کد خبر: 614667
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۲ - ۲۰:۵۳
روز پركار مديران صدا و سيما؛ رئيس به مجلس رفت، معاون با وزير جلسه داشت
رئيس سـازمـان صدا‌و‌سيما روزگذشته در مجلس حاضر شد و در جلسه غير‌علني مجلس خواستار ايجاد 143 شبكه براي مقابله با غرب شد.
هادي عسگري

رئيس سـازمـان صدا‌و‌سيما روزگذشته در مجلس حاضر شد و در جلسه غير‌علني مجلس خواستار ايجاد 143 شبكه براي مقابله با غرب شد.

به گزارش«جوان» مديران صدا و سيما سه‌شنبه روز پركاري داشتند. عزت‌الله ضرغامي رئيس سازمان، ديروز به مجلس رفت تا در جلسه غير‌علني گزارشي از آخرين آرايش رسانه‌اي در سطح ملي و جهاني بدهد. از صحبت‌هاي ضرغامي در مجلس تنها چند گزارش محدود منتشر شد.

ديدن شبكه‌هاي سيما حق مردم است!

عزت‌الله ضرغامي در صحن غير‌علني مجلس، با اشاره به سرمايه‌گذاري‌هاي كلان براي راه‌اندازي 143 شبكه به زبان فارسي و قوميت‌هاي داخلي ايران مي‌گويد: هراس نظام استكبار از نفوذ پرشتاب انقلاب اسلامي در سرتاسر جهان باعث شد كه آنان بي‌محابا به شبكه‌هاي جمهوري اسلامي هجوم برند و با قطع اين رسانه‌ها از روي ماهواره‌هاي جهاني، مانع تأثيرگذاري بيشتر آنان شوند. رئيس صدا و سيما مي‌افزايد: امپراتوري عظيم رسانه‌اي استكبار، با وجود برخورداري از 3 هزار شبكه تلويزيوني روي 31 ماهواره قابل دريافت در فضاي جمهوري اسلامي، نااميد از تأثيرگذاري روي ملت ايران تلاش مي‌كند با نفوذ در ميان جامعه هنري و رسانه‌اي داخل كشور از ظرفيت‌هاي آنان در پيشبرد اهداف خود استفاده كند. وي خاطرنشان مي‌كند: درخواست‌هاي مستمر و مكرر نمايندگان محترم مجلس شوراي اسلامي براي تكميل پوشش شبكه‌هاي راديويي و تلويزيوني در سراسر كشور حاكي از نياز عمومي و خاص بر حق مردم در استفاده از همه شبكه‌هاي جمهوري اسلامي ايران است.

اما عبدالرضا مصري، سخنگوي هيئت رئيسه مجلس، گزارش مشروح‌تري از حضور ضرغامي در مجلس بيان مي‌كند. مصري مي‌گويد: گزارش جامع رئيس سازمان صداوسيما عبارت بود از توضيحي درباره فعاليت‌هاي صداوسيما و برنامه شبكه‌هاي مختلف، ميزان مخاطبان، برنامه‌هاي آينده صداوسيما براي شبكه‌هاي مختلف، استفاده از ظرفيت‌هاي بين‌المللي و شبكه‌هاي ماهواره‌اي، استفاده از ظرفيت‌هاي ديجيتال و بهبود كيفيت سيما، وجود نقاط كوري در داخل كشور كه از دريافت شبكه‌هاي تلويزيوني داخل كشور محرومند و امكان ندارد با فرستنده‌هاي زميني به آنها خدمات داد و به دلايل مشكلات فيزيكي، لازم است با ماهواره به آنها تصوير فرستاده شود.

نماينده مردم كرمانشاه در مجلس مي‌افزايد: بر اساس توضيحات ضرغامي، مردم دنيا اعم از ايرانيان ساكن خارج و غيرايرانيان از جمهوري اسلامي ايران درخواست دارند تا دريافت‌كننده صدا و تصوير ايران باشند و نمونه‌هايي همچون پرس‌تي‌وي، العالم و اسپان‌تي‌وي نشان مي‌دهد كه اين شبكه‌ها مخاطبان خوبي دارند و علاوه بر اين، استكبار ترس دارد از اينكه مردم دنيا صداي جمهوري اسلامي را بشنوند.

عضو كميسيون اجتماعي در مجلس نهم، با اشاره به اينكه اين جلسه صرفاً به ارائه گزارش رئيس صداوسيما اختصاص داشت و نمايندگان صحبت نكردند، درباره غيرعلني بودن جلسه، توضيح مي‌دهد: بر اساس آيين‌نامه داخلي مجلس، صرفاً طرح، لايحه و سؤال در دستور كار صحن علني مجلس است و هر موضوعي جز آن، در جلسه علني رسمي مجلس مطرح نمي‌شود. ضرغامي پيش از اين نيز در مجلس حاضر شده بود؛ بار پيشين كه رئيس سازمان صدا و سيما به مجلس فراخوانده شده بود به درخواست كميسيون فرهنگي مجلس براي پاسخگويي درباره فيلم «يك خانواده محترم » بود؛ فيلمي كه هنوز هم بعد از گذشت بيش از يك سال از جنجال آفريني‌اش، هنوز هم خبر ساز است.

شبكه تلويزيوني فرهنگ و هنر

اما ديروز علي دارابي معاون سيما، به همراه چند تن از مديرانش با وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي ديدار داشتند. در اين جلسه كه مديران شبكه‌هاي 3 و قرآن و معارف سيما نيز حضور داشتند، وزير ارشاد همچنين تأسيس يك شبكه تلويزيوني با موضوع فرهنگ و هنر را ضروري دانست و از مسئولان سيما خواست با تشكيل كارگروه مشترك بين دو سازمان در آينده، اين شبكه راه‌اندازي شود. دكتر علي دارابي نيز در اين ديدار به طراحي سيما براي توليد برنامه‌هاي فرهنگي چون ميدان هفت با موضوع خاص فرهنگ و نيز برنامه هفت اشاره مي‌كند و مي‌گويد: شبكه قرآن و معارف سيما نيز در برنامه فصل نو به موضوع مطالبات فرهنگي رهبر معظم انقلاب مي‌پردازد. معاون سيماي رسانه ملي از تشكيل كارگروه مشترك بين معاونت سيما و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي ابراز اميدواري كرد: اين تعامل دو‌جانبه موجب تقويت همكاري‌ها و ساخت برنامه‌هاي پربيننده در عرصه فرهنگ و هنر شود.

وي همچنين با تأكيد بر آمادگي همه‌جانبه سيماي جمهوري اسلامي ايران در حوزه فرهنگ قرآني با معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد، به كاهش سهميه هنرمندان در حج تمتع سال‌هاي اخير اشاره مي‌كند و مي‌گويد: حضور هنرمندان تلويزيون در اين همايش بزرگ اسلامي موجب به تصوير كشيدن اين آيين با عظمت مي‌شود كه اميدوارم اين مشكل نيز در سال‌هاي آينده برطرف شود.

صدا و سيما طي چند ساله اخير حركت نويني را در ايجاد شبكه‌هاي ديجيتالي آغاز كرده است. آخرين نمونه از شبكه‌هاي راه‌اندازي شده در تلويزيون، شبكه «نسيم» است؛ شبكه‌اي كه با شعار نشاط و سرگرمي آغاز به كار كرده و فعلاً پخش آزمايش آن در تهران شروع شده است. اين بار دومي است كه يك مقام عالي رتبه خواستار ايجاد بيش از 100 شبكه تلويزيوني شده است. پيش از اين نيز محمود احمدي نژاد رئيس‌جمهور سابق خواستار ايجاد 100 شبكه تلويزيوني شده بود. هم اكنون به غير از شبكه‌هاي استاني، 20 شبكه ديجيتالي در سراسر كشور قابليت دريافت دارند و شبكه نسيم به عنوان بيست و يكمين شبكه روز‌هاي ابتدايي فعاليت خود را مي‌گذراند. طي چند ماه اخير مسئولان فرهنگي در سمت‌هاي مختلف خواستار ايجاد شبكه‌هاي تلويزيوني موضوعي شده بودند؛ از شبكه تلويزيوني كتاب گرفته كه پيشنهاد آن را بهمن دري معاون اسبق داده بود تا پيشنهاد‌هاي اخير براي راه‌اندازي شبكه تلويزيوني دفاع مقدس و همچنين پيشنهاد اخير وزير ارشاد براي راه‌اندازي شبكه فرهنگ و هنر كه تاكنون هيچ كدام از آنها با واكنش مثبت مديران سازمان صدا و سيما روبه‌رو نشده است.

صدا و سيما از رئيس‌جمهور عذر‌خواهي كند!

صدا و سيما طبق روال هر ساله حضور رؤساي جمهوري اسلامي ايران و سخنراني‌هاي آنها در مجمع عمومي سازمان ملل را پوشش خبري داد، اما اين بار مشاور فرهنگي رئيس‌جمهور با انتقاد از نحوه پوشش‌دهي اخبار سفر رئيس‌جمهور خواستار عذر‌خواهي صدا و سيما شد.

حسام‌الدين آشنا كه در بخش گفت‌وگوي ويژه خبري كه به بررسي ابعاد مختلف سفر رئيس‌جمهور به نيويورك و گفت‌وگوي تلفني روحاني و اوباما اختصاص داشت حاضر شده بود، خواستار عذر‌خواهي صدا و سيما به دليل پخش سخنان خانم سوزان رايس پيش از پخش صحبت‌هاي رئيس‌جمهور شد. آشنا كه داراي دكتراي فرهنگ و ارتباطات است، به انتقاد از برخي از رسانه‌هاي داخلي پرداخت كه بدون بررسي درست و تنها بر اساس برخي شنيده‌ها اقدام به طرح مباحث حاشيه‌اي مي‌كنند اما به محتواي گفت‌وگوها و تلاش‌هاي هيئت ايراني كه از موضع عزت صورت گرفته توجهي نمي‌كنند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار