کد خبر: 616659
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۲ - ۱۷:۲۸
حجت‌الاسلام محمدیان در نشست سالانه تحکیم وحدت مطرح کرد
رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های سراسر کشور با اشاره به بحث طرح مذاکره با آمریکا گفت: نباید فریب لبخند آمریکا را خورد.

حجت‌الاسلام محمدیان رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های سراسر کشور در نشست سالانه اتحادیه انجمن‌‌های اسلامی دانشجویان (دفتر تحکیم وحدت) در دانشگاه امیرکبیر ضمن گرامیداشت، اعیاد مذهبی به دوران دفاع مقدس و ویژگی مهم آن دوران اشاره کرد و گفت: گذشتن از جان در راه خدا و آرزوی شهادت یکی از مهمترین ویژگی‌هایی بود که در دوران دفاع مقدس به خوبی دیده می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به مسئله ارتباط با آمریکا به عنوان یکی از مسائل روز کشور گفت: اینکه چرا ما تصمیم گرفتیم با آمریکا رابطه نداشته باشیم ازجمله مسائلی است که خیلی از جوانان کشور، به خصوص نسل‌های جدیدی که وارد دانشگاه می‌شوند و دوران انقلاب را ندیده‌اند نسبت به آن سوال دارند. 

 محمدیان افزود: تشکل‌های دانشجویی باید در این زمینه روشنگری داشته باشند و با ارائه تحلیل‌های درست این مسئله را به خوبی تحلیل و ذهن جوانان را نسبت به آن باز کنند.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با تاکید بر اینکه اصل ارتباط، مذاکره و گفت‌وگو حتی با دشمن‌ترین دشمنان اشکالی ندارد، گفت: این مسئله حتی با دشمنان مسلمانان نیز اشکال ندارد و فی‌نفسه ممنوع نیست چنانچه در تاریخ اسلام شواهدی از آن وجود دارد و حتی در دوران امام راحل(ره) و بعد از رحلت ایشان نیز در کشور ما وجود داشته است.

محمدیان در همین زمینه یادآور شد: با توجه به این مسئله باید ملاحظاتی در بحث ارتباط با آمریکا داشت و آن را مورد توجه قرار داد. 

رئیس نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با بیان اینکه در ابتدا باید بدانیم با چه کسی مذاکره می‌کنیم، گفت: یک عده در کشور به این معتقد نیستند که آمریکا دشمن است. این نگاه به خصوص بعد از انقلاب در کشور وجود داشت به شکلی که برخی از جریانها و افراد آمریکا را دشمن نمی‌دانند و همواره انقلابیون را به توهم و داشتن تحلیل اشتباه درباره آمریکا محصون کرده‌اند.

حجت‌الاسلام محمدیان ادامه داد: برای این عده آمریکا ابرقدرتی بزرگ محسوب می‌شود و به شکلی پلیس دنیاست و باید نظم جهان را تامین کند و به طور کلی ابرقدرت بودن الزاماتی دارد که آمریکا آن الزامات را دارد و کسی که پلیس دنیاست قرار نیست همیشه لبخند بزند.

وی تاکید کرد: این عده بر اساس همین نگاه عنوان می‌کنند ما باید جایگاه پلیس و کلانتر دنیا را حفظ کنیم تا به آرامش برسیم.

رئیس نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با بیان اینکه این تفکر در برابر تفکر انقلابیون که آمریکا را شیطان بزرگ و دشمن مسلمانان جهان می‌دانند مطرح می‌شود، گفت: این نوع نگاه در قالب روشنفکری مطرح می‌شود که البته مختص کشور ما نیست و در کشورهای دیگر نیز چنین نگاه‌هایی وجود دارد و حتی به آن افتخار می‌کنند.

حجت‌الاسلام محمدیان با بیان اینکه ما معتقدیم آمریکا دشمن اصلی انقلاب اسلامی بوده و هست، گفت: علی‌رغم دیدگاه افراد به اصطلاح روشنفکر و علاقمند به آمریکا به عنوان پلیس و کلانتر جهان، این علاقه عمدتا یک طرفه بوده است و دو طرفه نیست. 

وی ادامه داد: آمریکایی‌ها قبل از انقلاب اسلامی برای اتباع خود در ایران حق توحش قائل بودند و این نگاه هنوز هم در بین آنها وجود دارد. هر چند لبخند می‌زنند اما بغض آنها بیشتر شده است. بنابراین کسانی که به عنوان نماینده ایران در مذاکرات شرکت می‌کنند نباید فریب لبخند آنها را بخورند.

رئیس نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با بیان اینکه مذاکره در عرف دیپلماتیک به معنی معامله نیز تعبیر می‌شود گفت: اگر این تعبیر را قبول کنیم باید بدانیم در مذاکره چه چیزی می‌دهیم و چه چیزی به دست می‌آوریم و در این ارتباط چه اتفاقی قرار است بین دو کشور رخ دهد.

حجت‌الاسلام محمدیان با بیان اینکه اختلافات ما با آمریکا بر سر مسائل عادی نیست، خاطرنشان کرد: در دوران مختلف انقلاب اسلامی مثل دوران امام، سازندگی، اصلاحات و دوران آقای احمدی‌نژاد و حتی دولت موجود مسئولان اجازه داشتند بر سر مسائل عادی با آمریکا مذاکره کنند. 

وی گفت: با وجود این اختلاف ما با آمریکا بر سر مسائل ماهوی است و ریشه در اعتقادات و ماهیت دو کشور دارد. 

رئیس نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با اشاره به اعتقادات مسلمانان گفت: طبق این اعتقادات ما حق نداریم ظلم کنیم و در عین حال زیر بار ظلم برویم و از محرومان جهان حتی غیر مسلمانان حمایت کنیم. 

حجت‌الاسلام محمدیان با بیان این که دو اصل از فرهنگ اسلامی جدا نمی‌‌شود، گفت: اختلاف ما با آمریکا بر سر همین مسئله و هویت اسلامی است و ما به همین دلیل حاضر نیستیم زیر بار ظلم برویم و حق ارباب بودن آمریکا را بپردازیم. 

وی گفت: بر همین اساس آمریکایی‌های به ما می‌گویند مسائل سوریه، عراق، بحرین و دیگر کشورهای اسلامی به شما ربطی ندارد و ما براساس اعتقاداتمان نمی‌توانیم نسبت به مسائلی که برای مسلمانان جهان رخ می‌دهد بی‌تفاوت باشیم. البته ما نیز از آمریکا انتظار داریم از دخالت در کشورهای دیگر دست بردارد ولی روحیه و ماهیت آمریکا چیز دیگری است.

رئیس نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با اشاره به ملاحظه دیگری که باید در ارتباط با آمریکا مورد توجه قرار گیرد، گفت: آمریکا افکار عمومی جهان را تحریف کرده و خود را نماینده کل دنیا می‌داند، البته جریاناتی نیز در داخل کشور بود و چند کشور دیگر را به عنوان جامعه جهانی معرفی می‌کنند و به این مسئله دامن می‌زنند. 

حجت‌الاسلام محمدیان با اشاره به اینکه در هفته‌های اخیر یک جریان دگراندیش که از اول انقلاب و امام را قبول نداشتند از مذاکره و ارتباط با آمریکا به شدت حمایت و استقلال کرده است، گفت: این جریان با موج‌سواری اینگونه القاء کرده است که انقلاب اسلامی از سیاست‌ها و اصول خود عقب‌نشینی کرده است و در تلاش است با جامعه جهانی هماهنگ شود و اکنون فرصتی ایجاد شده است تا انقلاب با نظام جهانی همراه شود.

وی ادامه داد: این جریان خود را برای ارتباط با آمریکا آماده می‌کنند و دنبال این هستند که سفارت آمریکا را آب و جارو کرده و این کلانتر بزرگ به آنجا برگردد و آرامش و امنیت را به ما تقدیم کند.

رئیس نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با اشاره به اقدام اخیر این جریان افزود: این جریانات در روزهای اخیر تلاش کردند طوری وانمود کنند که امام نیز در مسئله آمریکا با آنها هم نظر بوده است و نامه نوشته شده‌ای که پاسخی به آن داده نشده است را مطرح کردند و مسائل موجود در آن نامه اینکه اجازه دهید شعار "مرگ بر" از صدا و سیما پخش نشود را در این فضا مطرح می‌کنند و ادعا می‌کنند که امام آن را پذیرفته است.

حجت‌الاسلام محمدیان در همین زمینه تاکید کرد: این ادعاها در حالی است که بعد از این مسئله مردم سال‌ها در محضر امام شعار مرگ بر آمریکا سر دادند و پیام‌های مکتوب امام بعد از این نامه به خوبی مواضع ایشان را در برابر آمریکا نشان می‌دهد. 

وی با اشاره به یکی از سخنان امام راحل(ره) گفت: امام در جایی فرمودند من یک تار موی کوخ‌نشینان را با کاخ‌نشینان عوض نمی‌کنم و قدرت را از آن کوخ‌نشینان می‌داند و  اگر جملات امام را در صحیفه و سایر آثار مکتوب امام به خوبی بررسی کنیم می‌بینیم چنین ادعاهایی با سخنان امام سنخیت ندارد.

رئیس نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در ادامه با بیان اینکه تیم مذاکره کننده ایران با طرف غربی در صورتی که بتواند غربی‌ها را به داشتن حق هسته‌ای ایران قانع کند پیروز است، گفت: تیم مذاکره ایران چنانچه غربی‌ها را به رسمیت شناختن حق هسته‌ای ایران قانع کند پیروز خواهد بود و البته در عرصه دیپلماتیک ما باید تمام تلاش خودمان را انجام دهیم و زیر بار همه فشارها از حق خود با تلاش و انگیزه دفاع کنیم.  

حجت‌الاسلام محمدیان گفت: اگر تیم مذاکره کننده ایران موفق به این مسئله نیز نشود باز هم برای ایران موفقیت کسب کرده است، گفت: زیرا آنها به ملت ایران و سایر ملت‌های جهان برای چندمین بار ثابت می‌کند که طرف مقابل غیرقابل اعتماد است و نمی‌توان به آن اعتماد کرد و اصولا غرب‌ها قابل اعتماد نیستند.  

وی با بیان اینکه به همه دولت‌ها در جمهوری اسلامی ایران اجازه داده شده است که برای حمایت از منافع ملت ایران مذاکره کنند، گفت: این اجازه در زمان آقای احمدی‌نژاد و وآقای خاتمی نیز به دولتمردان ایرانی داده شده بود اما آقای خاتمی بدشانسی آورد و دیوانگی‌های بوش آن زمینه را از بین برد.

رئیس نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها تاکید کرد: در هیچ دولتی راه مذاکره بسته نبوده است و همه دولت‌ها اجازه مذاکره داشتند. 

حجت‌الاسلام محمدیان در بخش دیگری از خود با اشاره به نقش تشکل‌های دانشجویی و بویژه تحکیم وحدت در دانشگاه‌ها نیز گفت: امام(ره) اولین بار عبارت تحکیم وحدت را به کار بردند و این زمانی بود که این تشکل دانشجویی موثرترین تشکل در دانشگاه‌ها برای صدور انقلاب محسوب می‌شد و دانشجویان انجمن اسلامی دانشجویان از ناب‌ترین و خالص‌ترین دانشجویان کشور بودند.

وی افزود: این عبارت امام نشان‌دهنده این است که ایشان آن زمان به تاثیرگذار بودن فعالیت‌های این انجمن در دانشگاه‌ها واقف بودند و از طرفی دیگر خطر تفرقه را مهمترین خطری که در کمین جریان‌های انقلاب بوده است دانستند.

رئیس نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با بیان اینکه در دورانی از فعالیت دفتر تحکیم وحدت عده‌ای تلاش کردند این تشکل را منحرف کنند، گفت: همه امروز می‌دانند این جریان چه بلایی بر سر این تشکل دانشجویی آورد و امروز دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه امیرکبیر در کجاست و چگونه به آمریکایی‌ها مشورت می‌دهد. 

حجت‌الاسلام محمدیان با بیان اینکه دفتر تحکیم وحدت باید گذشته خود را همواره پیش روی خود قرار دهد و از گذشته تجربه به دست آورد، گفت: امروز بار این تشکل دانشجویی بر دوش شماست و شما باید تلاش کنید در این مسیر با خوبی و هوشیاری به سرمنزل مقصود برسید. اگر هدف شما اعتلای کشور و انقلاب باشد می‌توان به راحتی از کنار اختلاف سلیقه‌ها گذشت. زیرا هیچ تشکلی نیست که در آن اختلاف نظر وجود نداشته باشد اما باید مراقب بود این اختلاف نظرها در زمینه مسائل اصولی و اصلی نباشد و در این صورت می‌توانیم از کنار اختلاف‌نظرها به راحتی عبور کنیم.

وی با بیان اینکه یک تشکیلات همواره باید به اساسنامه و ضوابط خود پایبند باشد، گفت: قطعا اگر به ضوابط و اساسنامه پایبند باشیم ازکنار مشکلات به راحتی عبور می‌کنیم و دفتر تحکیم وحدت با صدای بلندتری در یک محیط گسترده‌تر دانشگاه‌های مختلف کشور را از خود بهره‌مند می‌سازد.

منبع: تسنیم
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار