کد خبر: 523604
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۰۸:۰۰
مسيح محمدي
فرهنگ و تمدن ايراني سرشار از ضرب‌المثل‌ها و حكايات پندآموز است. در مثل و بين افواه آحاد افراد جامعه امروزي به كسي كه كاري را در حد اعلاي درجه آن بتواند به سرانجام برساند، مي‌گويند فلاني «آخرشه!»
حكمت اين لفظ در ادامه اين نوشتار بيشتر مشخص خواهد شد.
تا چند روز ديگر جشنواره و بازار فيلم كن آغاز مي‌شود. در اين دوره از اين جشنواره كه با عنوان «كن۶۶» اشتهار پيدا كرده است، نام چند كارگردان ايراني كه در بخش‌هاي مختلف مسابقه‌اي و جنبي آن اثري دارند، به چشم مي‌خورد. البته به جز يكي دو موردشان آثار مابقي آنها تحت لواي كشورهايي غير از «ايران» در آن شركت كرده‌اند. در واقع با نگاه صحيح‌تر و تدقيق بيشتر بايد گفت به طور كلي در دو بخش رسمي و ۱۵‌روز كارگردانان جشنواره كن، مجموعاً شش نام ايراني را مي‌بينيم.
فيلم «گذشته» اصغر فرهادي در بخش مسابقه است، محمد رسول اف در بخش جنبي «نوعي نگاه» و كاوه بختياري هم با يك فيلم مستند حضور دارند. در بخش فيلم‌هاي كوتاه هم فيلمسازان ايراني حضور دارند كه از مجموع شش فيلم، دو فيلم كوتاه علي عسگري و نويد دانشجو را هم در كن خواهيم ديد كه به عنوان محصول ايران شركت خواهند كرد اما از طرف وزارت ارشاد به عنوان نماينده رسمي كشورمان در اين جشنواره معرفي نشده‌اند.
همچنين فيلم آناهيتا اعظمي‌زاده كه اثرش محصول امريكاست، در اين جشنواره حضور دارد. از طرفي فيلم مستند كاوه بختياري هم محصول كشور سوئيس معرفي شده است. فيلم اصغر فرهادي كه به عنوان محصول فرانسه به حساب مي‌آيد و فيلم رسول اف هم، حرف و حديث‌هاي زيادي پيرامون آن وجود دارد و به درستي مشخص نيست كه صرفاً محصول كشورمان است يا محصول مشترك ايران با كشور ديگري.
حالا با توجه به اين وضعيت كاملاً نامشخص قرار است كه شش نفر (البته تا به امروز) از مديران و مسئولان سينمايي به عنوان نماينده كشورمان در اين جشنواره – بازار شركت كنند.
البته ذكر اين نكته ضروري است كه آقاي شفيع آقامحمديان به عنوان عضو ثابت سفرهاي خارجي مرتبط با فيلم، سينما و بازاريابي تا اطلاع ثانوي به تمامي جشنواره‌ها اعلام شده است و مابقي تيم اعزامي با اولويت فرنگ نديده‌ها انتخاب مي‌شوند!
معلوم نيست در اوضاع و احوالي كه بودجه فرهنگي كشور تا حدود قابل تأملي كاهش يافته است و در روزگاري كه سينماي ايران روي تخت ناخوشي بستري است، قرار است در اين جشنواره‌هاي پي درپي و هفته‌هاي فيلم متوالي، چه گلي به سر شكسته هنر هفتم كشورمان زده شود كه مديران و مسئولان پايه بلند! اين بخش مدام در حال ييلاق - قشلاق هستند؟ اما درباره نكته ابتدايي بايد گفت: قبلاً شخصيت‌هايي مثل «گاليور» و «ماركوپولو» به خاطر سفرهاي زياد معروف و مشهور بودند، اما امروزه شفيع آقا محمديان ضمن شكستن ركورد اين دو شخصيت مصداق اتم و اكمل«آخرشه» شده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار