و سبزیجات این بیماری را تا حد امکان از خود دور کنند و یا زمان بروز آن را به تعویق بیاندازند.

- کنار گذاشتن عادات غلط: برای حفظ سلامت استخوان‌ها ترک سیگار ضروری است. همچنین افراد لاغر نسبت به افرادی که وزن طبیعی و سالم دارند بیشتر در معرض خطر ابتلا به پوکی استخوان هستند.

- آگاهی از عوامل خطرزا: ضروری است زنان در مورد پوکی استخوان آموزش ببینند و مطلع شوند که در صورت ابتلا به آن چه اقداماتی باید انجام دهند.

- کنترل سلامت استخوان‌ها: زنان به هنگام شروع دوران یاسئگی باید با مراجعه دوره‌ای به پزشک تحت آزمایش تراکم استخوان قرار بگیرند تا در صورت کاهش تراکم استخوانی درمان‌های مناسب برای آنها آغاز شود.

منبع: ایسنا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار