کد خبر: 616598
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۴
شکوه خورشید (Sun glory) نادرترین پدیده جوی مرتبط با خورشید است که طی آن، پرتوهای آفتاب در سمت مقابل خورشید به شکل هاله‎ای نورانی دور سایه اجسام تشکیل می‏شوند.

این تصویر را آگانی آگاروال وقتی سوار بر هواپیما برفراز شهر نیویورک پرواز می‏کرد، گرفته و برای نشنال‏جئوگرافیک ارسال کرده است. در این تصویر، شما هاله رنگی نور را در اطراف سایه هواپیمامشاهده می‏کنید که به آن، شکوه خورشید می‏گویند.

وقتی جسمی اندازه ظاهری بسیار کوچکی داشته باشد، پرتوهای خورشید در اطراف آن دچار پِراش شده و به اجزای تشکیل دهنده خود تجزیه می‏شوند. این پرتوها به خاطر تقارن کروی در اطراف جسم منتشر شده و از دید جسم به الگوی حلقوی ‎‏آرایش می‏یابند. بدین ترتیب، ناظر (یا همان جسم) در اطراف سایه خود، هاله‏های رنگی کروی‏شکل می‏بیند.

این پدیده تاحدودی شبیه به همان پدیده هاله رنگی نوری است که در هوای مه‏آلود یا روی سقف استخر در اطراف لامپ‏های سفید دیده می‏شود؛ با این تفاوت که در اینجا فقط کسی می‏تواند این پدیده را ببیند که بین خورشید و آن جسم قرار داشته باشد. به خاطر شرایط دشوار شکل‏گیری این پدیده، شکوه خورشید معمولا یا توسط مسافران هواپیما دیده می‏شود و یا توسط کوهنوردانی که هنگام طلوع خورشید روی قله کوه ایستاده و ناگهان متوجه هاله‏ای نورانی در اطراف سایه نوک قله می‎شوند.


نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار