کد خبر: 604931
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۸
گفت‌وگوي «جوان» با مريم فرضي، مجري بسيجي شبكه معارف
صغري خيل فرهنگ
"بسیجی” را تنها می توان در لغتنامه و دایره‌المعارف انقلاب اسلامی یافت ."بسیجی” فرد عاشق سراز پا نشناخته‌ای است که لحظه لحظه زندگی خویش را وقف اسلام ، قرآن ، ولایت و انقلاب اسلامی کرده است. شناخت بسیجی در وضعیت کنونی و آینده از ضروریات بزرگی است که در سرنوشت سامان دادن به کشور، ترویج اسلام ناب و تداوم راه مقدس انقلاب و امام راحل (سلام‌الله علیه) نقش تعیین کننده دارد.ملاک و مبنا برای معرفت بسیجی، تفکر بسیجی است که ما را می‌تواند به گوشه‌هایی از حیات معنوی او رهنمون و ماهیت و شخصیت واقعی این انسان معنوی و الهی را برای ما روشن سازد.»برای آشنایی با تفکر بسیجی با خانم مریم فرضی که امروز خودرا مدیون تفکر بسیجی می داند هم کلام شده ایم که از نظرتان می گذرد :

در ابتدا خودتان رابرای مان معرفی وازانگیزه حضورتان در بسیج بفرمائید ؟!

مريم فرضي قاراب اولياء هستم .كارشناس ارشد علوم قرآن وحديث ، متولد رامسر.من از دوران دبيرستان وارد بسيج شدم ،دبيرستان من يك مدرسه ي معارفي بود كه ما هم علاقمند شديم تا در فعاليت هاي بسيج شركت داشته باشيم .به طور جدي تر زماني كه وارد دانشگاه شدم در گروه طرح ولايت ،دانشگاه شركت كرده واز طرف دانشگاه به عنوان معاون مسئول بسيج انتخاب شدم .دو سه سالي در اين عرصه بودم . بعداز اتمام درس وارد عرصه كار شدم . اما به طور جدي تر فعاليت هاي بسيج را نداشتم .فعاليت هايم در دانشگاه بسيار جدي تر بود.در دوره هاي ابتدائي وتكميلي طرح ولايت شركت كردم .الان هم در سازمان بسيج عضو هستم ودر بسيج فعاليت دارم .

واقعا يك علاقه شخصي بود واحساس ديني بود كه مي دانستم چون مي توانم در اين عرصه ،جداي هر تعارفي ،موفق باشم پس فعاليت خودم را آغاز كردم . مخصوصا دوره هاي طرح ولايت كه به لحاظ محتوايي بار خوبي داشت.اما نمي دانم چقدر توانسته ام در اين عرصه خوب عمل كنم .اما برای شخص خودم بسیار سود مند بود.من از این آموخته ها در هر شرایطی بهره مند می شوم .درگذشته در مدرسه هم بچه هارا باافكار بسيج وشهدا آشنا مي كردم وسعي در جبران احساس دين به اين عرصه داشتم .

تفكربسيجي چه تاثيري در روند زندگي یک فرد می تواند داشته باشد ؟!

"بسیجی” را تنها می توان در لغتنامه و دایره‌المعارف انقلاب اسلامی یافت ."بسیجی” فرد عاشق سراز پا نشناخته‌ای است که لحظه لحظه زندگی خویش را وقف اسلام ، قرآن ، ولایت و انقلاب اسلامی کرده است. شناخت بسیجی در وضعیت کنونی و آینده از ضروریات بزرگی است که در سرنوشت سامان دادن به کشور، ترویج اسلام ناب و تداوم راه مقدس انقلاب و امام راحل (سلام‌الله علیه) نقش تعیین کننده دارد.ملاک و مبنا برای معرفت بسیجی، تفکر بسیجی است که ما را می‌تواند به گوشه‌هایی از حیات معنوی او رهنمون و ماهیت و شخصیت واقعی این انسان معنوی و الهی را برای ما روشن سازد.

بسیج يعني انسان هميشه آماده است .آماده است كه در تمام عرصه هاي اجتماعي وفرهنگي شركت داشته باشد .تفكر بسيجي يعني نه اينكه من صرفا كارتي داشته باشم وتنها عضوي ازاعضاي بسيج باشم .اين هم بد نيست خوب است،اما معنای واقعی آن یعنی اینکه آماده باشم كه جامعه من درچه عرصه اي به چه نياز دارد!من باید قادر باشم که به عنوان يك معلم ،به عنوان يك استاد ويا حتي يك مادردر تربيت بچه ها تفكر بسيجي ام را پياده كنم .كلمه تفكر بسيجي بار معناي زيادي دارد وميدان بحثش وسيع است وانشاالله بتوانيم به شكلي مناسب عمل نمايم و در زندگي شخصي اجرايي نمائيم .

آیا خودتان هم در فعالیت های قرانی شرکت داشته اید ؟!در صورتی که در فعالیت های قرآنی شرکت دارید تاثیر توامان بسیج وقرآن در زندگی یک فرد تا چه میزان موثر خواهدبود؟!

بله -اما در دانشگاه بیشتر بود .من در دانشگاه هم هر زماني كه فرصت مي شد شركت مي كردم در مسابقات مفاهيم و...تاثير همراهيم با قرآن وبسيج در زندگي فردي ام بسیار بوده است .حداقل همه ما لغزش هايي را در زندگيمان داشته ایم .همراهی با قرآن وفرهنگ وتفکر بسیج مانند ترمزي در زندگي من عمل كرد. اگردر زندگی اشتباهی هم مرتکب شده بودم ، به خودم تلنگر زدم،كه تو نبايد اين اشتباه را انجام مي دادي. ما در قبال نفس خود مسئول هستيم حداقلش اين بود كه باعث شد من جلوي خودم را بگيرم .اگر هم لغزش در عرصه زندگي سر زد ديگر به هیچ عنوان تكرار نشود.قرآنی در تربيت فردي خودم نقش داشته واز اصلی ترین کار آمدی اش هم این است که ما نند يك عامل باز دارنده عمل کرد .

عملکرد بسیج را در این رسانه چطور ارزیابی می کنید ؟!

عملكرد بسيج در صدا وسيما کمی کمرنگ است .بايد برنامه های بسیج منسجم تر برگزار شود ،اگر چه همايش هايي در اين زمينه برگزار مي شود.خانواده رسانه ملي در پيش برد نگاه واهداف بسيج بايد ملموس تر وبا برنامه تر عمل نمايند .حتی با هر تفكر، حزب وگروهي كه دارند ،باید در اين عرصه به جمع بندي رسيده وفعاليت گروهي بسيجي را مد نظر خود قرار دهند .فرزندان کار گردانان یا تهیه کنندگان حداقل سالی یک بار دور هم جمع شده در گردهمائی ها وبر نامه ها ی بسیج شرکت نمایند .این یک فعالیت گروهی بسیجی برای مجریان وباقی اصحابرسانه وفعالان در عرصه صدا وسیما است .

توجه ونفوذ تفکر بسیجی در میان هنرمندان واصحاب رسانه چون صدا وسیما چطور ارزیابی می کنید؟

صددرصد تاثیر گذار خواهد بود. نهايتا اينكه همه اصحاب رسانه اگر با هم موافق نباشند،در تفکرات سیاسی با یکدیگر هم اندیشی می کنند .همیشه نظرات مختلف وجود دارد .لذا قرار نیست همه یک جور فکر کنند .همین که دور هم جمع می شوند وفعالیت ها وبحث های آزاد اندیشی که در دانشگاه ها وجود دارد ونباید تنها در آن مراکز خاص فرهنگی باشد ،در بین اصحاب رسانه هم همگیر شود.این جا انگار ضرورتش بیشتر حس می شود.پس باید بین اصحاب رسانه هم باشد .باید توچه والتزام به ولایت فقیه بین آنها مطرح شود. بحث شهادت مطرح ودر مورد انها صحبت شده وتحلیل انجام بگیرد .

فکر میکنم اگر بسیج سازمان بچه ها را دور هم جمع نماید خیلی جدی وبسیار با پشت کار به آن پرداخته می شود،در ادامه هم خیلی از مسائل دیگر روشن می شود .بچه ها وهنرمندان به هم نزدیک تر می شوند .حتی تفکرات سیاسی وگروه هایی که جرات نمی کنند صحبت کنند ودر این زمینه با هم حرف می زنند.قرار نیست همه همدیگر را راضی کنند .بیایند در کنار هم حرف بزنند وبعد سوالات هم را پاسخ دهند. باید انها در باره مسائل روز تحلیل داشته باشند. این دور هم جمع شدن بسیار مهم است .

چه ضعف ها وکاستی هایی در گسترش تفکربسیج در چنین محیط هایی چون صدا وسیما وجود دارد ؟

همین کم رنگ بودن فعالیت ها ی بسیج به نظر من نوعی کاستی است .اصحاب رسانه با صرف کم ترین هزینه می توانند در کنار هم جمع شده وبا هم جلساتی راداشته باشند. مهم ین است که نظرات مطرح وراه حل مورد نظر یافت شود .مهم این است وبسیار هم ارزشمند است .البته حضور اساتید وصاحبنظران در این مجالس هر از چند گاهی لازم وضروری است .

به نظر شما فضای آموزش بسیج می تواند در اعتلای افراد ارزشی ودر اختیار گرفتن فضاهای علمی ،فرهنگی ورسانه ای همانند صدا وسیما موثر باشد ؟!

خیلی زیاد –من چندین سال است که از طرح ولایتم را گذرانده ام .آنجا به همراه آموزش های بسیج در کلاس های ا نسان شناسی وحقوقی شرکت ودر مورد مسائل بحث می کردیم .دانشجویان سراسر کشور در یک فضای صمیمی ودوستانه ومعنوی ایجاد شده، در کنار هم قرار می گرفتند بدون کوچکترین مشکلی و اطلاعاتشان در سطح بالایی قرار می گرفت .اما الان متاسفانه این یک خلا در بین سازمان است که باید اینچنین فضاهای آموزشی ،فرهنگی وارزشی در بین مجریان بیشتر وجود داشته باشد ،همچنین کلاس هایی در مورد بحث شناخت انقلاب، شهید وشهادت،آسیب شناسی ومشکلاتی که بر سر راه انقلاب است جز آموزش هایی است که باید مورد بررسی قرر گیرد،شرکت داشته باشند.همه هم باید در آن شرکت کنند باید بر خورد ها خوب ودر یک فضای آرام باشد که همه حضور پیدا کنند ودر این مراسم شرکت کنند.

شما که مجری برنامه های ارزشی وقرآنی هستید،آیا به خاطر این فعالیت شاهد بر خورد های خاصی هم بوده اید ؟!وقتی وارد این عرصه می شوی انتظارات خیلی بالاتر می رود .هم انتظار از خودمان هم انتظار اطرافیان از ما .عده ای من را تشویق می کردند وعده ای هم سرزنش که چرا وارد این عرصه شده ای ؟! مگر بیکارهستی و...!اما من با شنیدن این حرف ها انگیزه ام بالاتر می رفت ودر حال حاضر هم حس می کنم که واقعا هدفم هم این است که من تا آنجا که می توانم مفید باشم .هم برای خود وهم برای مخاطبین ومردم عزیز .قبل از اجرای هر برنامه از خدا می خواستم که در خود سازی خودم مفید باشم وسپس محیط جامعه وهر کسی که صدایم را می شنود .به ویژه که مجری معارفی هم هستم باید مراقب باشم .در جهت خودسازی خود تمام تلاشم را انجام دهم تا در رفتار وکردارم اشتباهی سر نزند.

با توجه به اینکه امام خامنه ای در بیانات خود سبک زندگی دینی اسلامی را مطرح کرده وبدات توجه نموده اند از اه قران چطور می توان جوانان ونسل سومی هارا با آن آشنا کرد ؟!

سبک زندگی دینی که رهبری موردتوجه خویش قرار داده اند، در مرحله اول ذهن را به این مسئله سوق می دهد که مگر ما در این سبک ،زندگی نمی کنیم ؟!اینجاست که باید یک تلنگری به خود بزنیم واینکه این ها باید زنگ خطری برای ما باشد .ما در زندگی باید از مادیات فاصله گرفته و خود را به معنویات بیشتر نزدیک کنیم .باید در این مورد عمیق تر ومنطقی تر بر خورد کنیم .راه حل این مورد هم این است که به شکل ساختاری عمل نمائیم .همان طوری که بسیاری از اموزش هایمان را در سنین کودکی ازمهد کودک ها آغاز می کنیم .آموزش در دوران کودکی انگیزه واطلاعات بچه هارابالا می برد، از این رو ساختار زیر بنائی خیلی عمیقی را می طلبد. نسل جوان ما امروزه در جامعه ای زندگی می کند که ماهواره وگستره تهاجم فرهنگی رسانه های غربی تمام تلاش خود را انجام می دهند تا ما را از اصالت فرهنگی اسلامی ودینی قرآنی دور نمایند.باید سبک زندگی اسلامی از همان ابتدا پایه گذاری شود.

کلام آخر:

همه مردم ما باید تفکر بسیجی داشته باشند .تفکر امام خمینی (ع)که هیچ گاه کهنه شدنی نیست واندیشه های ناب امام خامنه ای وبیانات ایشان که همواره فصل الخطاب خواهد بود .تفکر ناب بسیجی همان تفکر دینی –اسلامی وقرانی است ،که انشاالله باید برای آن بیش از آنچه که هست سرمایه گذاری وبرنامه ریزی شود تا به نتایج مطلوب دست یافت .از روزنامه جوان هم برای پیگیری دغدغه های رهبری قدردانی می کنم .


نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار