کد خبر: 615025
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۲
هنگامی که توجه افکار عمومی هرمزگان به موضوع معرفی استاندار جدید و گمانه زنی ها در این رابطه معطوف شده، انتشار نامه ای با موضوع موافقت وزارت کشور با انتزاع چند روستا از هرمزگان و الحاق آنها به فارس نشان داد نمایندگان مردم هرمزگان در مجلس همچنان نسبت به این نامه نگاری ها بی خبر هستند و نسبت به این رویداد واکنش تاثیرگذاری نداشته اند.
«با ابلاغ هیئت دولت، استان فارس ساحلی شد» سرنخ تمامی اخبار را که در موتورهای جست و جو دنبال کنی، به سخنان استاندار فارس و نماینده شهرستان های لامرد و مهر می رسی که از تصويب طرح اتصال این استان به خليج فارس از سوي رئيس جمهور و هيئت دولت و برآورده شدن آرزوی دیرینه خویش خبر داده و ابراز شادمانی کرده اند.

با استناد به متن خبری که پایگاه اطلاع رسانی استانداري فارس در روز دهم مهرماه روی خروجی سایت قرار داده، حسین صادق عابدین در حاشیه مراسم بهره برداری از فاز نخست هتل بزرگ شیراز رسما اعلام کرد : با تصويب هيئت دولت و پيگيري هاي موثر رئيس جمهور جناب آقاي دكتر روحاني و وزير كشور خبر اتصال استان فارس به خليج فارس را به عنوان هديه دولت يازدهم اعلام مي كنيم.

استاندار فارس افزود: بيش از نيم قرن است كه استان فرصت دسترسي به خليج فارس را از دست داده و اكنون پس از سال ها مردم فارس در دولت يازدهم به آرزوي خود دست يافته اند.

صادق عابدين با اشاره به اهميت دسترسي به خليج فارس گفت: امكان ايجاد منطقه آزاد اقتصادي و مباحث اين حوزه از  جمله موضوعات مورد بررسي در اين زمينه است كه توسعه روز افزون بخشهايي از خليج فارس را با توجه به ظرفيت هاي قابل ملاحظه استان خواهد داشت.

جزئیاتی از طرح الحاق به روایت یک نماینده مجلس

همچنین در همان روزی که استاندار فارس از تحقق آرزوی دیرینه هم استانی هایش خبر داد، "سید موسی موسوی"نماینده شهرستان های لامرد و مهر و عضو مجمع نمایندگان این استان طی مصاحبه ای بحث الحاق جغرافیای فارس به خلیج فارس را موضوعی با فواید بسیار دانست و گفت: از سالها پیش این موضوع توسط مسئولان کشوری و استانی پیگیری می شد که متاسفانه علیرغم تمامی تلاشها به نتیجه مطلوبی دست نیافته بود. اما با اقدامات مؤثری که استاندار فارس و مجمع نمایندگان استان طی یک سال گذشته داشتند، نهایتا در آخرین روزهای دولت دهم موفق به اخذ مصوبه هیئت دولت در این خصوص شدیم و با این مصوبه بخشهایی از شهرستان پارسیان واقع در منتهی الیه غرب استان هرمزگان به شهرستان لامرد در فارس ملحق می شود و از این پس استان فارس می تواند از برکات بزرگ ساحلی بودن کمال استفاده را ببرد.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سؤالی، فواید این طرح را در سه سطح عنوان و تشریح کرد: در سطح نخست که به مبحث امنیت ملی مرتبط می شود، باید اذعان کرد یکی از تهدیدات دشمنان علیه نظام همواره از ناحیه مرزهای آبی جنوب کشور بوده است و این الحاق سبب خواهد گشت با حضور قدرتمندانه نیروهای نظامی و امنیتی استان توانمند فارس در کنار یگانهای نظامی دریایی سایر استانهای ساحلی، امنیت مرزهای آبی کشور بیش از قبل حاصل شود.

این نماینده یکی دیگر از توجیهات الحاق فارس به دریا را با مسمی شدن نام خلیج فارس عنوان کرد و افزود: در شرایطی که تلاشهای منطقه ای و بین المللی برای تبدیل نام خلیج فارس به عناوین مجعول دیگری در جریان است، اتصال استان فارس به آبهای نیلگون خلیج فارس و نامگذاری بندر آتی الاحداث در منطقه مذکور به نام بندر خلیج فارس که هم تداعی کننده نام استان فارس است و هم نام خلیج فارس را به همراه دارد، می تواند مثمر ثمر باشد.

واکنش نماینده پارسیان: جوسازی است!

پس از انتشار این اخبار رئیس مجمع نمایندگان هرمزگان که وکالت مردم پارسیان را در مجلس نیز بر عهده دارد، اینچنین واکنش نشان داد که "برخی هنوز تصور می کنند که در فضای دولت قبل به سر می برند و با اظهاراتی سودجویانه و تحریک کننده در پی برهم زدن آرامش مردم مناطق جنوبی کشور هستند."

احمد جباری طی سخنانی گفته است: استانداری که در آستانه عزل قرار دارد، حق ندارد در زمینه مسائلی که اساسا وجود خارجی ندارد، جوسازی کند و با تحریک مردم و انتصاب این گونه موضوعات به دولت یازدهم درهای امید را به روی مردم ببندد.

رئیس مجمع نمایندگان هرمزگان خاطرنشان کرد: برخلاف ادعاهای مطرح شده از سوی این فرد، نمایندگان هـرمزگان برای پیگیری این مسئله نه تنها در دولت حضور یافته اند بلکه در جلساتی با معاون اول رئیس جمهـــور و وزیر کشــــور نیز این مسئله را به طور کامل بررسی کــــرده اند و اساساً چنین مسئله ای صحت ندارد و تنها جوسازی برای القای این مسئله و با هدف تحریک اذهان مردم صورت می گیرد.

جباری از مردم هرمزگان خواست تا با حفظ وحدت و انسجام خود و حرکت در چارچوب قانون مانع از بروز زمینه ای برای فرصت طلبی عده ای سودجو شوند و مطمئن باشند که نمایندگان آنها تمام توان خودشان را برای دفاع از حقـوق مردم هرمزگان به کار خواهند گرفت.

دست اندازی در جغرافیای هرمزگان به صلاح نیست/استاندار فارس به حاشیه سازی ها پایان دهد

همچنین یکی دیگر از نمایندگان مردم بندرعباس، قشم، بندرخمیر، حاجی آباد و ابوموسی در مجلس گفت: بنده دست اندازی به جغرافیای استان هرمزگان را به صلاح نمی دانم و به مسئولان استان فارس نیز تذکر می دهیم که روند خود را اصلاح کرده و در فضای استان هرمزگان و در میان نخبگان این استان نگرانی ایجاد نکنند.

ابوالقاسم جراره در گفتگو با خبرنگار مهر، در واکنش به اظهارات استاندار فارس مبنی بر اتصال این استان به خلیج فارس و ایجاد تغییرات در جغرافیای استان هرمزگان، عنوان کرد: طبق بررسی و تحقیقی که ما انجام داده ایم، تصویب طرح اتصال استان فارس به خلیج فارس صحت ندارد.

وی ادامه داد: ما به مسئولان استان فارس تذکر می دهیم به جای این حاشیه پردازی و دخالت در امور دیگر استانها به مسائل استان خود بپردازند.

نماینده مردم حوزه انتخابیه بندرعباس در مجلس افزود: استاندار فارس بهتر است به حواشی خودش توجه داشته باشد و به جای حاشیه پردازی برای دیگر استان ها به موارد مربوط به خودش بپردازد.

جراره تاکید کرد: ما با هرگونه تغییرات در جغرافیای خلیج فارس و استان هرمزگان به شدت مخالفیم و معتقدیم این کار نه به صلاح دو استان فارس و هرمزگان است و نه کاری کارشناسی است و به مسئولانی که در این رابطه حاشیه پردازی می کنند نیز تذکر می دهیم که چنین روندی را دنبال نکنند.

وی در واکنش به این مسئله که با الحاق بخش هایی از خلیج فارس به استان فارس مناطق آزاد و ویژه تجاری در این منطقه ایجاد خواهد شد، بیان داشت: بحث ما این است که اگر قرار است اتفاق خاصی در این منطقه بیفتد و برای آن تدبیر خاصی اندیشیده شود و بودجه ای برای رونق این منطقه اختصاص داده شود این بودجه و اعتبار باید به استان هرمزگان و مردم این استان که هم از توانمندی بالایی برخوردار هستند و هم با منطقه آشناتر هستند، اختصاص داده شود.

نماینده مردم بندرعباس، قشم، بندرخمیر، حاجی آباد و ابوموسی در مجلس تصریح کرد: بنده دست اندازی به جغرافیای استان هرمزگان را به صلاح نمی دانم و به مسئولان استان فارس نیز تذکر می دهیم که روند خود را اصلاح کرده و در فضای استان هرمزگان و در میان نخبگان این استان نگرانی ایجاد نکنند.

جراره خاطرنشان کرد: این شیطنت ها نباید ادامه پیدا کند و استاندار فارس که چنین اظهاراتی انجام داده، خودش دارای حاشیه های است که بهتر است به مباحث مربوط خود و استان فارس توجه کند.

وی بار دیگر تاکید کرد: تا کنون طبق بررسی ما تصویب طرح ایجاد تغییرات در جغرافیای استانهای فارس و هرمزگان و الحاق بخش هایی از منطقه خلیج فارس به استان فارس در هیئت دولت صحت ندارد و این مسئله درست نیست.

منصور آرامی نماینده مردم مرکز هرمزگان در مجلس هم در روز انتخابات مجلس زمانیکه حضورش در ساختمان بهارستان قطعی شد در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر در خصوص موضع شما درباره جدایی مناطقی از هرمزگان افزود: هیچگاه اجازه نخواهیم داد که حتی ذره ای از هرمزگان جدا شود.

اعتراض مجمع نمایندگان هرمزگان به اظهارات مسئولان استان فارس

اواخر هفته گذشته سایت های خبری در مطلبی کوتاه به نقل از مجمع نمایندگان هرمزگان اعلام کردند:"در پی بیان اظهارات غیرمسئولانه توسط استاندار فارس و برخی از مسئولان این استان درباره جدایی بخش هایی از هرمزگان، نمایندگان استان در اعتراض به این نوع از اظهارات، مذاکراتی با وزیر کشور و قائم مقام وی داشته اند."

در ادامه این مطلب چنین آمده است: "بناشده تا در روزهای آینده نیز نمایندگان دیداری با مسئولین مربوطه در وزارت کشور داشته باشند. همچنین بناست تا موضوع از طریق مبادی ذیربط نیز پیگیری و نتایج آن اعلام عمومی شود."

چگونه فارس، استانی ساحلی شد؟

اسناد و اطلاعات رسیده به خبرگزاری مهر حاکی از تلاش و پیگیری های بیش از ۵۰۰ روزه مسئولان و نمایندگان شهرستان های جنوبی استان فارس در مجلس شورای اسلامی و بیش از 10 بار ملاقات آنها با ریس جمهور سابق است.

با دستور معاون اول دولت یازدهم، تمامی مصوبات روزهای پایانی دولت دهم متوقف شده تا بررسی بیشتری صورت گیرد اما پیگیری های نمایندگان استان فارس متوقف نمی شود و نهایتا پس از دو سه نوبت ملاقات حضوری، رضایت جهانگیری را به شرط اعلام نظر موافق وزیر جدید کشور جلب می کنند. نهایتا رحمانی فضلی سکاندار جدید وزارت کشور طی نامه ای رسمی به معاون اول رئیس جمهور اعلام می کند که "ابلاغ مصوبه الحاق، بلامانع است”

نکته جالب اینکه طی یکسال و اندی ماه اخیر، نمایندگان استان فارس بارها برای جلب نظر موافق رئیس جمهور، رئیس مجلس، معاون اول رئیس جمهور، تعدای از مسئولان ارشد نظامی-امنیتی کشور،  برخی وزرا همچون وزیر دفاع و وزیر نفت، نائب رئیس مجلس، برخی معاونین و اعضای بلند پایه شورای عالی امنیت ملی، دبیر هیئت دولت و … جلسه و ملاقات حضوری داشته اند اما مسئولان ارشد استان و نمایندگان هرمزگان هیچگونه حرکتی برای دفاع از منافع استان انجام نمی دهند.

حال در شرایطی که بار دیگر تجربه تلخ از دست رفتن معادن فاریاب در خاطره جمعی هرمزگانی ها در حال تداعی شدن است،

منبع: مهـــر
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار