کد خبر: 614815
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۲ - ۱۶:۲۲
از هشت فرصت 6 مدال گرفتیم
دو طلا، سه نقره و یک برنز رهاورد دخترانی بود که با تمام کارشکنی ها جنگیدند.
شیوا نوروزی
نایب قهرمانی تیم ملی کاراته در بازی ها کشورهای اسلامی دومین افتخار این رشته مدال آور در یک ماه گذشته است. موتور مدال آوری کاراته کار های ایرانی حسابی گرم شده، در چند وقت اخیر به هر تورنمنتی که اعزام شده اند دا دست پر به کشور بازگشته اند.
این در حالی است که بانوان هم پا به پای مردان با حریفان قدرتمند مبارزه کرده و در موفقیت تیم ملی نقش بسزایی داشته اند. کسب یک طلا، چهار نقره و سه برنز در لیگ جهانی ترکیه آغازگر افتخار آفرینی بانوان بود. روزهای خوش کاراته کارهای با انگیزه در اندونزی تکمیل شد، دو طلا، سه نقره و یک برنز رهاورد دخترانی بود که با تمام کارشکنی ها جنگیدند. ملی پوشان محجبه این بار نیز ثابت کردند تحت هر شرایطی انتظارات را برآورده می کنند.
ستاره موسوی مربی تیم کومیته اعزامی به بازی های اسلامی معتقد است بانوان کاراته کار همواره برای کسب سکوی اول پا به مسابقات می گذارند. شاگردان موسوی در این مسابقات یک طلا، 4 نقره و یک برنز به گردن آویختند.
از عملکرد شاگردانتان راضی بودید؟
فدراسیون باید راضی باشد. از نظر من نتایج خوبی گرفتیم. این موفقیت جز با اردوهای نسجم، تمرینات مداوم و سرمایه گذاری فدراسیون حاصل نشد. خوشبختانه برای ما کمپ ها و مسابقات تدارکاتی مختلفی در نظر گرفته بودند و نتیجه این همه تلاش و کوشش این بود که از هشت فرصت مدال آوری شش مدال به ارمغان آوردیم.
اعمال نفوذ و قضاوت های مغرضانه در اندونزی برای تیم بانوان دردساز شد؟
کاراته بانون ما رفته رفته در میان بهترین های دنیا جایگاه اصلی خود را پیدا می کند، این در حالی است که کاراته کارهای کشور ترکیه، مصر و تونس به دلیل حضور مستمر در تورنمنت های معتبر جهانی کاملا شناخته شده هستند. همین مسئله را در مسابقات کاراته وان ترکیه به عینه دیدیم و داوران برای آن ها قضاوت های بهتری انجام می دادند. در بازی های کشورهای اسلامی وقتی با حریفی از ترکیه روبه رو می شدیم سرداور ترکیه ای می گذاشتند.
با این حساب به غیر از تیم کاتا، تیم کومیته هم با مشکل داوری دست و پنجه نرم کرد.
دقیقا، هممانطور که گفتم سرداور ترک سایر داوران را جوری می چید که به نفع حریف ما باشد. بدون شک حضور بانوان در چنین مسابقاتی به نفع آن هاست و در مسابقات آتی می تواند کمک بزرگی به بچه ها باشد. نمی دانم یا من زیاده خواه هستم یا توانایی بچه ها بالاست. بچه ها می توانستند حتی بهتر از این نیز نتیجه بگیرند.
فکر می کنم منظورتان نقره ای است که در کومیته تیمی به دست آمد.
در کومیته تیمی ترکیه را بردیم و به فینال رسیدیم. در بازی آخر مصر حریف ما بود، مصریکه همیشه روی سکوی جهان قرار دارد. خیلی راحت می توانستیم این تیم را نیز پشت سر بگذاریم ولی در نهایت با یک امتیاز اختلاف شکست خوردیم. به هر حال بازی برد و باخت دارد، تا نبازی معنی برد را نمی فهمی.
در میان کومیته کارها کسی بود که از عملکردش گلایه مند باشید؟
تنها از یک وزن رضایت نداشتم آن هم در وزن -55 بود. فاطمه چالاکی با رقیب ترکیه ای خوب جنگید اما نمی دانم چطور به یک باره تن به شکست 4 بر یک داد.
پس از آنکه کاروان ایران در اندونزی مدال های زیادی کسب کرد برخی سطح پایین مسابقات را دلیل این موفقیت دانستند.
به هیچ وجه چنین ادعایی را قبول ندارم. نباید تعدد مدال را به پای پایین بودن سطح مسابقات گذاشت. مثلا یک تیم والیبال که متشکل از چند بازیکن است سرانجام یک مدال بگیرد اما کاراته نماینده های زیادی دارد، کاتای تیمی، کومیته تیمی، کاتای انفرادی، کومیته انفرادی، 9 وزن آقایان هستند و 8 وزن خانم ها. چنین ذهنیتی درست نیست که بگوییم چون در همه اوزان مدال گرفته اند پس سطح کیفی پایین بوده. اگر اینگونه بود که بهترین تیم های درجه یک از جمله اندونزی، مالزی، مصر، ترکیه و آذربایجان. وقتی با بهترین نفرات می آیند نمی توان چنین ادعایی را مطرح کرد.
باید قبول کرد که کاراته ایران نسبت به گذشته پیشرفت خوبی داشته.
قبلا هم گفته بودم که به کاراته ایران اعتقاد دارم. بازیکنان ما قوی هستند. در قهرمانی آسیا سال گذشته چهار فینالیست در بخش کومیته داشتتیم که گفتند این مسئله اتفاقی بوده. اما کاراته ایرانجرقه نیست و طبق برنامه ریزی ها به اهدافش می رسد. در بخش بانوان که معتقدم بهترین های دنیا حضور داشتند و تا جایی که من اطلاع دارم در بخش آقایان نیز همینطور بوده است.
برنامه های آینده تیم ملی کاراته بانوان چیست؟
درست است که کاراته رشته المپیکی نیست اما ما مسابقات جهانی و آسیایی را داریم. در بازی های آسیایی 2010 برای اولین بار دو مدال در بخش بانوان گرفتیم. آذرماه مسابقات قهرمانی آسیا در امارات را داریم و تلاش می کنیم تا شایستگی هایمان را باز هم ثابت کنیم. سال آینده نیز باید در مسابقات جهانی آلمان شرکت کنیم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار