کد خبر: 616718
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۲ - ۰۸:۴۹
رئیس کل اسبق بانک مرکزی گقت:‌ دولت گذشته اعتقاد داشت که افزایش نقدینگی به هیچ وجه منجر به افزایش نرخ تورم نخواهد شد در حالی که این سیاست با تاخیر در چند سال بعد اثرات نامناسب خود را بر نرخ تورم کشور ایجاد نمود.در حال حاضر کشور چوب ندانم کاری دولت گذشته را می‌خورد چرا که با افزایش نقدینگی تورم هر ساله افزایش پیدا می‌کند.

تأکیدبرواقعی شدن نرخ سود بانکی، بانک‌ها دریک قدمی ورشکستگی،ضرورت اصلاح سیستم بانکی،افزایش نرخ سود موجب خروج سپرده‌های مردم از بالشت‌ها می‌شود، غلط بودن روش محاسبه نرخ،عدم اجرای بخشنامه‌های بانک مرکزی ازمهمترین محورهای مناظره دیروز بود.

 دهمین مناظره تلویزیونی دیروز جمعه (26 مهرماه) با موضوع بررسی نرخ سود بانکی با حضور نمایندگان بخش خصوصی، بانکی و تولید کنندگان روی آنتن رفت.

این در حالی است که بنا بود طی هفته جاری مناظره تلویزیونی به بررسی حذف دهک‌های بالای درآمدی بپردازد اما آنطور که حیدری مجری برنامه اعلام کرد محمدباقر نوبخت معاون مدیریت و برنامه ریزی کشور درخواست کرده سوژه حذف دهک‌های درآمدی به هفته آینده موکول شود.

سوال نظر سنجی مناظره این هفته : " در شرایط فعلی با کدام نظر در مورد نرخ سود بانکی موافقید؟ 1- به نفع تولید کنندگان کاهش یابد؟ 2- به نفع سپرده‌گذاران افزایش یابد. "

مهمانان برنامه مناظره تلویزیونی آقایان غلامحسین تقی نتاج مدیرعامل بانک مهر اقتصاد، طهماسب مظاهری رئیس کل پیشین بانک مرکزی، دیانی نماینده تولیدکنندگان، علی محمد رجالی فعال اقتصادی و صادرکننده و شایان آرانی کارشناس اقتصادی هستند.

* نتاج: نرخ سود بانکی باید واقعی شود/ بانک‌ها در یک قدمی ورشکستگی هستند

غلامحسن تقی نتاج مدیر عامل بانک مهر اقتصاد بعنوان موافق افزایش نرخ سود بانکی پشت تریبون قرار گرفت و اظهار داشت: موافق واقعی کردن نرخ سود بانکی و در حال حاضر افزایش هستم.

وی با بیان اینکه نظام بانکی در جای خود تولید کننده است، افزود: بانک‌ها و موسسات پولی نقدینگی را تولید می کنند. در راستای اجرایی کردن اصل 44 قانون اساسی این صنعت هم به سمت خصوصی رفته ولی کماکان نگاه دولتی بر سیستم بانکی حاکم است.

نتاج ضمن اشاره به فشار بانک‌های دولتی و غیر دولتی در دولت قبل هشدار داد که بانک‌ها به سمت ورشکستگی حرکت می کنند و ادامه داد: اصلاح نرخ سود بانکی باید در دستور کار باشد. اگر نرخ سود کاهش پیدا کند منجر به کاهش بهای تمام شده محصولات می شود ولی علامت سوال پررنگ اینجاست که تکلیف مردمی که نمی توانند از وام‌های بانکی بهره مند شود چیست؟

وی گفت: در تورم عوامل محتلفی اثر دارد که یکی از آنها نرخ سود بانکی است، نرخ ارز، میزان سرمایه گذاری‌ها، تک محصولی شدن کشور، نرخ جمعیت، عوامل منطقه‌ای و بین المللی نیز بر نرخ تورم اثر می گذارد اما نرخ سود بانکی مستقیم به تورم وصل است.

مدیر عامل بانک مهر اقتصاد نرخ سود بانکی را واسطه ماندگاری در سیستم بانکی دانست و تصریح کرد: اگر نرخ سود بانکی واقعی شود تمام بخش های اقتصاد منفعت می برند.

* دیانی: الان زمان افزایش نرخ سود بانکی نیست/ سیستم بانکی را اصلاح کنید

محمدرضا دیانی به عنوان بزرگترین تولیدکننده لوازم خانگی در ادامه این مناظره تلویزیونی با اشاره به اینکه بنده مخالف افزایش نرخ سود بانکی هستم، اظهار داشت: اصولا ربا در قرآن به عنوان اعلام جنگ با خدا و پیامبر تعبیر شده است که با هیچیک از گناهان قابل مقایسه نیست. به اعتقاد بنده این معضل را باید ریشه عمده فسادها و معضلات اجتماعی در جامعه دانست.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر اقتصاد سرمایه‌محور و اقتصاد کارمحور با مشکلات خاص خود توانسته‌ است اثرات نامناسب را بر اقتصاد کشور بوجود آورد افزود: بنده مخالف افزایش نرخ سود بانکی هستم آن هم با چندین دلیل.

دیانی اضافه کرد: کشور در شرایط رکود و تورم قرار داشته و هزینه‌های تمام شده کالاها باعث گردیده تا این رکود افزایش پیدا کند و بستر سازی در میان تولیدکنندگان وجود نداشته باشد.

این تولیدکننده لوازم خانگی با طرح این پرسش که اگر افزایش نرخ سود می‌توانست در اقتصاد کشور نقش موثری را ایفا کند چرا در چند سال گذشته که افزایش بهره در سیستم بانکی بوجود آمده بود نتوانست اثرات موثری را بر بیکاری و نرخ تورم بر جامعه به وجود بیاورد؟ گفت: رشد منفی در بخش‌های مختلف اقتصادی کشور باعث بروز سفته‌بازی شده است.

وی اظهار داشت: در کنار نواقص موجود در اقتصاد کشور نظام بانکی نیز دچارسیستم پیچیده‌ای است که این امر باعث شده تا مدیریت مناسبی در خصوص نرخ سود بانکی از سوی مسئولین اتخاذ نگردد.

دیانی  با بیان این مطلب که در سالهای گذشته با دریافت سودهای بانکی به صورت انباشته فقط توانسته‌ایم آنها را به بخش‌های اقتصادی نامناسب شلیک و سوءاستفاده‌هایی را بوجود آوریم گفت: بیماری نظام بانکی کشور باعث شده تا نتوانیم از بزنگه‌ها از سپرده‌گذاری‌های مردم به نحو مناسبی استفا ده نماییم.

وی در ادامه اصل مشکل اقتصادی کشور را سیاست‌های بانکی دانست و گفت: باید نظام پولی کشور با نظارت یکپارچه مورد اصلاح قرار گیرد.

* رجالی: گرد و غبار بد قولی بانک‌ها روی جامعه می نشیند

علی محمد رجالی، تولید کننده و کارآفرین نمونه که بعنوان مخالف افزایش نرخ سود بانکی پشت تریبون قرار گرفت با بیان اینکه تا زمانی که بانک‌ها نتوانند ضرر و زیان معاملاتی را که با کارخانجات انجام می‌دهند را قبول کنند، تصریح کرد: نگران این هستم که گرد و غبار این اقدام بانک‌ها روی جامعه بنشیند.

وی ادامه داد: به نظر من هر پولی که کارخانه‌ها از بانک‌ها می‌گیرند اگر در همان زمینه که فاکتور می‌شود هزینه کنند شرعی‌تر است.

رجالی بیان کرد: تعریف نرخ بهره، بهایی است که قرض گیرنده به قرض دهنده می‌پردازد. اگر سود یک تولید کننده کمتر از تورم باشد این تولید کنندگان به تدریج ضرر می‌کند.

این تولید کننده و کارآفرین نمونه افزود: با وجود رقم‌های اعلام شده صنعت در حال از بین رفتن است و اینکه وزیر صنعت و معدن و تجارت طی چند هفته گذشته اعلام کردند که در سال 91  اعلام کرد 1/5 درصد رشد  منفی در صنعت داشته‌ایم که این درست است.

رجالی با اشاره وجود نقدینگی سنگین در جامعه افزود: 68% تولید کنندگان در حال حاضر دچار مشکل در نقدینگی هستند و این موضوع برای آنها خطرناک است.

وی با تاکید بر اینکه توقع صنعت از دولت این است که بانک مرکزی مابه تفاوت سود تسهیلات را از طریق خرید دین محمل شود.در اذر سال 91 نقدینگی 430میلیارد تومان بوده که این میزان سالانه 20 درصد افزایش یافته است.

به گفته رجالی، توقع این است که بانک مرکزی حداقل 10 درصد از پولی که بانک‌ها می‌خواهند به بانک‌ها بدهند را قبول کند و حدود 10 تا 12درصد به تولید بدهند که اگر چنین شود تورم کاهش می‌یابد.

* شایان آرانی: نرخ سود باید واقعی شود/ افزایش نرخ سود پول‌ها را از بالشت‌ها بیرون می‌کشد

در ادامه این مناظره، شاهین شایان آرانی به عنوان موافق افزایش نرخ سود بانکی اظهار داشت: سپرده گذار و تولیدکننده با هم شریک اند و در نظام بانک داری اسلامی، بانک به وکالت از سپرده گذاران این منابع را با تولیدکنندگان شریک می شود.

وی افزود: بانک به عنوان وکیل سپرده گذاران هم در سود و هم در زیان تولیدکنندگان شریک است که این اصل بیع در مشارکت های مالی در نظام اسلامی است.

این فعال نظام بانکداری با تأکید بر اینکه باید نرخ ها را واقعی کنیم، گفت: باید نرخ سودها با نرخ واقعی تورم واقعی شود و باید هم سپرده ها با وضع موجود بالا رود و هم نرخ تسهیلات ارائه شده، درست است که این در کوتاه مدت موجب شوک به صنعت می شود اما در بلند مدت افزایش سود بانکی هم به نفع تولیدکنندگان است هم به نفع سپرده گذاران.

وی ادامه داد: افزایش نرخ سود بانکی در بلند مدت موجب می شود پول های خوابیده و به اصلاح در بالشت ها به بانک ها سرازیر شود و با افزایش سپرده گذاری امکان افزایش پرداخت تسهیلات فراهم شود.

شایان آرانی تصریح کرد: در این میان مطمئنا نظارت بانک مرکزی و اصلاح ساختار پولی واجب است تا پول موجود به تولید رفته و صرف رونق کسب و کار شود نه اینکه به سمت بازارهای مسکن و ارز و سکه برود.

وی افزود: این مسئله در کوتاه مدت شوک است اما در یک دوره یک ساله اصلاح می شود و نرخ ها متعادل می گردد و هم تولیدکننده و هم سپرده گذار منتفع می شوند.

* مظاهری: روش محاسبه نرخ سود بانکی غلط است/ مقصر تورم 40 درصدی مقصر وضعیت فعلی است

طهماسب مظاهری رئیس کل اسبق بانک مرکزی در مناظره تلویزیونی نرخ سود بانکی با بیان این مطلب که بانک‌ها متاثر از کارکرد و مدیریت و سوابق پولی و ضوابط مالی و همچنین عوامل ابلاغی و تکلیفی وتحمیلی و شاخص‌های کلان اقتصادی رنج می برند اظهار داشت: در اینجا بخش نخست باید مورد مناظره قرار گیرد.

وی با بیان اینکه بانک‌ها باید روش‌های کاری خود را با رویه نرخ سود بانکی اصلاح جدی نمایند، گفت: آنچه امروز اجرا می شود منطبق با بانکداری بدون ربا نیست؛ فشارهای بیرونی بانکی بهانه و دلیلی شده برای اصلاحات درون بانک‌ها. اصلاحات داخل نظام بانکی از جمله محاسبه نرخ باید مورد توجه باشد.

مظاهری روش محاسبه نرخ سود بانکی را ناصحیح دانست و ادامه داد: این روش منطبق با بانکدرای بدون ربا و ربوی نیست؛ بانک های ما شرکت دار شده‌اند. به شرکت‌های خودشان با ضوابط متفاوت از دیگران وام می دهند.

رئیس کل اسبق بانک مرکزی با اشاره به اینکه بانک‌ها با تولیدکنندگان شریک هستند، تصریح کرد: در سال 90 و 91 شاهد بودیم که وضع تولید کننده ها بد است ولی وضع تولید کنندگان خراب است.آنهم بخاطر روش ناصحیح سود بانکی است.

وی با تأکید براینکه در تورم 40 درصدی تولید شکل نمی گیرد، گفت: آنکسی که باعث تورم 40 درصدی در کشور شد مقصر تمام این مشکلات است.

* مشروح بحث موافقان و مخالفان افزایش نرخ سود بانکی در مناظره آزاد

در ادمه این مناظره تلویزیونی پس از اتمام فرصت 5 دقیقه‌ای میهمانان در رابطه با بیان نظرات خود در مورد نرخ سود بانکی مناظره وارد مرحله دوم که همان بحث آزاد است شد.

دیانی به عنوان بزرگترین تولید کننده لوازم خانگی در این مرحله از مناظره با تاکید بر اینکه مردم باید در خصوص نرخ بانکی به نکات متعددی توجه کنند اظهار داشت: متاسفانه آقایان بانکدار راحت‌ترین توجیهات را برای اقدامات خود  انجام می‌دهند. آنها باید پاسخگو باشند که با سپرده‌های مردم چه اقداماتی را انجام می‌‌دهند.

وی با اشاره به اینکه سیستم بانکی باید متناسب با افزایش نرخ تورم هر ساله در کشور پاسخگو باشند، گفت: مابه‌التفاوت نرخ تورم و نرخ سود بانکی را باید سیستم بانکی پوشش دهد همچنین اینکه برای پوشش مابه‌التفاوت سود بانکی و نرخ تورم چه اقداماتی را انجام داده است.

نتاج نیز در ادامه صحبت‌های دیانی با ادامه این مطلب که بانکها خود نوعی تولید کننده محسوب می‌شوند اظهار داشت: در حال حاضر حدود 250 نفر شاغل در سیستم بانکی کشور فعال هستند که آنان به ارائه خدمات شایسته‌ای به متقاضیان می‌پردازند.

وی با تاکید بر اینکه سیستم بانکی با اعتبارسنجی‌های مناسب نقدینگی خود را در اختیار متقاضیان قرار می‌دهد گفت: زمانی که از درآمدهای بانکی صحبت می‌کنیم باید دو دسته درآمدهای مشاع و درآمدهای غیر مشاع را مد نظر قرار دهید.

مدیرعامل بانک مهر اقتصاد اضافه کرد: در درآمدهای مشاع سیستم بانکی سپرده‌های موجود در بانکها را با بررسی متقاضیان دریافت تسهیلات در اختیار آنان قرار می‌‌دهد اما در درآمدهای غیرمشاع با سپرده‌گذاری‌ها هیچ اقدامی انجام نداده بلکه با درآمدهای خود اقدام به فعالیت می‌پردازد.

نتاج با تاکید بر اینکه در دو سال گذشته با افزایش نرخ ارز ما شاهد افزایش تولید بوده‌ایم گفت: سیستم بانکی عمده درآمدهای خود را از درآمدهای نیمه مشاء‌کسب نموده نه سپرده‌های مردم.

* رجالی: تولیدکنندگان از تغییر نرخ سود متضرر شده‌اند

رجالی به عنوان یک تولیدکننده و کارآفرین نمونه در واکنش به صحبت‌های نتاج با انتقاد از اینکه به هیچ عنوان سیستم بانکی نتوانسته طی دو سال اخیر افزایش حجم تولید در کشور را به وجود آورد اظهار داشت: تولید کننده با تغییر نرخ ارز نه تنها به سود بلکه به ضرر نیز رسیده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر حداقل بالای 100 میلیارد تومان در خزانه کشور وجود دارد تصریح کرد: سیستم بانکی طی سالهای اخیر فقط تقاضا را کم کرده است که با این کار ضربه زیادی را به اقتصاد کشور به وجود آورده است.

این فعال اقتصادی با انتقاد از اینکه چرخ اقتصاد با بانکها نمی‌چرخد تصریح کرد: چرخ اقتصاد در همان سال‌ها که نرخ سود بانکی 17 درصد بود تا حدودی به فعالیت خود ادامه می‌داد اما تا زمانی که نرخ سود را به 30 تا 32 درصد رساندند چرخه اقتصاد کشور متوقف شده است.

رجالی تصریح کرد: براساس آمارها یک و نیم درصد رشد منفی در اقتصاد کشور به وجود آمده است که باید مسئول اصلی این رشد منفی در کشور شناخته و مانع افزایش آن گردیم.

وی با اشاره به اینکه هم اینک 21 هزار شعبه بانیک در کشور وجود داشت که در این میان 11 هزار 580 شعبه برای بخش خصوصی است گفت: بخش خصوصی پاسخ دهد با چه منابعی هر ساله شعب خود را افزایش می‌هد.  باید سیستم بانکی پاسخ دهد 430 میلیارد تومان نقدینگی موجود در این بخش از چه بخش‌های تامین شده است.

رجالی با اشاره به  اینکه به اعتقاد بنده 10 درصد این پول منابع مذکور نقد و مابقی پول میان‌بانکی است اظهار داشت: پول میان‌بانکی باعث گردید که دلالی و سفته‌بازی در کشور به وجود آورد.

* دیانی: بانکی ها حاضر به اجرای بخشنامه‌های بانک مرکزی نیستند

دیانی در ادامه صحبت‌‌های این کارآفرین برتر با بیان اینکه آخرین آمار بانک مرکزی در  تاریخ پنجم شهریورماه سال 92 دارایی‌های بانک‌ها و موسسات عالی غیردولتی کشور از سال 88 تا سال 92 در حوزه داخلی 7.8 برابر و در حوزه خارجی 20 برابر شده است اظهار داشت: بحث بنده در اینجا این است که سیستم بانکی با چه منابعی تواسنته این رشد را کسب کند.

این کارآفرین نمونه افزود:‌حتی سیستم بانکی گزینشی عمل می‌کنند و حاضر به اجرای بخشی از بخشنامه‌ها نیستند.

وی در ادامه با طرح این پرسش که مسئولان بانکی پاسخ دهند که تفاوت نرخ ارز را چه کسانی خورده‌اند؟ گفت: سیستم بانکی نتوانسته با تولیدکنندگان همراهی نماید.

* روایت مظاهری از پشت پرده درآمدها و کارمزدهای بانکی

در ادامه این مناظره تلویزیونی طهماسب مظاهری با بیان اینکه بانک‌ها دو درآمد بیشتر ندارند گفت: بر اساس قانون یکی از درآمدها حق‌الوکاله‌ای است که از سپرده‌گذاران می‌گیرند و در نظام بانکداری بدون ربا سپرده‌گذاران صاحب پول و بانک وکیل سپرده‌گذاران است تا این سپرده‌گذاری را در بخش‌هایی مانند تولید به کار گیرند.

وی افزود: بانک از حق‌الوکاله‌ای که دریافت می‌کند هزینه‌های سپرده‌گذاری را تامین می‌کند و آنچه که باقی می‌ماند سودی است که بین سهامداران تقسیم می‌شود.

مظاهری تصریح کرد: بخش دوم درآمد بانک‌ها کارمزد سپرده‌های قر‌ض‌الحسنه‌ای است که از کسانی که سپرده‌گذاری می‌کنند دریافت می‌شود. بانک موظف است کارمزدی را که دریافت می‌کند برای وام قرض‌الحسنه هزینه کند.

رئیس کل اسبق بانک مرکزی با اشاره به اینکه بانک‌ها درآمدهای غیر مشاع هم دارند یادآور شد: بانک‌هایی که فعالیت ارزی می‌کنند و در ازای ریال ارز می‌خرند خود معاملات ارزی انجام می‌دهند که این فعالیت از طریق سپرده‌گذاری‌های سرمایه‌گذاران انجام می‌شود.

مظاهری ادامه داد: طبیعتا سودی که از این فعالیت‌ها حاصل می‌شود باید بین سپرده‌گذاران تقسیم شود اما بانک می‌گوید این درآمدها مال خودم است و آن را بین سهامداران تقسیم می‌کند. درآمد بانک‌ها در بحث سپرده‌گذاری باید به لحاظ اقتصادی و شرعی صرف وام قر‌ض‌الحسنه شود اما بانک‌ها از منابع درآمدی دو درصد را به جایزه (لاتاری) یا ماشین‌های پر از پول اختصاص می‌دهند و 2 درصد را صرف هزینه کارمزد می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه این میزان کارمزد زیاد است و یک یا 1.5 درصد مناسب است گفت: درآمدهای بانک‌ها از محل معاملات ارزی صرف تولید نمی‌شود و بابت آن سود 30 تا 35 درصدی دریافت می‌شود که این مسئله هم منع شرعی دارد و هم منع اقتصادی چرا که یک عدم تعادل منابع و مصارف را ایجاد می‌کند و دیگر انگیزه‌ای برای پیدا کردن روش‌های سپرده‌گذاری ندارد.

شاهین شایان آرانی کارشناس بازار سرمایه در ادامه این مناظره اظهار داشت: اول باید صورت مسئله را درست تعریف کنیم، بانکداری کشور ما اسلامی و مبتنی بر عدم وجود رباست.

وی افزود: در این اصل بانک از طرف تامین کننده منابع بانکی چه سپرده‌گذاران و چه سهام‌داران وکیل است و باید منافع ذینفعان را حفظ کند.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه در نظام بانکداری غیر اسلامی اینگونه نیست، ادامه داد: در نظام بانکداری غیر اسلامی بانک با شخصیت حقوقی خود از مردم پول می‌گیرد و وکیل نیست اما در بانکداری اسلامی کشور ما بانک از طرف سپرده‌گذاران وکیل است و باید منافع را عادلانه رعایت کند، با این مبنا این بحث مطرح است که وقتی سپرده بلندمدتی باز می‌شود بانک باید آن را به سمت تولید ببرد و اجازه ندارد با آن به خرید و فروش دلار بپردازد و یا در سپرده‌های قرض‌الحسنه باید منابع حاصل از سپرده‌گذاری صرف امور قرض‌الحسنه شود. اگر قانون اجازه می‌دهد به جای دیگری برود باید قانون را اصلاح کنیم.

طهماسب مظاهری رئیس کل اسبق بانک مرکزی در ادامه گفت: به همین دلیل که آقای شایان آرانی مطرح کردند بانک تنها درآمدی که می‌تواند داشته باشد حق‌الوکاله است و به عنوان وکیل نمی‌تواند بگوید بخشی از سود حاصله مال من است.

* نتاج: بانک‌ها مابه‌التفاوت سود علی‌الحساب و قطعی را پرداخت نمی‌کنند

غلامحسن نتاج در ادامه با بیان اینکه بانک مرکزی تعیین نرخ سود را آزاد گذاشته است گفت: بانک خصوصی و بانک دولتی با هم توافق کرده‌اند که بین 17 تا 23 درصد نرخ سود باشد.

وی ادامه داد: نرخ سود سالیانه 23 درصد  و در حال حاضر کل بانک‌ها بر این اساس عمل می‌کنند البته بانک‌ها علاوه بر این روزشمار هم به سپرده گذاران می‌دهند. این نرخ سود علی الحساب است و علاوه بر آن 2/5 درصد حق الوکاله است که از تسهیلات دریافت می‌شود.

مدیرعامل بانک مهر اقتصاد با تاکید بر اینکه بانک‌ها باید تلاش کنند تا هزینه‌های خود را در این 2/5  درصد مدیریت کنند اظهار داشت: در طی چند سال اخیر بانکی دیده نشده است که مابه تفاوت نرخ سود علی الحساب و قطعی را پرداخت کند.

* دیانی: پایین ترین نرخ دستمزد و بالاترین نرخ بهره در ایران است

دیانی در ادامه با واکنش به این موضوع بیان کرد: بانکی را سراغ دارم که سال گذشته 99.06 درصد نسبت به سرمایه خود سود داشته است.

وی با تاکید بر اینکه در ایران سرمایه سالاری مرسوم است بیان کرد: در حال حاضر ما ارزان‌ترین نرخ دستمزد را داریم و متاسفانه کارفرمایان شرمنده نیروهای کار خود هستند.

دیانی با بیان اینکه هزینه‌های مالی برای کارفرمایان به شدت افزایش یافته است افزود: اگر یک بنگاه اقتصادی بخواهد خود را سرپا نگه دارد و بخواهد 30 درصد بهره به بانک‌ها بخواهد باید 60تا 70درصد سود کرده باشد.

دیانی با تاکید بر اینکه در حال حاضر ارزان ترین نرخ دستمزد در کشور ما است بیان کرد: ارزان ترین نرخ دستمزد و بیشترین نرخ بهره را در کشور داریم.

وی با بیان اینکه اولویت اصلی رئیس جمهور رونق تولید است افزود: با فشاری که نظام بانکی بر اساس مسائل مختلف دارد و متاسفانه سود به سپرده گذاران می‌دهد اگر مردم از این سپرده ها بهره‌مند می‌شدند دلمان خوش بود.

دیانی تاکید کرد: آمار و ارقام نشان دهنده این موضوع است این پول‌ها و سپرده‌ها جمع و سیل و به بخش‌های مختلف مانند ارز, ملت و ... وارد شد. حتی در بخش صنعتی هم وارد بخش ‌هایی شد که منابع ارزان قیمت دارند.

وی بیان کرد: هیچ کدام وارد بخش‌هایی نشدند که پژوهش علمی هستند و پشتوانه علمی دارند بلکه وارد صنعتی شدند که انرژی ارزان قیمت در دست دارند.

*رجالی: بانک‌ها بخش‌نامه بانک مرکزی(ال سی) را اجرا نمی‌کنند

رجالی در ادامه با تاکید بر اینکه در حال حاضر بانک صنعت و معدن و بانک توسعه صادرات بهترین نرخ بهره را دارند اظهار داشت: این دو بانک با نرخ بهره قابل تحمل با مشتریان خود در تعامل هستند.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه بانک‌ها هیچ کدام بخشنامه‌های ابلاغی بانک مرکزی را اجرا نمی‌کنند افزود: بانک مرکزی در 92/1/26 ابلاغیه را صادر کرد  که بر اساس این بخشنامه باید با 30درصد دریافت ال‌سی آزاد شود.

این کارآفرین نمونه گفت: حتی یک بانک‌هم این بخشنامه را برای شعب خود ابلاغ نکرد . اگر تولید از بین برود توان آن را جوانی می‌بیند که بیکار است.. فساد این  جوان و فساد عدم تولید گریبان گیر آنهایی می‌شود که این کار را کردند.

رجالی ادامه داد: اگر سپرده گذاری در مقطعی سود خوبی برد دلخوش نباشد چرا که اگر جوان بیکار شود همه آسیب می‌بینند. چرا که این جوان برای تشکیل زندگی در مرحله اول نیازمند کار است. وقتی یک کارفرما مجبور شود 30 درصد از نیروی کار خود را اخراج کند چه کار می‌توان کرد.

* دیانی: دولت از پس بانک مرکزی بر نمی آید

دیانی در ادامه این مناظره تلویزیونی با تاکید بر اینکه سیستم بانکی به هیچ عنوان هماهنگی لازم برای اجرای بخشنامه‌‌های بانک مرکزی را ندارد گفت: متاسفانه در دولت جدید نیز باید بگویم دولت هنوز نتوانسته است پس بانک مرکزی برآید.

وی با بیان این مطلب که در بخشنامه بانک مرکزی ابلاغی به تمام شعب اعتبارسنجی 25 تا 35 درصدی برای برخی از تولیدکنندگان تبدیل به سپرده گذاری شده است، اظهار داشت: احمدی‌نژاد در دولت گذشته تاکیدزیادی بر تک نرخی کردن نرخ سود سپرده های بانکی داشت اما نه تنها این امر اجرایی نشد بلکه مشکلات متعددی را برای سیستم اقتصاد کشور نیز به وجود آورد.

دیانی اضافه کرد: در حال حاضر با توجه به اصلاحیه متعددی که برای بانکداری پیشنهاد و مورد تصویب قرار گرفته باید بگویم نه مجلس و نه دولت هیچ کدام تاکنون نتوانستند اصلاحات لازم را در این بخش انجام دهند.

* مظاهری: چوب ندانم کاری دولت گذشته را می‌خوریم

مظاهری در واکنش به صحبت‌های دیانی با بیان این مطلب که دولت گذشته وعده‌های زیادی را بر تک  رقمی نرخ سپرده بانکی عنوان کرده بود، تصریح کرد: اما باید بگویم دولت گذشته با بیان اقدامات متعددی تحقق این هدف را ناممکن ساخته بود.

وی با بیان این مطلب که برخی اقدامات در کشور باعث شد تا افزایش تورم در جامعه به وجود آید گفت: دولت گذشته اعتقاد داشت که افزایش نقدینگی به هیچ وجه منجر به افزایش نرخ تورم نخواهد شد در حالی که این سیاست با تاخیر در چند سال بعد اثرات نامناسب خود را بر نرخ تورم کشور ایجاد نمود.

رئیس کل اسبق بانک مرکزی اضافه کرد:‌در حال حاضر کشور چوب ندانم کاری دولت گذشته را می‌خورد چرا که با افزایش نقدینگی تورم هر ساله افزایش پیدا می‌کند.

مظاهری یکی از علل افزایش نقدینگی در کشور را حفظ مالکیت بانکهای دولتی به سپرده‌گذاری‌های مردم دانست و گفت: هم راستای این امر سهامداران بانک خصوصی نیز خود را مالک سپمرده‌گذاری‌های موجود در این بانکها دانسته و این امر را باید علت‌ا‌لعلل مشکلات بانکی در کشور دانست.

وی در پاسخ به پرسش یکی از میهمانان مبنی بر اینکه بانک مرکزی نرخ سپرده‌های کوتاه مدت را 7 درصد تعیین نموده است گفت: تا جایی که بنده اطلاع دارم بانک مرکزی نرخ سپرده‌های کوتاه‌مدت را 7 درصد تعیین نکرده است.

رئیس کل اسبق بانک مرکزی در همین ارتباط به ذکر خاطره‌ای پرداخت و گفت: هفته پیش یک قراردادی برای من آورده بودند که یک مؤسسه مالی و اعتباری گفته بود برای این تسهیلات دو برابر اعتبار سفته می‌گیرم 35 درصد سود می‌گیرم و در پایان هر چقدر که سود کردید 50 درصدش سهم من است.

* شایان آرانی: بانکداری باید رقابتی شود/ افزایش تورم تقصیر بانک نیست

شاهین شایان آرانی کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه اقتصاد یک علم است گفت: بی‌ربط نیست که جایزه نوبل را برای اقتصاد در نظر می‌گیرند، اقتصاد یک علم فراگیر است که در زندگی مردم تاثیر بسیاری دارد.

وی با اشاره به اینکه اقتصاد قواعد و اصول مخصوص خود را دارد تاکید کرد: در نظام اسلامی نیز قواعد و اصول به خصوصی برای اقتصاد است. واقعیت آن است که بانکداری یک صنعت است که آن را نمی‌توانیم از علم اقتصاد جدا کنیم. در صنعت بانکداری هزینه جمع‌آوری پول باید لحاظ شود و در این زمینه باید واقعیت‌های اقتصاد مورد توجه قرار گیرد.

شایان آرانی ادامه داد: وقتی تورم کشور 40 درصد است نمی‌توانیم با 20 درصد هزینه پول مردم را جمع‌آوری کنیم به این ترتیب بانک با کسری نقدینگی مواجه خواهد شد.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه تورم را نمی‌توان از معادله مذکور دور کرد افزود: افزایش تورم تقصیر بانک نیست شاید نقدینگی اضافه از سوی بانک‌ها صرف نقل و انتقالات در بازارهای اقتصادی و این باعث بروز تورم شود اما عامل اصلی تورم کنونی جامعه بانک‌ها نیستند.

وی با اشاره به اینکه حاشیه سود برخی از بانک‌ها بیش از حد بوده است گفت: این حاشیه سود باید کنترل شود. در حال حاضر حاشیه سود 10 درصد و در بعضی مواقع 12 تا 13 درصد است این در حالیست که حاشیه سود شامل همه هزینه‌ها باید بین 6 تا 7 درصد باشد.

شایان آرانی با اشاره به اینکه این مسئله نظارت بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار را نیاز دارد گفت: باید یک فضای رقابتی برای بانک‌ها ایجاد شود تا آنهایی‌که نمی‌توانند در این فضا فعالیت کنند از چرخه صنعت بانکداری حذف شوند.

* نتاج: املاک لوکس بانکی از آورده سهامداران خریداری می‌شود

غلامحسین تقی نتاج در پاسخ به اینکه "مگر بانک ها چه میزان سود دارند که به این اندازه می تواند واحدهای تجاری لوکس در اختیار داشته باشند" گفت: خرید و در اختیار گرفتن واحدهای تجاری از محل آورده سهامداران است نه سود سپرده گذاران.

وی افزود: معمولا یک شرکتی که وابسته به بانک است یا با رابطه دورادور متعلق به بانک است این واحدها را خریداری کرده و به بانک اجاره می دهد.

این فعال نظام بانکی کشور تصریح کرد: علت عدم گسترش نظام بانکداری الکترونیکی شعف شناختی عموم جامعه با ابزارهای آن است و این مسئله موجب شده است ما کماکان حضور فیزیکی‌مان را از یکصد شعبه تا 3 هزار شعبه داشته باشیم.

وی ادامه داد: برای دسترسی جمعیت 75 میلیون نفری به خدمات بانکی وجود این تعداد شعبه الزامی است و به سود ربطی ندارد.

طهماسب مظاهری در ادامه اظهار داشت: در قانون آورده شده که هیچ بانکی حق ندارد بیش از 30 درصد سرمایه پایه اش را صرف چنین اقداماتی کند، از اینرو اگر 30 درصد در قانون غلط است باید افزایش یابد و اگر درست است باید بانک ها اقدام به افزایش سرمایه ثبتی ‌شان کنند.

رئیس کل اسبق بانک مرکزی خاطرنشان کرد: بانکی نمی تواند با این توجیه که سرمایه ما کم است از سرمایه سپرده گذاران استفاده کند، بلکه به نظر من بانک مرکزی باید بانک ها را تضویق به افزایش واقعی سرمایه هایشان کند.

* دیانی: افزایش نرخ سود بانکی به جیب سپرده‌گذار نمی‌رود

دیانی در ادامه با بیان اینکه در افزایش نرخ سود بانکی به هیچ عنوان به سود جیب سپرده گذاران نمی‌رود افزود: بانک‌های خصوصی اکثر منابع خود را به شرکت‌های زیر مجموعه خود ارائه می دهند.

وی ادامه داد: البته حرف بنده در تمام سیستم بانکی عمومیت ندارد اما باید بگویم بانک‌ها بیشتر تمایل دارند ارائه تسهیلات را به سهام داران و گروه خاصی از مشتریان خود ارائه کنند.

دیانی با اشاره به اینکه علی الرغم اینکه در قانون سهام داران نباید بیش از 5 درصد سهام بانک‌ها را در اختیار داشته باشند گفت: متاسفانه هستند بانک‌های خصوصی که بیشترین سهام را در اختیار افرادی خاص قرار داده و فقط به آنان تسهیلات ارائه می‌کنند.

وی اضافه کرد: در حال حاضر سیستم بانکی بیشتر با ورود به بازار ارز و مسکن کار تجاری انجام می‌دهد تا اینکه منابع لازم را در اختیار بخش های متقاضی از جمله تولید‌کنندگان قرار دهد.

این کارآفرین نمونه با بیان این مطلب که نخست باید تمرکز زیادی را بر اصلاح سیستم بانکی و نظارت بر تغییر ساختار آن انجام داد اظهار داشت: پس از اتخاذ‌ سیاست‌های مناسب در این حوزه باید به فکر تنظیم سود سپرده گذاران باشیم.

* رجالی: سهامداران "خاص" فقط از بانک‌ها سود می‌برند

رجالی در ادامه صحبت‌های دیانی با بیان این مطلب که نرخ سود بانکی معادل تغییرات نرخ تورم در کشور باشد اظهار داشت: به اعتقاد بنده نباید نرخ سود بانکی کاهش یابد بلکه باید با مدیریت بهینه بین دو نرخ مذکور تصمیم مناسبی را انجام داد.

وی با بیان این مطلب که به اعتقاد بنده می‌توان تفاوت نرخ سود و تورم باید به تولید کنندگان و سپرده گذاران تعلق گیرد افزود:متاسفانه هم اکنون سپرده گذاران هیچ سود و منفعتی از تغییرات نرخ سود کسب ننموده و فقط عده‌ای سهام‌دار و گروه خاص از این تغییرات نرخ سودهای کلان را دریافت می‌کنند.

* مظاهری خطاب به رجالی: "شوخی می‌کنید"

در ادامه طهماسب مظاهری در واکنش به صحبت‌های رجالی با بیان این مطلب که عمده  نظرات این کارآفرین بیشتر به مزاح شبیه است گفت: هم اکنون باید تفاوت نرخ بهره و نرخ تورم را باید به نحوه مناسبی مدیریت کرد.

رئیس اسبق بانک مرکزی با اشاره به اینکه نمی‌توان سود تسهیلات را اندک و سود مناسبی را در اختیار سپرده گذاران با تغییرات نرخ تورم داد گفت: وظیفه دولت نامحدود است . این امر در حالیست که منابع محدودی را در اختیار دارد.

به اعتقاد مظاهری نباید به تنهایی از درآمد بانک‌ها و درآمد حاصل از صادرات برای حمایت از تولید و صنعت‌گران استفاده نمود بلکه باید رابطه معقولی را بین سود و نرخ تورم ایجاد و در این میان تصمیم مناسبی را به کار گیریم.

وی بیان کرد: در دولت خاتمی نرخ تورم 11 درصد و سود بانکی 24 درصد بود که در آن برهه انتقاداتی مبنی بر افزایش نرخ سود بانکی مطرح می‌شد.

به اعتقاد مظاهری باید بین نرخ سود بانکی و نرخ تورم رابطه درستی ایجاد شود افزود:باید بین نرخ سود بانکی و تورم نسبت نسبی برقرار شود که در این میان دولت می‌تواند با کاهش نرخ تورم اقدامات مناسبی را انجام دهد.

* پیشنهاد رجالی: به جای واریز یارانه به جیب مردم به صنعت گران پول بدهید

رجالی در ادامه صحبت‌های خود با ارائه این پیشنهاد که می توان به جای واریز یارانه نقدی به مردم این منابع را در اختیار صنعت گران و تولید کنندگان قرار داد گفت: نرخ بهره بانکی را به صورت منطقی تعیین کنید تا صنعت‌گران و تولید کنندگان بتوانند به فعالیت اقتصادی خود ادامه دهند.

دیانی در واکنش به اظهارات رجالی ضمن بیان این مطلب که من مخالف این پیشنهاد هستم بیان کرد: دولت هم اکنون با کسری بودجه روبرو است و نمی‌تواند این گونه پیشنهادات را اجرایی نماید.

وی اضافه کرد: به اعتقاد بنده سیستم‌بانکی باید با سیاستی مناسب منابع بانکی به سمت رونق تولید هدایت کند.

* شایان آرانی: از فضای علمی دور شدیم/ کشور به آزمایشگاه تبدیل شده بود

در ادامه مناظره تلویزیونی با موضوع نرخ سود بانکی مجری برنامه سوالات مردم را از شرکت کنندگان پرسید؛ شایان آرانی با اشاره به اینکه در حد علم محدودم به این سوال پاسخ می‌دهم گفت: در داخل کشور زمانی‌که پیش از دولت قبلی شاهد بودیم که سعی می‌شد اصول علمی رعایت شود و نرخ‌ها به سمت تعادل رفته و با نرخ تورم متعادل شود.

وی افزود: نظام بانکی تحت نظارت بود و دست‌های پشت پرده‌ای که گفته می‌شود کمتر فعال بود. متاسفانه در 8 سال اخیر از فضای علمی دور شدیم و بحث‌هایی مطرح شد که بیشتر در کشورهای اروپای شرقی به چشم می‌خورد. یکی از دلایل اساسی تورم کنونی همین بحث‌هایی بود که در 8 سال گذشته مطرح  و عدم کنترل نقدینگی را موجب شد.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه راه چاره را اصول علمی و اسلامی در حوزه اقتصاد می‌دانم گفت: متاسفانه به نوعی در حوزه اقتصاد دچار آزمون و خطا شدیم و کشور تبدیل به یک آزمایشگاه شده بود که در نهایت تبعات بسیار بدی را بوجود آورد.

شایان آرانی با تاکید بر اینکه معتقدم برای حل این معضل باید به روال علمی برگردیم گفت: اگر نظام بانکداری اسلامی را اجرا کنیم و تعدیل نرخ‌ها را نیز به همراه نظارت اجرا کنیم و در نهایت روحیه اسلامی بودن را بر صنعت بانکداری حکمفرما کنیم در نهایت بین 6 تا یک سال سختی خواهیم داشت و پس از آن اقتصاد کشور به حالت آرامش بازخواهد گشت.

وی خاطر نشان کرد: البته دستیابی به این وضعیت نیازمند همت همگان است نه اینکه به یکدیگر ایراد بگیریم.

* مظاهری: "خطای ما آزمون و خطا بود"/ نرخ سود سپرده‌ها باید کم شود

در ادامه طهماسب مظاهری رئیس کل اسبق بانک مرکزی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا خود شما طرح‌ها و برنامه‌هایی را که می‌گویید در دوران مسئولیتتان آن را اجرا نکردید، گفت: خطای ما این بود که دچار خطا و آزمون شدیم. در دوره‌ای که مسئولیت داشتم بحث کاهش تورم مطرح و به 11 درصد رسید و باید به تناسب این کاهش سود بانکی نیز پایین می‌آمد در نهایت بانک مرکزی قانع شد که سود بانکی را 16 درصد تعیین کند در حالیکه پیش از آن این سود 24 درصد بود.

وی با تاکید براینکه اگر حرف‌هایی که می‌زنیم درست است باید آنها را اجرا کنیم، اظهار داشت: بانک مرکزی اگر بخواهد به سپرده‌های قانونی سود بدهد باید درآمد داشته باشد که یکی از بهترین کارها این است که سپرده قانونی را کم کنم.

رئیس کل اسبق بانک مرکزی با اشاره به اینکه بنده همیشه این مباحث را پیگیری و حتی در وزارت خود در امور اقتصاد و دارائی زمانی که نرخ تورم به 11 درصد رسید با بانک مرکزی صحبت هایی را انجام دادم،گفت: باید نرخ سود بانکی کاهش یابد و همین اقدام هم صورت گرفت.

مظاهری تصریح کرد: در زمانی که ریاست بانک مرکزی را برعهده داشتم نیز این موضوع را پیگیری کردم اما به واسطه تفاوت دیدگاه نتوانستیم به نتایج مناسبی دست پیدا کنیم. اما به طور کلی باید اگر بنده در آن دوره این طرح‌ها را اجرا نکردم به واسطه درست بودن  آن باید در دستور کار قرار گرفته و اجراء شود.

* دیانی: بالای قبری گریه می‌کنیم که مرده ندارد/ اکثر تولیدکنندگان بحران زده‌اند

محمدرضا دیانی در پاسخ به اینکه اگر سود 27 درصدی مقرون به صرفه نیست چرا تولیدکنندگان در صف دریافت این تسهیلات ایستاده‌اند؟ گفت: ما داریم بالای قبری گریه می‌کنیم که مرده در آن نیست اکثر تولیدکنندگان دچار بحران تامین نقدینگی و سرمایه هستند.

وی افزود: در بحث صندوق توسعه ملی که اینقدر روی وجود آن تاکید دارند ببینید چقدر بخش خصوصی را منتفع کرده است، قوانین و آیین‌نامه‌هایی که بانک‌ها مصوب کرده‌اند در اکثر آنها دست یافتن به صندوق توسعه ملی غیر ممکن است.

در همین ارتباط طهماسب مظاهری اظهار داشت: امروز دولتی سرکار است که قول داده اصل استقلال بانک مرکزی را قبول داشته و اعلام کرده منابع بانک‌ها را منابع خود نمی‌دانیم.

محمدرضا دیانی در همین ارتباط افزود: این دولت اسم خودش را دولت تدبیر و امید گذاشته یعنی همه چیز بر حسب کارشناسی است. در حالیکه بیش از تولیدکننده و سپرده‌گذاران، سهامداران بانک‌ها بیشترین سود را می‌برند من معتقدم اول باید بیاییم نظام پولی را اصلاح کنیم، نظارت‌ها را افزایش دهیم و کنترل تورم را داشته باشیم بعد از آن بر افزایش یا کاهش نرخ سود بانکی صحبت کنیم.

بعد از آنکه مهمانان برنامه درباره افزایش یا کاهش نرخ سود بانکی بحث و تبادل نظر کرده و به سوالات ببنندگان و خبرنگاران حاضر در برنامه پاسخ دادند نوبت به مناظره دو نفره رسید و طبق رأی حضار نتاج و رجالی برای مناظره 2 نفره انتخاب شدند.

* نتاج: نباید بار عدم کارآیی تولید را به دوش بانک بگذاریم/ تجربه شک‌خورده قبلی را تکرار نکنیم

مدیرعامل مؤسسه مالی اعتباری مهر در مناظره با علی‌محمد رجالی با بیان اینکه نگاه شما با وجود اینکه در بخش خصوصی فعالیت می‌کنید خصوصی است، ادامه داد: اگر بر اساس توقع شما مواد اولیه با نرخی تامین شود و منابع مالی هم با همین نرخ تعیین شود چنین چیزی امکان پذیر نیست.

نتاج با تاکید بر اینکه حرکت اقتصادی کشور به سمت خصوصی سازی است، بیان کرد: خصوصی سازی بانک‌ها به این معنی است که عملیاتی بانکی را بدون ربا بپذیریم.یعنی اگر یک ریال توسط سهام داربانک خصوصی آورده شود 12 ریال از طریق جذب سپرده می‌گیرد و کاری که الان در حال انجام است.

مدیرعامل مؤسسه مالی اعتباری مهر ضمن اشاره به اینکه باید بپذیریم که خصوصی سازی حرکت اقتصادی کشور است، افزود: باید زمینه فعالیت به گونه ای فراهم شود که به سمت خصوصی سازی واقعی حرکت کنیم. اینکه بیان شده بود زمینه نرخ تسهیلات باید کمتر از نرخ سود سپرده باشد. باید به سمتی پیش رویم که تسهیلات به بخشی داده شود که سود آوری دارد.

وی ادامه داد: بر اساس پژوهش ها مشخص شد از 55 شاخه سود آور به 10 شاخه کاهش یافته بود که این میزان با اصلاح نرخ ارز به 18 شاخه افزایش یافت.

نتایج با تاکید بر اینکه برخی از شاخه‌های تولید در اقتصاد زیان ده هستند بیان کرد:نگاه شما با وجود اینکه در بخش خصوصی هستید دولتی است. با توجه به سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی برخی بانک‌ها خصوصی شده‌اند و اقتصاد در حال گردش است.

مدیرعامل مؤسسه مالی اعتباری مهر بیان کرد: توقع تولید کنندکان این است که ضمن تهیه منابع با نرخ دلخواه، تسهیلات را نیز با نرخی که خود تعیین می‌کنند دریافت کنند؛ چنین چیزی در اقتصاد فعلی مورد پذیرش نیست.

مدیرعامل موسسه مالی اعتباری مهر افزود: در چارچوب عملیات بانکی بدون ربا اگر یک ریال توسط سهامدار آورده می‌شود، 12 ریال باید از طریق سپرده‌های بانکی جذب شود؛ در صورت تامین انتظارات تولید کنندگان به این شکل، بانک‌های خصوصی دوام پیدا نمی‌کند.

وی با تاکید بر اینکه زمینه فعالیت بانک‌های خصوصی باید فراهم شود، گفت: نرخ سود تسهیلات را اگر پایین‌تر از نرخ سود سپرده‌ها تعیین کنیم، تجربه شکست‌خورده قبلی تکرار خواهد شد.

نتاج با اشاره به اینکه از بررسی 55 شاخه صنعت متوجه شدیم که 10 شاخه سود آور هستند گفت: ما نباید بار عدم کارایی و سودآوری تولید کنندگان و صنایع را بر دوش موسسات مالی و اعتباری بگذاریم؛ در صورت حفظ تولید به هر قیمت، باید نگاه دولتی داشته باشیم.

* تعبیر رجالی از بانک‌ها/ خصوصی‌ها سرطان هستند و دولتی‌ها دیابت

علی محمد رجالی بعنوان کارآفرین نمونه و نماینده تولید کنندگان در ادامه مناظره گفت: سودی که تولید باید  بپردازد بیش از 15 درصد اگر باشد تولید پا نمی‌گیرد. این نرخ را مابه‌التفاوت می‌خواهند از بانک مرکزی بگیرید، بگیرید، قرار این است که تولید پا بگیرد اگر قرار است تولید پا بگیرد به من بگویید من بیشتر از 15 درصد نمی‌توانم بگیریم. بنده چون در فولاد نیستم من تولید پتروشیمی و نساجی دارم.

این فعال اقتصادی و صادرکننده گفت: من 51 کارخانه دیگر نیز دارم که به آنها مواد می‌دهم تا چرخ اقتصاد آنها بچرخد. تا آنجا بتوانیم با مصرف کنندگان و مشتریان خودمان تعامل داریم. تمام این 51 کارخانه می‌گویند ما از بورس نمی‌خواهیم مواد اولیه بخریم و می‌خواهیم به طور مستقیم از تولیدکننده بخریم. دولت قبلی می‌گفت خیر باید مواد اولیه خود را از بورس بخرید.

رجالی اضافه کرد: مواد اولیه مورد نیاز کارخانه‌هایم را از دولت می‌گیرم و هیچ راهی ندارم جز اینکه فاکتوری را که به من ارائه می‌شود پول آن را پرداخت کنم منتها وقتی که خودم پول ندارم مجبورم از بانک‌ها تسهیلات بگیرم.

وی با بیان اینکه بانک‌ها می‌گویند چون خصوصی‌ شده‌ایم می‌توانیم در سال 92 درصد سود ببریم، آمار دارم از شبکه بانکی که تا 92 درصد منافع داشته است. سئوال من این است چرا باید  اصل 44 قانون اساسی در بانک‌ها اجرا شود و آنها حق داشته باشند تا 92 درصد منافع ببرند اما اگر تولید کننده بیش از 17 درصد سود ببرد سازمان حمایت تولیدکننده و مصرف‌کننده پدر هر دو آنها را در می‌آورد.

این فعال اقتصادی و صادرکننده تصریح کرد: من از اول خصوصی بوده‌ام. بانک‌ها که خصوصی نبوده‌اند. در حال حاضر بانک‌ها مانند سرطان هستند که به جان هر کسی که بیفتند ظرف 6 ماه تا یک سال آنها را از پای در می‌آورند. اما بانک‌های دولتی مانند دیابت می‌مانند که 30 سال زمان می‌برد تا کسی را از پای در بیاورد.

رجالی افزود: ما می‌خواهیم تولید را حمایت کنیم جامعه را بسازیم تا در نهایت فساد را کم کنیم. بانک‌ها فقط جیب خودشان را پر می‌کنند علت کاهش تولید و تورمی که در حال حاضر در کشور وجود دارد نظام بانکی و عوامل خارجی بوده است. اگر نظام بانکی اصلاح شود و با دنیا تعامل داشته باشیم، همه این مشکلات برطرف می‌شود.

وی گفت: این اتفاق دارند می‌افتد و همه باید از دولتی که به آن رای داده‌ایم حمایت کنیم. 80 درصد مشکلات زمانی حل می‌شود که ما با سایر کشورها روابطی در حد روسیه داشته باشیم. از مقام معظم رهبری کمال تشکر را دارم که از دولت تدبیر و امید حمایت کرد به ما چه ربطی دارد که فلان قضیه در 60 سال پیش اتفاق افتاده است. در 8 سال گذشته ما همه تخریب کردیم.

رجالی ادامه داد: بنابراین باید از دولت در مذاکره با 1+ 5  حمایت کنیم تا آنها بتوانند با قاطعیت حرف خود را به کرسی بنشانند صحبت من سر یک بانک یا دو بانک نیست. نظام بانکی در حال نابود کردن تولید است.

وی در بخش دیگری از سخنانش خاطر نشان کرد: به نظرم در رشته‌هایی مانند پتروشیمی، معادن و توریسم می‌توانیم درآمدزایی مناسبی داشته باشیم در همین توریسم اگر در فرودگاه به توریست‌ها لبخند بزنیم و ویزای 15 روزه آنها را بلافاصله صادر کنیم سالانه 20 میلیارد دلار درآمد خواهیم داشت. درآمدی که هیچ هزینه‌ای برای دولت ندارد چرا که همه زیرساخت‌های آن را داریم.

رجالی تاکید کرد: سیستم بانکی همه چیز را از تولید کننده گرفته است در حال حاضر به غیر از خانه، بانک، زمین ما را گرفته و تنها آنها نتوانسته‌اند شناسنامه تولیدکنندگان را بگیرند چرا بانک‌ها منابع مالی را به صورت دستوری به اشخاصی دادند که نه پدرش را می‌شناسند و نه مادرش را همان فرد ظرف 3 سال تبدیل به یک مولتی میلیاردر شده است چرا تسهیلات 2،3، 5 و 10 هزار میلیارد تومانی را به 4 نفر داده‌ایم؟ در حالیکه 150 هزار کارخانه‌دار در کشور داریم که به آنها به سختی تسهیلات پرداخت می‌شود.

وی در واکنش به اظهارات نتاج در این خصوص که صنعت نساجی صنعت زیان‌دهی است گفت: بنده فرمایش شما را قبول ندارم 18 واحد از 22 واحد بنده در صنعت نساجی است. در صنعت نساجی به غیر از 8 سال اخیر قبلا هر سال یک واحد اضافه می‌کردیم در این صنعت یک ریال رانت از کسی نخواسته‌ایم. این صنعت سود آنچنانی ندارد و 17 درصد منافع عادلانه را تامین می‌کند.

علی محمد رجالی در پایان مناظره امروز با اشاره به اینکه احتمالا دولتمردان ما این برنامه را می بینند، رو به دولت گفت: ما به شما اعتقاد داریم و معتقدیم که انشاالله دولت تدبیر و امید می تواند موفق عمل کند اما اگر می خواهید صنعت و تولید پا بگیرد اولا باید یک، نرخ بهره بانکی را تعدیل کنید، حالا از هرجا که می توانید ما نمی گوییم حتما از بانک شروع کنید، دوم باید مالیات بر تولید را صفر کنید.

منبع: تسنیم
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار