کد خبر: 615122
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۳
وزیر بهداشت خبر داد
وزیر بهداشت با اشاره به رایزنی‌های صورت گرفته با کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، گفت: به دنبال این رایزنی‌ها، حذف یارانه دهک‌های بالای جامعه به نفع سلامت در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تصویب شده است و در این زمینه باید منتظر اعلام نظر صحن علنی مجلس بود.
خبرگزاری ایسنا: وزیر بهداشت با اشاره به رایزنی‌های صورت گرفته با کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، گفت: به دنبال این رایزنی‌ها، حذف یارانه دهک‌های بالای جامعه به نفع سلامت در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تصویب شده است و در این زمینه باید منتظر اعلام نظر صحن علنی مجلس بود.

دکتر سید حسن قاضی‌زاده هاشمی در حاشیه مراسم تکریم و معارفه معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، گفت: حذف یارانه سه دهک بالای جامعه و اختصاص آن به سلامت در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تصویب شده است و ما اکنون منتظر نتیجه‌گیری این قضیه در صحن مجلس هستیم. اخبار کامل‌تر در این زمینه را از کمیسیون مربوطه در مجلس پیگیر شوید.

وی همچنین در پاسخ به سئوال خبرنگاری درباره پزشکان دوشغله و قانون برنامه پنجم توسعه مبنی بر ممنوعیت فعالیت همزمان پزشکان در دو بخش دولتی و خصوصی، گفت: وزارت بهداشت این مبحث را آغاز کرده است و به سمت این هدف پیش می‌رود. در حال حاضر نیز بسیاری از همکاران ما تمام وقت هستند به ویژه افرادی که در سال‌های اخیر استخدام شده‌اند.

وزیر بهداشت در این باره افزود: قانون جامعیتی دارد که آن جامعیت باید در نظر گرفته شود. تقدم و تاخر بندهای مختلف قانون باید در نظر گرفته شود. یکی از بندهای قانونی، واقعی شدن تعرفه‌ها و پرداخت 3.6 K به پزشکان تمام وقت است. این بند قانونی بر اجرای ممنوعیت فعالیت همزمان پزشکان مقدم است.

در اجرای قانون پزشکان دوشغله مسیر را برعکس می‌رویم

قاضی‌زاده هاشمی در این باره افزود: باید ابتدا پایه اجرای این قانون را فراهم کرد و بعد انتظار داشت که پزشکان در دانشگاه‌ها بمانند. البته دانشگاه‌ها و مباحث آموزش پزشکی ما زمانی سامان می‌گیرد که اساتید به صورت تمام وقت حضور داشته باشند. اگر امنیت شغلی پزشکان را فراهم کنیم و تعهدات قانونی‌مان را نیز در این باره انجام دهیم، نه تنها پزشکان بخش دولتی، بلکه متقاضیانی نیز از بخش خصوصی برای فعالیت در بخش دولتی خواهیم داشت.

وی در این باره ادامه داد: اکنون مقدمات اجرای این قانون فراهم نشده و مسیر را در این زمینه برعکس می‌رویم و در عین حال فشار بر بخشی از جامعه وارد می‌کنیم. برای آنکه به این بند قانونی جامه عمل پوشیده شود، باید ابزارهای آن نیز عملی شود.

وزیر بهداشت افزود: ما نیز مسیری را که دولت‌های قبلی در اجرای این قانون طی کرده‌اند، ادامه می‌دهیم و اجرای قانون را وظیفه خود می‌دانیم. اما در مجموع قانون، جامعیتی دارد که باید آن را در نظر گرفت.

برخورداری از بیمه‌های کارآمد را پیگیریم

قاضی‌زاده هاشمی در ادامه در پاسخ به سئوال خبرنگاری درباره آنکه آیا بازگشت بیمه‌ها به وزارت بهداشت را پیگیری می‌کنید یا خیر؟ گفت: ما به دنبال آن هستیم که بیمه کارآمد داشته باشیم. همچنین باید بخشی از درآمد ناشی از هدفمندی یارانه‌ها به بیمه‌ها تزریق شود تا بیمه‌ها بتوانند از عمق کافی برخوردار باشند.

درباره اضافه دریافتی‌های برخی پزشکان باید علت‌ها را از بین ببریم

وی همچنین در پاسخ به سئوال خبرنگاری درباره اضافه دریافتی‌های برخی پزشکان از بیماران، گفت: اضافه دریافتی‌ها معلول است ما باید علت‌ها را از بین ببریم. این مشکل تنها به دست خود جامعه پزشکی رفع می‌شود. مجلس شورای اسلامی راهکارهای این موضوع را به خوبی در نظر گرفته، اما مشکل در اجراست.

وزیر بهداشت در این باره افزود: به این منظور باید قدم‌های اولیه برداشته شود. واقعی کردن تعرفه‌ها و همچنین برخورداری از بیمه‌ای با عمق کافی در این زمینه لازم است. پس از آن است که می‌توان سراغ معلول رفت. مطمئنم در این دوره با هم‌افزایی که میان وزارت بهداشت و سایر نهادها و سازمان‌های مربوطه صورت می‌گیرد، این مشکل به حداقل ممکن کاهش یافته و برطرف می‌شود.

وضع بودجه بهداشت و درمان اصلا خوب نیست


قاضی‌زاده هاشمی همچنین به وضعیت کسری اعتبارات وزارت بهداشت و شرایط نامناسب برخی از دانشگاه‌های علوم پزشکی اشاره کرد و گفت: واقعا وضع بودجه بهداشت و درمان خوب نیست. شرایط برخی از دانشگاه‌ها قابل تحمل نیست. در گذشته اعتبارات کافی به دانشگاه‌ها نرسیده است. بیش از یک سال است که دانشگاه‌ها با این مشکل مواجه هستند. اکنون هم بخشی از بودجه کشور غیرواقعی است. امیدواریم در اصلاحیه بودجه که اکنون در مجلس وجود دارد، به بخش بهداشت و درمان به عنوان یکی از نیاز‌های اصلی مردم عنایت ویژه‌ای شود.

تیم‌مان در وزارت بهداشت کامل شود

وزیر بهداشت همچنین در ادامه در پاسخ به سئوال خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا این سیاست وزارت بهداشت است که از وزرای سابق در دوره فعلی استفاده کند؟ گفت: این امر منتی است که دوستان بر من داشتند. همچنین محبتی که این دوستان به من دارند، سبب می‌شود تا علاقه‌مند باشند مشکلات بخش سلامت را به حداقل برسانند. همانطور که مردم آماده فداکاری هستند، این عزیزان هم بخشی از مردم هستند و این دولت را فرصتی برای ارائه خدمت به کشور می‌دانند.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا تغییر جدیدی در وزارتخانه خواهید داشت یا نه؟ گفت: فعلا تغییر جدیدی نداریم. تقریبا تیم‌مان در وزارت بهداشت کامل شده و باید برای برنامه‌ریزی چهار ساله در این وزارتخانه آماده شویم. طی دو سه ماه آینده برنامه‌های مشخص وزارتخانه را دقیقا اعلام خواهیم کرد.

مقایسه شرایط دارویی امروز کشور با سه ماه گذشته

قیمت 140 قلم دارو تا پایان امسال به نرخ سال 91 بازمی‌گردد

قاضی‌زاده هاشمی همچنین در پاسخ به سئوال خبرنگاران درباره وضعیت دارویی کشور، گفت: گاهی موج‌هایی در مورد برخی داروها ایجاد می‌شود و برخی می‌خواهند اقدامات وزارت بهداشت و همچنین بیمه‌ها را کم ارزش جلوه دهند. همانطور که در ابتدای پذیرش مسئولیتم در وزارتخانه عنوان کردم، تا آخر امسال آرامش نسبی در بازار دارویی ایجاد خواهد شد و قیمت حدود 140 قلم دارو به نرخ سال 91 بازمی‌گردد. خواهش من از رسانه‌ها آن است که در این زمینه از محیط هم گزارش تهیه کنند.

وزیر بهداشت در پاسخ به این سئوال که آیا مشکلات دارویی حل شدنی است یا خیر؟ گفت: قطعا اشکالاتی وجود دارد، مگر شما شک دارید که این مشکلات برطرف نشود؟ بی‌تردید این اشکالات برطرف خواهند شد. اما این امر نیازمند زمان است. اقدامات بسیار خوبی در حوزه دارو در حال انجام است. نمایندگان دارویی ما و همچنین بیمه‌ها بحث‌های مربوط به دارو را رصد می‌کنند تا مشکلات به حداقل ممکن کاهش یابد. اخیرا در سفری که به کرمانشاه داشتم، جمعیت زیادی از اقدامات انجام شده در زمینه دارو تشکر می‌کردند. اما در عین حال مشکلاتی هم وجود دارد. شما می‌توانید شرایط امروز حوزه دارو را با حدود دو سه ماه قبل مقایسه کنید.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار