کد خبر: 616602
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۶
یک عضو تیم مذاکره کننده هسته‌یی کشورمان با بیان این که هنوز اختلافات بین ایران و 1+5 در جزییات وجود دارد، تصریح کرد: 1+5 با شکل و چارچوب طرح ایران موافقت کرد.
یک عضو تیم مذاکره کننده هسته‌یی کشورمان با بیان این که هنوز اختلافات بین ایران و 1+5 در جزییات وجود دارد، تصریح کرد: 1+5 با شکل و چارچوب طرح ایران موافقت کرد.
 
 سید عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران اظهار کرد: این تفاهم کلی وجود دارد که خواسته اصلی طرف‌ها نباید مانع از اصول توافق احتمالی در آینده شود.
 
او ادامه داد: ما یک هدف مشترک می‌توانیم تعریف کنیم و آن این است که از ماهیت صرفا صلح‌آمیز هسته‌یی ایران اطمینان حاصل کنیم از جمله غنی‌سازی.
 
عراقچی درباره زمان‌بندی مورد نظر ایران در طرح پیشنهادی به 1+5 گفت: ما برای رسیدن به اتمام مذاکرات در صورت وجود حسن نیت اراده کامل در یک فاصله سه یا شش ماه می‌توانیم مذاکرات را پشت سر بگذاریم.
 
وی درباره حضور کارشناس تحریم در هیات آمریکایی تاکید کرد: یکی از نشانه‌های مثبت بودن آن‌ها همین است که آمادگی دارند برای رفع تحریم‌ها وارد مذاکرات شوند.
 
مذاکره کننده ارشد ایران با 1+5 در پاسخ به ایسنا گفت: ما هنوز راه طولانی در پیش داریم تا به یک توافق مشترک برسیم. از نظر ما باید مسایلی که در پیشنهاد است در نظر گرفته شود.
 
او در پاسخ به سوال دیگر ایسنا که گفته شده است پیشرفت محدودی در مذاکرات روز دوم صورت گرفته است؟ اظهار کرد: هیچ کس انتظار ندارد در یک جلسه پیشرفت قابل ملاحظه‌ای صورت گیرد. برای آن‌ها همه چیز جدید بود و احساس کردند که در طرف ایرانی جدیت است و همین که با کلیات پیشنهاد ایران برخورد مناسب و مثبتی کردند پیشرفت قابل ملاحظه‌ای است. این که در مواد مذاکراتی هم پیشرفت داشته باشیم نه ما و نه آن‌ها انتظار چنین چیزی را نداشتیم.
 
معاون وزیر خارجه ایران در پاسخی مبنی بر این که آن‌ها نخواستند قبل ار وارد شدن به بحث اهداف مشترک یعنی مرحله اول پیشنهاد ایران، ابتدا گام اقدامات اعتمادساز مدنظرشان از جمله تعلیق غنی‌سازی و تعلیق فردو و آب سنگین اراک و یا انتقال مواد هسته‌یی در ازای رفع برخی تحریم‌ها برداشته شود؟‎ خاطرنشان کرد: نمی‌توان قبل از گام اول، گام دوم را برداشت. این که گام اول چطور باشد منوط به مذاکرات است.
 
وی تاکید کرد: تحریم‌ها مشکلاتی برای ملت ایران داشته است اما آن‌قدر قوی نبوده که از حقوق خود دست بکشیم و اتفاقا مردم را در رسیدن به حقوق‌شان محکم‌تر کرده و ما از حقوق خود دست نمی‌کشیم. ما فکر می‌کنیم می‌توان با حفظ حقوق، نگرانی‌های معقول را رفع کرد. ما آماده اعتمادسازی هستیم و اعتمادسازی از نظر ما یعنی رفع تحریم‌ها.
منبع: ایسنا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار