کد خبر: 616688
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۲ - ۰۵:۰۲
عباس حاجي‌نجاري

اهميت مذاكرات هسته‌اي ايران و گروه 1+5 در طول هفته گذشته نه تنها تحولات سوريه و جهان اسلام، بلكه بحران مالي امريكا و اختلافات كنگره و كاخ سفيد را نيز تحت‌الشعاع خود قرار داده بود. از منظر ايران نشست ژنو اگرچه معطوف به مسئله هسته‌اي و ميداني براي آزمون مدعيات كشور‌هاي غربي است،‌اما از منظر جريان مقابل، اين نشست برآيند راهبرد‌هاي سه‌گانه نظام سلطه عليه ايران اسلامي در طول بيش از سه دهه از عمر انقلاب است،‌چرا كه وقتي نظام سلطه از جنگ سخت و نرم خود عليه انقلاب اسلامي طرفي نبست و تمامي ظرفيت خود را در تحريم اقتصادي براي فشار بر مردم ايران متمركز كرده و در عين حال از روي ميز بودن همه گزينه‌ها سخن مي‌گويد، ترديدي باقي نمي‌ماند كه ميز مدور اجلاس ژنو در اصل خط مقدم مواجهه با انقلاب اسلامي است؛ جبهه‌اي كه محوريت آن نه غني‌سازي هسته‌اي ايران، بلكه آنگونه كه سناتور‌هاي كنگره امريكا طي هفته‌هاي اخير بارها تأكيد كرده‌اند، شامل موضوع حقوق بشر در ايران، عدم حمايت از جبهه مقاومت، توقف فعاليت‌هاي موشكي و حتي به رسميت شناختن رژيم صهيونيستي مي‌شود. به همين دليل است كه پس از تعظيم اوباما در برابر رژيم صهيونيستي در ديدار با نتانياهو و تأكيد بر حفظ مصالح آن رژيم در بحث مذاكرات با ايران و تكرار روي ميز بودن تهديد نظامي، هفته گذشته پس از درخواست تلفني نتانياهو از ديويد كامرون، نخست‌وزير انگليس و فرانسوا اولاند، رئيس‌جمهور فرانسه مبني بر اينكه فشار تحريم‌ها عليه ايران را سبك نكنند، خبرگزاري فرانسه گزارش مي‌دهد‌ كه اولاند به نتانياهو اطمينان مي‌دهد كه «فرانسه در برابر ايران قاطع و جدي است و از موضع اسرائيل در اين زمينه حمايت مي‌كند.»

در برابر اين صف‌بندي جبهه مقابل، منطق ايجاب مي‌كند كه در جبهه خودي نيز همه ظرفيت‌ها بسيج شده و در پشت سر و همراستا با تلاش‌هاي ديپلماتيك كشور قرار گيرد. مقام معظم رهبري در آستانه اين مذاكرات بر اين مهم تأكيد كردند و در مراسم اعطاي سردوشي دانشجويان دانشكده افسري ارتش با اشاره به اينكه ما از تحرك ديپلماسي دولت از جمله سفر نيويورك حمايت مي‌كنيم، زيرا به دولت خدمتگزار اعتماد داريم، از مسئولان مي‌خواهند كه با ملاحظه همه جوانب، گام‌ها را محكم بردارند و منافع ملي را به فراموشي نسپارند اما به نظر مي‌آيد اين مهم كمتر در خط مقدم جبهه دروني و به ويژه در ميان مدعيان حمايت از دولت مورد توجه قرار گرفت و به طور قطع در محاسبات و واكنش‌هاي گروه 1+5 در اين دور از مذاكرات و مذاكرات آتي اثر خواهد گذاشت كه به بخشي از آن اشاره مي‌شود:

الف: در هفته گذشته و در آستانه مذاكرات بيشترين سياه‌نمايي در عرصه اقتصادي كشور صورت گرفته، از مواضع متعدد و متفاوت دولتمردان در زمينه ناتواني در پرداخت يارانه مهرماه تا اعلام رسمي عدم پرداخت توسط معاون اول پس از آن سخنان رئيس محترم جمهور در جمع دانشجويان درست يك روز قبل از آغاز مذاكرات، آنگاه كه مي‌گويد «دولت با يك خزانه خالي و انبوه بدهكاري مواجه است» كه اين سخنان نيز متأسفانه با كف زدن حضار مواجه مي‌شود، براي دشمنان ترديدي باقي نمي‌ماند كه عقبه جبهه خودي در اين مواجهه ضعيف است و آنها مسير درستي را براي افزايش فشار‌ها انتخاب كرده‌اند. از ياد نبرده‌ايم كه هفته قبل از آن خانم وندي شرمن، معاون ارشد وزارت خارجه امريكا كه در نشست ژنو نيز رياست تيم امريكايي حاضر در مذاكرات را بر عهده داشت، گفته بود كه در حقيقت روحاني و ظريف و همه گفته‌اند و به خصوص در زمان مبارزات انتخاباتي اين مسئله روشن شده كه او انتخاب شده تا جلوي تحريم‌ها را بگيرد و اقتصاد را بهبود بخشد. پس اين را مي‌دانيم كه اين مسئله براي آنها مهم است. پس اينطور هم نيست كه تا قبل از اينكه نتيجه مدنظرمان را بگيريم آنها را (تحريم‌ها را)‌برداريم. ما به همكاري با كنگره براي افزايش فشار‌هاي مورد نياز به ايران ادامه مي‌دهيم.

ب: بازتاب منفي انتشار مجدد خاطرات رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در زمينه منتسب كردن «حذف شعار مرگ بر امريكا» به حضرت امام (ره)، موضوع ديگري بود كه نه تنها به زير سؤال رفتن يكي از شعار‌هاي كليدي انقلاب اسلامي در مواجهه با نظام سلطه انجاميد، بلكه برخي از مطبوعات زنجيره‌اي در توصيف آن تا به آنجا پيش رفتند كه مردم و نظام را به خاطر ايستادگي در برابر نظام سلطه زير سؤال بردند. اين ماجرا البته نه تنها به تصحيح آن نينجاميد، بلكه باز انتشار آن در سايت شخصي آقاي هاشمي به اين دليل نادرست قلمداد شد كه بدون هماهنگي منتشر شده است. اين در حالي است كه سايت راديو فردا در روز دوشنبه هفته گذشته ضمن درج اين خبر مي‌نويسد: به رغم اين توضيح، هنوز در وب‌سايت رسمي آقاي هاشمي مطالب و خاطراتي با عنوان‌هاي «امام موافق حذف مرگ بر امريكا بودند» و «قهر با امريكا ابدي نيست» عناوين اصلي را تشكيل مي‌دهند.

ج: در روزهاي اخير رسانه‌هاي بيگانه عمليات رواني گسترده‌اي را آغاز كردند كه بهبود روابط ايران و امريكا به ضرر كشور‌هاي منطقه‌ نظير رژيم صهيونيستي، عربستان و... است. اين خط خبري كه با استقبال برخي مطبوعات داخلي و حتي روزنامه‌ منتسب به دولت نيز مواجه شد، هدفي جز تمكين و تعجيل طرف ايراني در كوتاه آمدن از اصول و تسليم در برابر خواست امريكا براي برقراري رابطه با ايران را دنبال نمي‌كند و اين در حالي است كه موضوع رابطه اصلاً در دستور كار ايران نيست و تنها ايران مذاكره براي حل مسئله هسته‌اي را دنبال مي‌كند. از سوي ديگر ترديدي وجود ندارد كه عربستان و رژيم صهيونيستي نقطه اصلي اتكاي امريكايي‌ها در تشديد تحريم‌ها عليه ايران بوده‌اند. همراهي با اين عمليات رواني جز فريب و خودباوري افكار عمومي و احتمالاً تيم مذاكره‌كننده، نتيجه ديگري در پي ندارد.

د: ملاحظات فوق و بسياري از علائم و نشانه‌ها كه بيان آن به مصلحت نيست، شايد بيانگر اين نگراني رئيس تيم مذاكره‌كننده باشد كه از دشواري مذاكرات سخن به ميان مي‌آورد. فارغ از ابعاد و پيچيدگي‌ فني اين مذاكرات، اين نكته به ذهن متبادر مي‌شود كه شما با حريفي مواجهيد كه گراي تمام نقاط استراتژيك و پشت جبهه شما را دارد.

هـ : مقام معظم رهبري پيش از اين بارها نقشه راه اين مواجهه را در رهنمود‌هاي خود ترسيم كردند و ضمن تأكيد بر ضرورت انسجام و وحدت داخلي و تكيه بر ارزش‌هاي انقلابي و اسلامي بر تقويت استحكام دروني و اتكا بر مؤلفه‌هاي درون‌زاي اقتدار اسلامي تأكيد فرمودند و دولتمردان را به هوشياري و بصيرت در اين عرصه فراخوانده‌اند و اين نكته حتي در سخنان رياست محترم جمهور در جمع نخبگان نيز مورد تأكيد قرار گرفته است، آنجا كه مي‌گويد: بايد خود را باور داشته باشيم و استقامت كنيم و در برابر نقشه ديگران نهراسيم و با تدبير در برابر همه قدرت‌هايي كه عليه منافع ملي ما بخواهند حركت كنند، مقاومت كنيم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار