کد خبر: 616131
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۲ - ۱۳:۳۸
این روزها مردم شمارش معکوس برای برنامه ۱۰۰ روزه بهبود معیشت دولت را آغاز کرده اند تا شاهد بهبود وضعیت و از جمله ثبات قیمت‌ها باشند، اما روند صعودی قیمت‌ها به خصوص کالاهای اساسی و مایحتاج مردم ادامه دارد.

رضا کیمیایی | بر اساس آخرین گزارش خرده‌فروشی بانک مرکزی در شهر تهران قیمت انواع کالاهای اساسی با افزایش مواجه شد به نحوی که قیمت محصولات لبنی 6.1درصد، تخم‌مرغ 4 درصد، برنج 4 دهم درصد، حبوبات یک درصد، میوه‌های تازه 13.2 درصد، سبزی‌های تازه 4.6 درصد، گوشت مرغ 8.3 درصد و قند و شکر 1.3 درصد افزایش قیمت داشته است. حتی در مقایسه با هفته مشابه سال قبل محصولات لبنی با افزایش 20 درصدی مواجه هستند البته باید در این میان به قیمت‌ سایر محصولات لبنی نیز توجه داشت به نحوی که به دلیل حذف ارز مرجع کره قیمت کره نسبت به هفته مشابه ماه قبل خود 94.4 درصد افزایش قیمت داشته است.

در خصوص تخم مرغ نیز قیمت در سطح شهر به بیش از شانه‌ای 9 هزار تومان رسیده است این در حالی است که در میادین میوه و تره بار به قیمت 8500 تومان عرضه می‌شود، اما وزارت صنعت معتقد است که باید هر شانه تخم‌مرغ 4 هزار تومان باشد.

قیمت برنج داخلی درجه یک در سطح شهر تهران بین 7500 تا 8500 تومان عرضه می‌شود ،روند صعودی خود را طی می‌کند و حتی در مدت مشابه سال گذشته خود نیز بالغ بر 70 درصد افزایش قیمت داشته است.

 قیمت انواع میوه نسبت به ماه قبل افزایش 13 تا 15 درصدی داشته است و قیمت سبزی‌های تازه به طور کلی نسبت به ماه قبل 4.6 درصد افزایش قیمت داشته است،اما در میان این سبزیجات قیمت خیار نسبت به ماه قبل 22 درصد، قیمت بادنجان 17 درصد، قیمت کدوی سبز 30 درصد و قیمت لوبیای سبز 15 درصد افزایش قیمت داشته است.

قیمت محصولات پروتئینی در ماههای گذشته روند ثابتی را طی کرده است به نحوی که هر کیلوگرم گوشت گوسفند و گوشت گوساله بین 30 تا 32 هزار تومان در شهر تهران عرضه می‌شود که نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش قیمت 36 درصدی داشته است، در عین حال گوشت مرغ که این روزها خبرساز شده است در سطح شهر به قیمت 7 هزار تومان عرضه می‌شود و نسبت به ماه قبل 8.3 درصد افزایش قیمت داشته است.

بنابراین گزارش، قیمت هر کیلوگرم مرغ گرم در سطح شهر تهران هم اکنون بین 6800 تا 7100 تومان است، این در حالی است که سخنگوی ستاد تنظیم بازار قیمت هرکیلو گرم مرغ را برای میانگین کشوری 6550 تومان و برای میانگین شهر تهران 6270 تومان اعلام می‌کند.

به گزارش تاپ‌نیوز، در میادین میوه و تره‌بار هر کیلوگرم مرغ بسته‌بندی کیسه‌ای 6450 تومان، بسته‌بندی بشقابی 6570 تومان و هرکیلو گرم مرغ پاک شده 7470 تومان عرضه می‌شود و این به معنی آن است که میانگین قیمتی که مسئولان برای تهران اعلام می‌‌کنند حتی از قیمت میادین میوه و تره‌بار هم کمتر است و این بیش از پیش این موضوع را تداعی می‌کند که قیمت‌ها به صورت غیر واقعی از سوی مسئولین اعلام می‌شود.

بنابراین گزارش، محمد یوسفی صبح امروز به فارس، گفت: نمی‌دانم آقای پورکاوه برچه اساسی قیمت میانگین مرغ را در سطح شهر تهران 6270 تومان اعلام می‌کند در حالیکه قیمت میانیگن مرغ در حال حاضر 6800 تومان است.

یوسفی همچنین پیش‌بینی کرد که اگر دولت مابه‌التفاوت ارز جدید و ارز قدیم را پرداخت نکند و قیمت‌گذاری براساس ارز مصوب بودجه باشد، قیمت مرغ از این هم بالاتر خواهد رفت.

 پیش‌تر نیز در ایام پر تقاضای سال شاهد افزایش قیمت مرغ بوده‌ایم، اما در شرایطی که در این ایام قرار نداریم انتظار می‌رود تا بازار مرغ متعادل‌تر باشد اما به نظر می‌رسد سیاستهای تنظیم بازار دولت تاکنون پاسخگوی انتظارات مردم نبوده است و وعده‌های ترمیم معیشت مردم نتوانسته است به نحو مقتضی موثر باشد.

این در حالی است که بسیاری از تولید کنندگان مرغ پیش‌بینی می‌کنند در آینده نزدیک قیمت مرغ از حالت فعلی هم گران‌تر خواهد بود لذا به نظر می‌رسد تا مسئولان برای تنظیم بازار مرغ باید اقدامات موثری در تامین نهاده‌های مورد نیاز مرغداری‌ها انجام دهند.

به گزارش تاپ‌نیوز، رئیس انجمن پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی معتقد است اگر همه 200 هزار تن نهاده‌ای که در اختیار شرکت پشتیبانی امور دام قرار دارد در بین مرغداری‌ها توزیع شود تنها یک پنجم نیاز ماهانه مرغداری‌ها تامین می‌شود لذا انتظار می‌رود تا مسئولین در تامین ارز مورد نیاز نهاده‌های مرغی و همچنین تسریع در ترخیص این نهاده‌ها اقدامات لازم را انجام دهند چرا که در غیر اینصورت بزودی باید شاهد بحران جدیدی برای افزایش قیمت مرغ باشیم.

به نظر می‌رسد در حالی که روند افزایش قیمت کالاهای اساسی ادامه دارد انتظار مردم از دولت تدبیر و امید این بوده است تا با گذشت بیش از 50 روز از آغاز دولت و با توجه به وعده 100 روزه که رئیس جمهور و وزرای اقتصادی وی برای ترمیم معیشت مردم ارائه داده‌اند شاهد آثار و نشانه‌ها در این خصوص باشیم اما این اتفاق تاکنون رخ نداده است و روند افزایشی قیمت کالاهای اساسی همچنان ادامه دارد. شاید لازم باشد حسن روحانی در تصمیم‌سازی‌های اخیر ورود کند.
منبع: تاپ نيوز
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار