کد خبر: 616699
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۲ - ۲۱:۲۷
تالارهاي گران‌قيمت رزرو شد
اين رسم معنوي و آسماني نيز از تغييرات سبك زندگي در امان نمانده و گاهي آنقدر به تجمل آلوده مي‌شود كه ديگر هيچ معنويتي در آن نيست و مهماني وليمه به جاي مجالي براي كسب معرفت و صله‌رحم، مي‌شود سالني براي نمايش ثروت و تجملات حاجي و مهمانانش
زهرا چيذري

امروز نخستين گروه از حجاج بيت‌الله‌الحرام به ميهن باز مي‌گردند و بساط مهماني‌ها و وليمه‌هاي حاجيان نيز گرم مي‌شود اما گاهي وقت‌ها اين مهماني‌هاي وليمه آنچنان رنگارنگ است كه همه چيز در سفره حاجي ما پيدا مي‌شود الا معنويتي كه چندين روز براي به دست آوردنش طواف كرده، به شيطان سنگ‌زده و در بين صفا و مروه سعي كرده است.

رئيس سازمان حج و زيارت درباره برنامه بازگشت حجاج كشورمان گفت كه از امروز خروجي‌ها از مكه مكرمه آغاز و صبح امروز پرواز نخستين گروه از حجاج ايراني به سمت كشورمان انجام مي‌شود.

بازگشت حجاج از سرزمين وحي اما به معناي اين است كه بسياري از خانواده‌هايي كه حاجي دارند هم اكنون مدتي است در تب و تابند تا براي حاجي خود مقدمات مراسم وليمه را مهيا كنند؛‌ سفره‌هاي وليمه‌اي كه گاهي وقت‌ها همه چيز دارد جز معنويت! و با سبك زندگي ايراني و سفارشات دين مبين اسلام نه فقط همخواني ندارد بلكه در تضاد است و انگار هرچه حاجي در ايام حج رشته را پنبه مي‌كند. با وجود اين بعضي حاجي‌ها كه فلسفه حج ابراهيمي را خوب درك كرده‌اند، وليمه‌هايشان واقعاً رنگ و بوي وليمه كسي را دارد كه از طواف خانه خدا برگشته و بهانه‌اي است براي صله رحم. گاهي هم برخي حاجي‌ها هزينه‌هاي وليمه را صرف كاري خير مي‌كنند تا اينگونه حجشان به درگاه خدا مقبول‌تر افتد.

وليمه يا مهماني براي نمايش ثروت!

بي ترديد اگر شما هم در خانواده يا فاميل حاجي داشته باشيد، اين روزها چشم انتظار بازگشت حاجي‌تان از مكه و مدينه هستيد. امروز هم كه اولين گروه از حاجيان از سفر حج باز مي‌گردند و شايد شما مهمان سفره وليمه يك حاجي باشيد؛ سفره‌هايي كه هر چند يكي از توصيه‌ها و مستحبات سفر حج محسوب مي‌شود، اما اين رسم معنوي و آسماني نيز از تغييرات سبك زندگي در امان نمانده و گاهي آنقدر به تجمل آلوده مي‌شود كه ديگر هيچ معنويتي در آن نيست و مهماني وليمه به جاي مجالي براي كسب معرفت و صله‌رحم مي‌شود سالني براي نمايش ثروت و تجملات حاجي و مهمانانش.

انگار وليمه‌هاي چندين ميليون توماني با گل‌آرايي، ‌فيلمبرداري، كارت دعوت، ‌مجري، ‌مداح و برنامه‌هاي سرگرم كننده، ‌وسوسه‌هايي است كه به سراغ حاجي مي‌آيند تا رنگ خدا را از زندگي‌اش دور كنند. به خصوص در شرايط فعلي كشور كه بنا به تعبير رهبر فرزانه انقلاب نيازمند خلق حماسه‌اي در مسائل اقتصادي هستيم.

از 3 تا 30 ميليون تومان براي پهن كردن سفره‌هاي معنوي

گزارش «جوان» حكايت از رزرو تالارهاي گران‌قيمت تهران از روزها و حتي هفته‌ها قبل دارد.براي آنكه مظنه‌اي از سفره‌هاي وليمه دستمان بيايد به چند تالار و رستوران در سطح شهر سري مي‌زنيم. نخستين تالار در مجيديه جنوبي است. محله‌اي متوسط و تالاري معمولي كه برگزاري يك مراسم وليمه با يك نوع غذا و براي 200 نفر، چيزي حدود 3 ميليون تومان برايتان هزينه بر مي‌دارد. هزينه هر نفر مهمان بدون ورودي در اين تالار از 10 هزار تومان به بالاست. البته به گفته مسئول تالار اگر مراسم تان شب جمعه و روز‌هاي تعطيل نباشد، ‌هزار تومان ورودي تالار را تخفيف مي‌گيريد. اين مبلغ به جز هزينه‌اي است كه براي سبد گل، ‌فيلمبرداري و دعوت از مجري و مداح براي برگزاري مراسم وجود دارد. اگر حاجي شما حدود 15 روز ديگر مي‌آيد و مراسم شما در چنين تاريخي هست، ‌اين تالار هنوز ظرفيت خالي دارد.

تالار ديگر، ‌در فضاي كمي مجلل‌تر و در مجيديه شمالي قرار دارد و هزينه هر نفر مهمان بدون ورودي در آن از 12 هزار تومان تا 42 هزار تومان است كه يك منوي متوسط براي 200 نفر چيزي حدود 5 ميليون تومان در مي‌آيد و اگر مي‌خواهيد مداحي را هم براي اداره مجلس دعوت كنيد بين 200 تا 400 هزار تومان بايد هزينه كنيد. البته مداح 400 هزار توماني با دف و ني مي‌خواند. اين تالار هم فعلاً براي برگزاري وليمه جا دارد.

حالا به سراغ اقشار مرفه‌تر جامعه در يكي از هتل‌هاي پنج ستاره شهر تهران مي‌رويم.

متصدي امور مراسم‌هاي هتل وقتي تاريخ حدود 10 تا 14 آبان را براي برگزاري مراسم عنوان مي‌كنيم، ‌بعيد مي‌داند جاي خالي داشته باشد. سرانجام اما يكي از تالارهاي هتل را در 14 آبان به عنوان گزينه مناسب به ما معرفي مي‌كند. اجاره تالار براي 200 نفر 1 تا 5/1 ميليون تومان است و منوي سلف سرويس آن از 67 تا 130 هزار تومان. وي اين تالار را براي برگزاري يك مراسم آبرومند مناسب‌تر مي‌داند. انواع گل آرايي و هزينه برگزاري مراسم هم جداست. تازه فيلمبردار هم به عهده خود برگزار كننده وليمه است.

با يك حساب سر انگشتي مي‌توان دريافت براي برگزاري مراسم وليمه در اين هتل چيزي حدود 30 ميليون تومان بايد هزينه كرد.

تبلور روح حج در سفره‌هاي ساده و آسماني

اما فلسفه برگزاري مراسم وليمه چيست و اين مهماني در سبك زندگي ايراني- اسلامي چه جايگاهي دارد؟ ‌محسن نصري، جامعه شناس و كارشناس مذهبي در اين باره به «جوان» مي‌گويد: ‌يكي از اصول بنيادي دين مبين اسلام روابط اجتماعي ميان مؤمنين است. در جامعه اسلامي مؤمنين با هم برادرند و در سبك زندگي ايراني – اسلامي نيز يكي از آداب و رسوم، برگزاري مراسم‌هاي معنوي و مناسبتي همچون وليمه است تا بعد معنوي روابط اجتماعي را شكل دهد و صله رحم اتفاق بيفتد.

به باور اين جامعه‌شناس، حج نمادي از سادگي و يكرنگي است، ‌اينكه حاجي لباس سفيد مي‌پوشد، ‌طواف مي‌كند و به شيطان سنگ مي‌زند اما رفتارهاي اينچنيني و برگزاري مراسم‌هاي آنچناني، ‌خلاف روح حج و موجب تفاخر، ‌اسراف و به نوعي آلودگي‌هايي است كه حاجي را از فلسفه حج دور مي‌كند. وي تأكيد مي‌كند:‌در سبك زندگي اسلامي در مسائل اقتصادي يكي از نكات مهم خارج نشدن از حد متعارف است و اسراف هميشه در اسلام تقبيح مي‌شود. در بحث وليمه نيز هر چند اين امر مستحب است و سبب بهبود روابط اجتماعي مي‌شود و تذكري است براي سنگ زدن به شيطان و ياد خدا، ‌اما اسراف و خودنمايي در اين مراسم موجب مي‌شود تا اين امر مستحب به گناه آلوده شود آن هم در شرايط امروز كه بايد در راستاي اصلاح الگوي مصرف و سبك زندگي تلاش كنيم.

نصري برگزاري مراسم‌هايي ساده و بي‌ريا يا اختصاص هزينه اين مهماني براي امور خير و افراد نيازمند را نشانه‌اي از درك فلسفه حج و طواف خانه خدا مي‌داند و تأكيد دارد:‌چنين رفتارهايي مطابق با سيره ائمه و مبتني بر سبك زندگي ايراني- اسلامي است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار