کد خبر: 616412
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۲ - ۱۲:۵۱
نائب رئیس مجلس با بیان اینکه تشکیل گروه دوستی پارلمانی ایران و آمریکا خط قرمز نیست، گفت: دیپلماسی پارلمانی میان ایران و آمریکا باید قبل از دیپلماسی رسمی شکل بگیرد.

خبرگزاری خانه ملت: نائب رئیس مجلس با بیان اینکه تشکیل گروه دوستی پارلمانی ایران و آمریکا خط قرمز نیست، گفت: دیپلماسی پارلمانی میان ایران و آمریکا باید قبل از دیپلماسی رسمی شکل بگیرد.

محمدضا باهنر اظهار داشت: قضیه ارتباط یا عدم ارتباط ما با آمریکا هیچ کدامش جز حرام‌ها و واجبات شرعی نیست. آنچه برای ما حرام است، دست برداشتن از آرمان‌ها، اصول، ارزش‌ها و خط امام(ره)، خط رهبری و منافع ملی است.

تشکیل گروه دوستی پارلمانی ایران و آمریکا خط قرمز نیست

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا تشکیل گروه دوستی پارلمانی ایران و آمریکاخط قرمز است؟ گفت: نه این طور نیست.

باهنر با بیان اینکه یکی از ضعف‌های دولتهای گذشته این بود که از دیپلماسی عمومی استفاده نمی کردند، درخصوص این احتمال که قبل از تشکیل دیپلماسی رسمی میان دو دولت ایران و آمریکا دیپلماسی پارلمانی میان دو کشور شکل بگیرد، اظهار داشت: دیپلماسی رسمی محدودیت‌هایی دارد که دیپلماسی عمومی ندارد.دیپلماسی عمومی می‌تواند از بازی فوتبال یا رایزنی مجلس و یا لابی شروع شود، من این حرف را قبول دارم.

 ممکن است بگویم در کنگره آمریکا لابی ایران عددی نخواهد بود، ولی من معتقدم اگر 5 نفر در آنجا داشته باشیم که طرفدار ایران باشند نه اینکه معتقد به نظام جمهوری اسلامی ایران باشند، احساس کنند منافع خودشان یا منافع گروهشان در این است که با ایران کنار بیایند، اگر اینگونه لابی داشته باشیم این خوب است منفی نیست، بنابراین دولت باید از دیپلماسی عمومی استفاده کند، اگر بر روی ایرانیان مقیم آمریکا خوب کار شود، می‌توانند یک جریان قوی به نفع ایران راه بیندازند.

به گفته وی،یکی از اشتباهات دولت گذشته این بود که از ایرانیان مقیم آمریکا به عنوان سرمایه اجتماعی استفاده نمی کردند. هنوز هم خیلی از ایرانیان مقیم آمریکا وجود دارند که واقعا دلشان برای کشورشان می تپد.

وی افزود: تا زمانی که استفاده از این سرمایه در حد حرف باقی بماند فایده‌ای ندارد و باید عملیاتی شود.

برای برقراری ارتباط با آمریکا حالا حالاها روزنه‌ای نداریم، اعتقادی هم به آن نداریم

نایب رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دیپلماسی عمومی و غیررسمی حتما باید قبل از دیپلماسی رسمی شکل بگیرد، خاطرنشان کرد: برای برقراری ارتباط با آمریکا اصلاً حالا حالاها روزنه‌ای نداریم، اعتقادی هم برای آن نداریم، شاید دیپلماسی ما از دیپلماسی اخم به دیپلماسی لبخند تغییر کرده اما من واژه‌ای را از یکی از دوستان شنیدم که واژه ای دقیق بود، الان هیچ کس از مسئولان مملکتی ما نباید فکر کند یخ‌های بین ما و آمریکا در حال آب شدن است، بحث ما این است که دشمنی ما با آمریکا و دشمنی آمریکا با ما باید مدیریت شود.

امروز دوران مدیریت دشمنی‌ها است

وی تصریح کرد: امروز دوران مدیریت دشمنی‌ها است. زمانی هست که برخی دشمنی‌های باخت باخت است، بعضی از دشمنی‌ها برد باخت است و بعضی از دشمنی‌ها اگر مدیریت شود، می‌تواند برد برد باشد؛ ما علاقمند هستیم که فضا را به سمت برد برد سوق دهیم. یعنی اینکه خودمان به دنبال بازی برد باخت به نفع خودمان نیستیم، از آن طرف هم اجازه نمی دهیم آمریکا بازی برد باخت را به نفع خودش تمام کند، و در بازی باخت باخت هم قطعا دو طرف ضرر می کنند. بنابراین اگر این مسیر مدیریت شود هر دو طرف باید به دنبال بازی برد برد باشند و این را در عمل نشان دهند وگرنه آب ما با آمریکا حتی در مسائل هسته‌ای در یک جوی نمی رود و با فضای دیپلماسی رسمی فاصله زیادی وجود دارد.

اینطور نیست که به زودی دفتر منافع ما در آمریکا یا بالعکس تبدیل به کاردار و سفارتخانه شود

به گفته باهنر، اینکه برخی فکر کنند به زودی دفتر منافع ما در آمریکا یا بالعکس تبدیل به کاردار و سفارتخانه شود اینگونه نیست و هنوزموانع زیادی در پیش‌رو وجود دارد.

طناب روابط با آمریکا سست‌بنیان است، کسی نباید خود را با آن آویزان کند

وی با اشاره به مذاکرات آتی ژنو اظهار داشت: فکر می کنم مذاکرات آتی ژنو که در این هفته برگزار می‌شود بعد از چهار ماه یک مقدار تکلیف را روشن می کند که ببینیم آمریکا به چه میزان مصمم است تا از دشمنی‌های خودش و از آزارهای غیر قانونی و غیر بشری که ضد ملت ایران پیش گرفته دست برداشته و سر عقل آمده ما هم آن مسیر را ادامه می دهیم، شاید در 5 یا 6 ماه آینده فضا بهتر و روشن‌تر شود، الان در ضمن که شروع، شروع خوبی بوده ولی نباید با این طناب کسی خودش را آویزان کند این طناب هنوز بسیار سست بنیان است.

وی درخصوص تشکیل گروه دوستی پارلمانی ایران و آمریکا و تاثیرآن برای بسترسازی دیپلماسی رسمی، گفت: این نوعی بازی در صحنه است، یک زمانی هست که ما فرض کنیم لابی ایران اگر در آنجا تشکیل شود یک عده‌ای هستند که در رفتارشان خشونت و کینه جویی بیشتر شود و به این جمع‌بندی برسیم که در آنجا لابی نداشته باشیم، بهتر است این مباحث در میدان عمل پیش می رود و یک تحلیل قاطع نمی توان ارائه کرد.

نماینده مردم تهران در پاسخ به این سوال که آیا اصولگرایان نمی خواهند تشکیل این گروه دوستی پارلمانی را در زمان حضورشان در مجلس نهم پیش ببرند؟ تصریح کرد: نه ما می خواهیم که چهار یا پنج ماه از دیپلماسی رسمی بگذرد و علامت‌های مشخصی را از دولت آمریکا دریافت کنیم و در آن علامت ها قانع بشویم که آنها قبول کرده که بازی برد برد باشند.اگر این علامتها به اندازه کافی بود ما قدم های بعدی را برمی‌داریم ولی اگر واشنگتن قرار باشد به دنبال یک بازی برد باخت به نفع خودش باشد، همان مسیر گذشته تکرار می شود و ما هم همان بازی برد باخت به نفع خودمان را دنبال می کنیم.

دیپلماسی در دولت نهم و دهم دیپلماسی اخم بود و در دولت اصلاحات دیپلماسی لبخند بود

وی لحن رییس مجلس در سخنان خود خطاب به آمریکا را در قبال خصومت‌های کنگره نسبت به ایران طبیعی دانست و افزود: اصلا سیاست ما از دو دیپلماسی لبخند و اخم تشکیل شده اینکه هر کدام از این دو با چه غلظتی باشد، بستگی به میزان عمل و رفتار متقابل دارد ما رصد می کنیم و بر همان اساس تصمیم گیری می کنیم. دیپلماسی در دولت نهم و دهم دیپلماسی اخم بود و در دولت اصلاحات دیپلماسی لبخند بود که هر کدام را افراط و تفریط می‌دانیم در صحنه عمل باید از این دو دیپلماسی استفاده کرد و میزان غلظت به صحنه مبارزه و کار بستگی دارد.

به گفته وی، دولت اوباما از نظر زمانی، وقت کمی دارد و ما هم خیلی وقت طولانی نداریم، ما قدم‌های اولیه را برداشته‌ایم و منتظر پاسخ‌های آمریکا هستیم اگر این فضای که شروع شده از سوی سردمداران آمریکا عقلایی مدیریت شود، امید هست که کار جلو برود اما اگر با شکست رو به رو شود وضع از گذشته بهتر نمی شود که هیچ، بدترهم می شود.

وی با تایید اینکه نگاه نظام در این زمینه مرحله به مرحله است، گفت: مقام معظم رهبری هم فرمودند "من مخالفتی با مذاکره ندارم اما به آمریکا بی‌اعتمادم"؛ آمریکایی‌ها باید اعتمادسازی کنند، همانگونه که آنها از ما می خواهند اعتماد سازی کنیم. ما حرف آنها را درک می کنیم آنها نیز باید حرف ما را بفهمند، اگر اینگونه شود قطعا به سمت بازی برد برد حرکت می کنیم.

در رابطه با آمریکا، هر کس از رهبری جلو یا عقب بیفتد خطا کرده است

وی ادامه داد: اگر بخواهیم شرعی به مسئله نگاه کنیم اگر کسی از رهبری جلو یا عقب بیفتد خطا کرده است، اگر قانونی هم بخواهیم نگاه کنیم تصمیم نهایی در این سیستم طبق قانون اساسی بر عهده شورای عالی امنیت ملی است که آن هم تصمیماتش فقط با اجازه و امضای رهبرمعظم انقلاب قابل اجراست.اگر بخواهیم شرع و قانون را کنار بگذاریم هیچ کس در داخل و خارج از کشور تردیدی ندارد که رهبر ایران فردی بسیار دوراندیش و دقیق است و به موقع مسائل را بیان می کند، پس چه از لحاظ شرعی، چه قانونی و چه از نظر رجوع به کارشناس به هر سه دلیل باید همه فعالان سیاسی با رهبرمعظم انقلاب هماهنگ باشند، البته به طور طبیعی نظراتشان را ارائه می کنند و رهبر معظم انقلاب تمام آنها را گوش می کند و در جلسات خصوصی ممکن است بحث و استدلال شود؛ همه اینها سرجایش است و مقدمات تصمیم است اما تصمیمی که رهبر معظم انقلاب اتخاذ می کنند همان باید اجرا شود.

به نفع منافع ملی ما نیست که برخی جلو بروند و برای آمریکا غش کنند

وی یادآور شد: اگر آمریکا احساس کند تحریم‌ها ما را به زانو در آورده، به طور طبیعی خشن‌تر می شود و ما منافع ملی خودمان را از دست می دهیم یا بالعکس اگر آمریکا احساس کند که فشار افکار عمومی حاکم عوام و خواص جامعه بر روی دولت وجود دارد که برمذاکره با واشنگتن پافشاری می‌کند تا مسئله حل شود باز هم به ضرر منافع ملی ما خواهد بود. بنابراین کسانی که بی محابا جلو می روند و افکار عمومی را تحریک می کنند که اگر رابطه با آمریکا برقرار شود، بسیاری از مشکلات حل می شود، خودآگاه یا ناخودآگاه آب در آسیاب آمریکا می‌ریزند و حتما به نفع منافع ملی ما نیست که برخی جلو بروند و برای آمریکا غش کنند.

هر نوع نظرسنجی در این نوع مباحث استراتژیک بی‌تدبیری است و با رویه دولت تدبیر همخوانی ندارد

باهنر تصریح کرد: در واقع قضیه ارتباط یا عدم ارتباط ما با آمریکا هیچ کدامش جز حرام‌ها و واجبات شرعی نیست. آنچه برای ما حرام است، دست برداشتن از آرمان‌ها، اصول، ارزش‌ها و خط امام(ره)، خط رهبری و منافع ملی است و آن چیزی که برای ما حلال و و واجب است دفاع از میراث انقلاب است اگر زمانی دیدیم با دفاع از میراث انقلاب می شود با آمریکا ارتباط برقرار کرد، رابطه برقرار می کنیم و هر نوع نظرسنجی و یا رجوع به افکار عمومی در این نوع مباحث استراتژیک بسیار غیر عقلایی و بی‌تدبیری است و با رویه دولت تدبیر همخوانی ندارد.

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار