کد خبر: 613994
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۳۹۲ - ۱۵:۵۰
در حالی که رییس مجمع واردات دلیل ادامه توزیع لوازم خانگی با برندهای خارجی را راه‌اندازی خطوط تولید آنها در ایران اعلام کرده‌ است، رییس کمیسون واردات اتاق بازرگانی ایران تاکید می‌کند که هیچ کارخانه‌ ساخت برندهای خارجی لوازم خانگی در ایران وجود ندارد.
ایسنا: درحال حاضر مقادیر زیادی از کالاهایی که در اولویت 10 قرار دارند و ثبت سفارش آنها ممنوع است در بازار با قیمت‌هایی عرضه می‌شوند که محاسبه آنها با هیچ کدام از نرخ‌های مبادله‌ای و بازار آزاد همخوانی ندارد.

در مورد برخی از کالاهای موجود در اولویت 10 نظیر لوازم خانگی‌های معروف کره‌یی که کماکان به گفته رییس سازمان توسعه تجارت ثبت سفارش آنها ممنوع و فعلا برنامه‌ریزی جدیدی برای واردات مجدد آنها انجام نشده ‌است، این سوال پیش می‌آید که چه طور کماکان پس از گذشت بیش از 12 ماه از ممنوعیت واردات، این کالاها همچنان به وفور در بازار یافت می‌شود و اعلام عدم ثبت سفارش این کالاها باعث افزایش بیش از 100 درصدی قیمت آنها در بازار شده‌است؟!

زمانی که این سوال را از رییس مجمع واردات پرسیدیم پاسخ داد که نمایندگی‌های لوازم خانگی خارجی مدعی شده‌اند که به اندازه کافی ثبت سفارش لوازم خانگی انجام و این کالاها به کشور وارد شده‌اند. همچنین برخی از نمایندگی‌های این شرکت‌ها نیز اعلام کرده‌اند که به تولید داخل روی آورده و کمبود ناشی از واردات این کالاها را از طریق تولید آن‌ها در داخل کشور برطرف می کنند.

به گفته وی، همان طور که تلویزیون‌ها و ال.سی.دی‌ها با برندهای خارجی در ایران تولید می‌شوند لوازم خانگی نیز به این طریق تولید و در بازار عرضه می‌شوند. از سوی دیگر ذخیره سازی این کالاها در انبارها نیز به نحو مطلوب انجام شده است.

رییس مجمع واردات با تاکید بر این‌که یکی از مزایای توقف ثبت سفارش کالاهای اولویت 10 این بود که تولید در ایران رونق پیدا کند، تصریح کرد: ما لوازم خانگی ساخت داخل زیاد داریم و اکنون روی همین برندهای خارجی سرمایه‌گذاری زیاد کرده و کالا تولید می‌کنند.

برخوردار گفت: به طور مثال یک برند خارجی موتور کالا و قطعات الکتریکی آن را به ایران وارد می‌کند و فولاد مبارکه بدنه این کالا را آماده و به همین ترتیب یک کالا در ایران تولید می‌شود.

اما در مقابل اظهارات رییس مجمع واردات مبنی بر راه‌اندازی خط تولید لوازم خانگی در ایران، رییس کمیسون واردات اتاق بازرگانی ایران این موضوع را رد کرده و اعلام می‌کند اگر کسی مدعی راه‌اندازی خط تولید در ایران است باید ادعای خود را ثابت کند.

مجیدرضا حریری درباره ادعاهای مطرح شده در رابطه با ایجاد خط تولید لوازم خانگی با برندهای خارجی در ایران به ایسنا گفت: تا آنجایی که ما می دانیم و آمار گمرک نشان می‌دهد به جز ماژول تصویری که با آن تلویزیون‌های ال.ای.دی و ال.سی.دی را می سازند قطعه‌ دیگری از سایر لوازم خانگی‌ وارد کشور نمی‌شود.

وی ادامه داد: در آمار گمرک واردات قطعات منفصله یخچال‌های ساید بای ساید دیده نمی‌شود که بخواهد درایران مونتاژ شود.

وی با بیان این‌که اگر ادعایی مبنی بر ساخت یخچال‌های خارجی در ایران وجود دارد تولیدکنندگان آن‌ها باید ادعای خود را ثابت کنند، خاطرنشان کرد: این کالاها مدل‌های بسیار جدید و مربوط به سال 2013 است و به تازگی به بازارهای بین المللی عرضه شده است بنابراین نمی تواند ساخت داخل باشد مگر این که کسی خلاف این موضوع را ثابت کند.

به گفته حریری، به هیچ عنوان کارخانه‌های ساخت برندهای خارجی لوازم خانگی در ایران وجود ندارد و در آمار گمرک نیز اطلاعاتی مبنی بر واردات قطعات منفصله این کالاها در این حجم از عرضه در بازار وجود ندارد.

وی با تاکید بر این‌که تنها قطعه‌ای که به طور انبوه از طریق گمرک وارد می‌شود مربوط به صفحه نمایشگر ال.سی.دی‌های کامپیوتر و تلویزیون است گفت: وجود لوازم خانگی با برندهای خارجی در بازار از سه حالت خارج نیست؛ یا به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود، یا از قبل در انبارها ذخیره شده که دراین شرایط عرضه‌کنندگان باید پاسخگو باشند که چرا قیمت این کالاها با این شدت افزایش یافته یا در نهایت این احتمال وجود دارد که این کالاها از قبل ثبت سفارش شده که باز هم با دلیل نمی‌شود که قیمت این کالاها در بازار تا این مقدار افزایش پیدا کند.

به گفته وی، قیمت لوازم خانگی در بازار از سال گذشته تاکنون بیش از 400 درصد افزایش داشته که حتی قیمت ارز آزاد نسبت به ارز مرجع نیز تا 300 درصد افزایش پیدا نکرده است.

حریری بیان کرد: سود هنگفت در روند واردات این کالاها در جابه‌جایی آنهاست و مشخص نیست که این سود را واردکنندگان می برند یا توزیع کنندگان.

وی با بیان این‌که به کسانی که مدعی هستند که این کالاها در داخل تولید می‌شوند باید گوشزد کرد که باز هم تولید داخل باعث نمی‌شود که قیمت این کالا تا این حد افزایش یابد گفت: این افراد اگر مدعی هستند که قطعات این کالاها وارد کشور می‌شود باید گفت با فرض این موضوع قطعات با دلار مبادله‌ای وارد می شود پس نباید قیمت تمام شده آن تا این حد افزایش یابد.

به گفته او پیش از اولویت بندی کالاها لوازم خانگی با ارز مرجع وارد می‌شد. اگر اکنون این کالاها با ارز مبادله‌ای نیز وارد شود قیمت یخچال دو میلیون تومانی باید حداکثر تا چهار میلیون تومان افزایش می‌یافت ولی عده‌ای از واردکنندگان این کالا باید پاسخگو باشند که چرا قیمت این کالا در بازار تا 10 میلیون تومان افزایش یافته است!

وی با بیان این‌که مصرف کننده هزینه‌هایی را به خاطر سود برخی از افراد پرداخت می‌کند گفت: ما در کمیسیون واردات معتقد به مدیریت واردات به کشور هستیم. در مدیریت واردات نیز در نهایت باید منفعت مصرف‌کننده در نظر گرفته شود.

او با تاکید بر این‌که تمام سیاست‌های اعمال شده در سال گذشته ضد رفاه مصرف کننده بوده است گفت: دلار که هیچ وقت 10 هزار تومان نبوده است که قیمت لوازم خانگی تا این حد افزایش یافته است. این که چرا قیمت این کالاها تا این حد افزایش یافته را باید تولیدکنندگان، توزیع کنندگان و واردکنندگان این کالاها پاسخگو باشند.

حریری تاکید کرد: هر سه گروه فوق اتحادیه و تشکل داشته و گردانندگان این اتحادیه ها و تشکل ها افراد اسمی هستند. رییس اتحادیه لوازم خانگی و واردکنندگان این کالاها باید نسبت به این سوالات پاسخگو باشند.

وی با بیان این‌که تحریم‌ها و سوء مدیریت‌ها و توقف ثبت سفارش باعث شده عده‌ای کاسبی کنند، گفت: همین افراد هستند که نمی خواهند تحریم‌ها برداشته شود و بر سر راه مدیریت جدید سنگ می‌اندازند. این افراد با لباس بخش خصوصی یا لباس مدیریتی از تحریم‌ها و سفره تنگ مردم سوء‌ استفاده می‌کنند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار