کد خبر: 615897
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۲ - ۰۹:۰۴
پرونده تخلفات فوتبال هنوز باز است
طبق گفته‌هاي آيت‌اللهي، سرپرست ستاد رسيدگي به تخلفات حرفه‌اي، حدود 108 پرونده‌ مربوط به دوره گذشته با توجه به داشتن شاكي خصوصي، بايد به دادگستري ارجاع شود.
دنیا حیدری
طبق گفته‌هاي آيت‌اللهي، سرپرست ستاد رسيدگي به تخلفات حرفه‌اي، حدود 108 پرونده‌ مربوط به دوره گذشته با توجه به داشتن شاكي خصوصي، بايد به دادگستري ارجاع شود. اين اما تازه اول راهي است كه ماجراي طرح شكايت پرسپوليس از داور بازي با سپاهان باز كرده است. ماجرايي كه خود رويانيان هم اعتراف مي‌كند تصور نمي‌كرد به اينجا كشيده شود: « زماني كه به قضاوت داور بازي با سپاهان اعتراض كرديم پيش‌بيني نمي‌كرديم كه چنين جرياني به وجود‌ آيد. اما بروز برخي اتفاقات ناخوشايند در فوتبال و ناپاكي‌ها علل و عواملي دارد كه بايد آنها را از بين برد. عواملي مثل وجود نظام دلالي، شرط‌بندي در فوتبال، عدم نظارت بر فوتبال پايه و ليگ يك و دو نبود مقررات و ضوابط بر نحوه تأسيس تيم‌ها و چگونگي فعاليت آنها، سحر و جادو و مهم‌تر از همه مدارا با متخلفان و فساد در سايه بي‌اعتمادي است. ضمن اينكه گردش مالي فراوان و وارد شدن غيرصحيح و غيراصولي پول در فوتبال زمينه‌هاي بروز و ظهور اين مسائل را فراهم كرده و ناخودآگاه فساد را با خود آورده است. توصيه مي‌كنم در اين وضعيت موجود بياييم و به جاي تخريب همديگر و مدارا كردن براي فوتبال پاك قيام كرده و بدانيم كليد فوتبال پاك و اصلاح كليه امور فوتبال و مبارزه با فوتبال در اين است كه همه اعضاي خانواده بزرگ فوتبال در سايه تفاهم و همدلي همه‌جانبه با عزمي جدي به دنبال پاكسازي در فوتبال باشيم. »
دايي، ديگر باعث و باني بازگشايي پرونده قطور تباني اگر چه از برخي حكم‌ها راضي نيست اما اميدوار است اين مسئله هر چه زودتر به سرانجام برسد: «‌ان‌شاءالله اين موضوع حل شود. از اول گفتم وقتي كه سازمان‌هاي امنيتي و قوه قضائيه به اين مسئله ورود كنند خيلي‌ چيزها مشخص مي‌شود. با قرباني كردن يكي دو نفر نبايد اين پرونده بسته شود و بايد كل اين اتفاق را ريشه‌كن كنيم شايد خيلي‌ها عليه من جبهه بگيرند و ديديد كه گرفتند. در اين مدت بعضي‌ها را از حرف زدن ترسانده‌اند. به خود من بالاي بيست نفر زنگ زدند، مي‌گويند هرجا مي‌رويم مدرك مي‌خواهند. البته سال قبل هم اين مسئله را بيان كردم اما اين مشكلات را نبايد به حساب همه گذاشت، در همه رشته‌ها اين مسائل وجود دارد و آدم‌هاي پاك هم در همه جا هستند اما با متخلف بايد برخورد شود. در هر قشري ممكن است فرد متخلف باشد و مطمئناً در فدراسيون هم است. بايد سعي كنيم اگر فرد متخلفي حضور دارد آنها را پاكسازي كنيم تا خيلي بهتر و راحت‌تر كارها پيش برود.»
اما با مطرح شدن بحث فوتبال ناپاك، برخي چون جلالي، سرمربي تراكتور هم ياد گذشته‌ها افتاده و از دلالي‌ها و تباني‌هاي فوتبال گله مي‌كنند: «فساد در فوتبال ايران كاملاً مشهود است و تقريباً همه اهالي فوتبال، افراد فاسد را مي‌شناسند. دو سال پيش در برنامه «90» راجع به فساد مفصل صحبت كردم و گفتم كه مقابله با اين فساد از دست نهادهاي فوتبال خارج است و آنها نمي‌توانند با شبكه فساد برخورد كنند و بايد نهادهاي بالاتر از فوتبال به ماجرا ورود كنند چون فساد خيلي زياد است و تا وقتي فساد هست، فوتبال ما پيشرفت نمي‌كند. همان زمان علناً زنگ زدند و گفتند جلالي با حرف‌هايش به ما اعلام جنگ كرده است. » اما اين پرونده هر چند به سرانجام نرسيده، ولي محروماني هم داشته كه آيت‌اللهي، سرپرست ستاد رسيدگي به تخلفات حرفه‌اي در خصوص آنها مي‌گويد: « محروميت عليرضا ايلدروم، كمك داور ديدار سپاهان و پرسپوليس اشتباه بوده و كميته‌ داوران در صورت صلاحديد مي‌تواند در هفته‌ سيزدهم از او استفاده كند چراكه اشتباه او فني بوده است. اما ستاد هنوز درباره محروميت 3 داور و 2 تن از نزديكان علي دايي كه از سوي ستاد رسيدگي به تخلفات حرفه‌اي صادر شده، حكمي صادر نكرده، بلكه دستور موقتي داده كه تا رسيدگي كامل به پرونده‌ بر اساس آن عمل مي‌شود و پرونده‌ هنوز باز و در حال بررسي است. پرونده رضا كرمانشاهي هم مفتوح است، چون بايد بررسي‌هاي لازم صورت بگيرد. بهترين كاري كه اكنون مي‌شد انجام دهيم، تعليق موقت افراد بود تا رسيدگي لازم درباره آنها صورت گيرد. 
علي حاتم و عليرضا مولايي كه به عنوان شاهد پرونده‌ در جلسات ستاد شركت كرده بودند، طبق آيين‌نامه اخلاقي فيفا و اساسنامه فدراسيون ايران مبني بر اينكه اگر كسي از مواردي مانند تباني يا رشوه و مانند آن اطلاع داشته باشد و مراجع ذي‌صلاح را مطلع نكند، خودش جزو كساني است كه متهم پرونده‌ قلمداد مي‌شود و ممكن است مجازات شامل حال او نيز بشود متهم شدند. چراكه چندين بار از آنها دعوت ‌كرديم و خواستيم واقعيت را بگويند ولي برخي مسائل را نگفتند كه ما از كانال‌هاي ديگر به آن رسيديم و در واقع محروميت آنها به دليل كتمان واقعيت است. اما باز هم مي‌گويم اگر كسي حقيقت را به ما نگويد با محروميت مواجه مي‌شود، اما اگر كسي از موضوعي هر چند از زمانش گذشته باشد، اطلاع دارد بهتر است بدون ترس آن را به ما اطلاع دهد. ما هم تعهد مي‌دهيم كه مشكلي براي اين افراد ايجاد نمي‌شود. »
اما در حالي كه بسياري از خانواده فوتبال مدعي هستند بايد يكبار براي هميشه پرونده ناپاكي‌هاي فوتبال و تباني‌ها بسته شود، كميته داوران از روند پيگيري اين پرونده راضي نيست. به طوري كه علي خسروي، سخنگوي كانون داوران از مسئولان فدراسيون فوتبال و رسانه‌ها مي‌خواهد بحث اين پرونده را نگه داشته و اجازه دهند قوه قضائيه و اداره آگاهي به آن ورود كنند.  ضمن اينكه بسياري از اعضاي اين كميته و پيشكسوتان داوري هم از نحوه برخورد كميته بررسي تخلفات در خصوص داور خاطي اين پرونده شاكي هستند و معتقدند نبايد آبروي او ريخته شود. خصوصاً كه هنوز هيچ چيز به طور قطعي مشخص نيست، حتي فنايي معضل فوتبال را دخالت كميته انضباطي در مسائل داوران مي‌خواند و ابراهيم ميرزابيگي، ديگر پيشكسوت داوري مي‌گويد كه كميته داوران نبايد اجازه دهد كميته‌ انضباطي درباره اشتباه‌هاي فني داوران رأي‌هاي نامناسب صادر كند و اصفهانيان هم به دفاع از آبروي قهرماني مي‌پردازد. اما رويانيان در پاسخ اين اعتراض‌ها، به خصوص صحبت‌هاي رئيس كميته داوران مي‌گويد: «آقاي اصفهانيان تفكرت را درست كن. شما از آبروي يك داور متخلف دفاع مي‌كنيد، اما آبروي ميليون‌ها هوادار برايتان اهميتي ندارد؟»
اما بي‌ترديد تا بسته شدن كامل اين پرونده و مشخص شدن خاطيان اصلي آن، اين درگيري‌ها ادامه خواهد داشت. درگيري‌هايي كه البته اگر به پاك شدن دست متخلفان از فوتبال منجر شود، جاي هيچ نگراني ندارد. 
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار