کد خبر: 616581
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۵
«ياسمن آبي» فيلمي كه جايزه سيسيل بي‌دوميل را براي وودي آلن به ارمغان آورد.
«ياسمن آبي» فيلمي كه جايزه سيسيل بي‌دوميل را براي وودي آلن به ارمغان آورد.
 
وودي آلن هرگز با كاراكترهايش مهربان نيست و «ياسمن آبي» هم يكي از بي‌رحم‌ترين فيلم‌هاي وودي آلن است. فيليمي كه از «اتوبوس به نام هوس» الهام گرفته است.
 
كيت بلانشت نسخه‌ به روز شده‌ نقش اول منفي رمان تنسي ويليامز است. او در آرزوي اشرافيتي است كه اكنون پژمرده شده است.
 
فيلم با ورود ياسمن كه پول‌هاي خود را از دست داده و تحول مالي چنداني ندارد اما كلاس خود را حفظ مي‌كند به نيويورك آغاز مي‌شود.
 
7 قرباني ورشستگي شوهر قبلي‌اش است وحالا به خواهرش پناه آورده اما در خانه‌ي خواهرش جينجر حس خوبي ندارد.همانطور كه اتوبوس به نام هوس، «ياسمن آبي» داستان شخصي است كه بسيار فروتن است اما تظاهر مي‌كند متعلق به طبقه‌ اشرافي است و مخالف سختي‌هاي طبقه‌ي كارگر است.آلن مثل تنسي ويليامز، افاده‌هاي يك زن را نشان مي‌دهد.
 
آلن وحشتي را نشان مي‌دهد كه در خام بولن جينجر و چيلي است، از كم علاقگي آنها به فرهنگ و هنر و همچنين آرزوهاي پوچ آنها.
 
در «ياسمن آبي» آلن سراغ فرهنگ معاصر و قوانين اجتماعي مي‌رود. كم‌كم جزئياتي از زندگي قبلي ياسمن مي‌فهميم و با او هم دردي مي‌كنيم. ياسمن نه فقط خيال‌پرداز و غافل از زندگي‌اش است بلكه از نظر روحي هم مريض است فيلم پي‌درپي زنان را تحقير مي‌كند اما دل‌سوزي ما را برمي‌انگيزد.
 
بلانشت كرس، وحشت و آسيب‌پذيري ياسمن را نشان مي‌دهد. نمايشي از سقوط گلداني زيبا را مي‌بينيم كه تلاش مي‌كند وقتي به زمين مي‌خورد تكه‌تكه نشود.
 
آلن هميشه با كاراكترهايش بي‌رحم است، مثل جنايت و مكافات گاهي هم كاراكترهايش را نداي توهمات و خيالاتشان مي‌كند، مثل «ويكي كريستينا بارسلونا».
 
چهل و ششمين فيلم وودي آلن تلنگريست تلخ كه شما را به فكر وا مي‌دارد. هم عرق سرد بر پيشاني‌تان مي‌نشيند، هم دلتان پر از غم مي‌شود.«ياسمن آبي» تراژدي ای است كه كاتارسيس ندارد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار