کد خبر: 616059
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۵
مطهری گفت: در اسلام سن خاصی برای ازدواج در نظر گرفته نشده و گفته شده پسر و دختر بالغ، عاقل و رشید باشند. ولی وقتی در کشور ما اگر دختری زود ازدواج کند او را از مدرسه اخراج می کنند شما دیگر مسائل بعدی را دنبال کنید. می گویند دختر ازدواج کرده نباید در کنار دختر ازدواج نکرده در مدرسه باشد که بنده این را قبول ندارم زیرا امروز چیز مجهولی برای دختران و پسران وجود ندارد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت:  قانون تسهیل ازدواج جوانان برای اجرایی شدن نوشته شد ولی دولت آیین نامه اجرایی آن را ننوشت و کوتاهی کرد.

 علی مطهری عصر دیروز در برنامه زنده تلویزیونی مناظره با موضوع تاخیر در ازدواج جوانان گفت: بیشتر کشورها سرمایه خود را روی نسل جوان سرمایه گذاری می کنند که قطعا ما هم باید اینگونه باشیم. اکنون کلیسا ازدواج را امر نا مقدسی می داند ولی در اسلام امری مقدس و موجب تکامل انسان می شود. همچنین در اسلام پایه خانواده عواطف انسانی و وحدت روحی است ولی در غرب خانواده یک شرکت تجاری است که سود و ضرر دارد و عواطف انسانی در آن کم است و برای همین خانواده در غرب متزلزل تر است.

مطهری در مورد قانون تسهیل ازدواج جوانان که اجرایی نشده است گفت: این قانون در مجلس هفتم سال 84 تصویب شد و موارد خوبی در این قانون پیش بینی شده بود. از مسکن موقت تا صندوق تامین ودیعه کمک هزینه و ازدواج که بر اساس این قانون باید دولت به مجلس گزارش می داد. یادم هست که باید ظرف سه ماه دولت آیین نامه اجرایی آن را تدوین می کرد که این کار انجام نشد.

نمانیده تهران اظهار داشت: غیر از جنبه های اقتصادی این قانون با رویکرد فرهنگی هم همراه بود که نقش صدا و سیما و برگزاری جشن های عمومی و در سطح جامعه و گروهی بخش دیگری از این قانون بود. البته شاید ادغام سازمان ملی جوانان یکی از دلایل درست اجرا نشدن این قانون باشد ولی مشکلات اقتصادی هم دخیل بوده است.

مطهری گفت: در اسلام سن خاصی برای ازدواج در نظر گرفته نشده و گفته شده پسر و دختر بالغ، عاقل و رشید باشند. ولی وقتی در کشور ما اگر دختری زود ازدواج کند او را از مدرسه اخراج می کنند شما دیگر مسائل بعدی را دنبال کنید. می گویند دختر ازدواج کرده نباید در کنار دختر ازدواج نکرده در مدرسه باشد که بنده این را قبول ندارم زیرا امروز چیز مجهولی برای دختران و پسران وجود ندارد. در ضمن بقیه دخترها هم تشویق می شوند برای ازدواج ولی اینکه بگوییم مشکلاتی رخ داده باید گفت به دلیل چند مشکل نمی توان صورت مساله را پاک کرد.
نماینده مردم تهران در ادامه این مناظره به موضوع مهم زمان میان بلوغ جنسی تا سن ازدواج اشاره کرد و گفت: اگر سن بلوغ جنسی برای پسر را 15 سالگی و برای دختر 9 یا 10 سالگی عنوان کنیم تا سن ازدواج حدود 10 سال یا بیشتر فاصله دارند و سوال این است که چگونه باید مسائل جنسی را در این سالها کنترل کرد. آیا به ریاضت و رهبانیت نیاز است و یا راهکارهای دیگر؟
 
علی مطهری با بیان اینکه نباید برای همه جوان ها نسخه واحد ازدواج پیچید گفت: خود شهید مطهری هم در 30 سالگی ازدواج کرد یعنی اینکه تا آن زمان نیازی به ازدواج نداشته است.
 
بینندگان برنامه از علی مطهری سوال کردن میانگین سن ازدواج فرزندان نمایندگان چقدر است و آیا مشکل مالی ندارند گفت: این آمار را ندارم ولی فرزند خودم در سن 27 سالگی و همین جدیدا ازدواج کرد. ولی نمایندگان جزو خانواده مرفه جامعه نیستند و در سطح متوسط قرار دارند.

موضوع خواستگاری زن از مرد مطرح شد که مطهری گفت: خواستگاری مرد از زن نوعی احترام است چرا که مرد در طبیعت و خلقت مظهر طلب و نیاز و زن مظهر ناز است و اگر زن خواستگاری کند برای خودش بد است.

بحث سایتهای همسریابی در این مناظره مطرح شد که مطهری اظهار داشت: سایت های همسریاربی باید با نظارت و مسئولیت وزارت ورزش و جوانان و بر اساس قانون باشد و من این اقدامات را قبول دارم.

یکی از حاضران از علی مطهری در مورد اینکه چرا قانونی نوشتید که اجرا نشد گفت: قانون تسهیل ازدواج برای اجرایی شدن نوشته شد ولی دولت آیین نامه اجرایی آن را ننوشت و کوتاهی هایی هم شد که الان آقای عباسی وزیر وقت وزارت ورزش و جوانان اینجا هستند و خودشان هم باید پاسخگو باشند.

 

منبع: مهـــر
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار