کد خبر: 523410
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۰۰:۱۱
ترور در استان‌هاي سني‌نشين، بي‌ثباتي مناطق شيعي، جدايي‌طلبي در كردستان
به گزارش «جوان»، كمربند امنيتي عراق در اين روزهاي توأم با انتخابات به اين سو و آن سو كشيده مي‌شود. پس از موج انفجارها در مناطق سني‌نشين، نوبت به مناطق شيعه‌نشين هم رسيد. در عين حال ترور برخي سران و مقامات سني كه در شوراهاي بيداري مرتبط با دولت فعاليت مي‌كردند، فضاي غبارآلود فراسوي انفجارها را كمي شفاف كرد؛ پازلي كه با صحبت يك منبع نزديك به طارق الهاشمي تكميل شد. سناريويي كه تلاش مي‌كند با خارج كردن كنترل امنيتي از دست دولت با تشديد انفجارها زمينه را براي حضور مجدد معاون فراري رئيس‌جمهور عراق باز كند. به اين ترتيب با تثبيت ناامني در استان‌هاي سني نشين و لغزندگي امنيت در مناطق شيعه نشين، دولت مالكي صلاحيت برقراري امنيت در داخل كشور را از دست مي‌دهد. از سوي ديگر تمركز براي به حداقل رساندن كنترل مناطق كردنشيني است كه با منابع نفتي قابل توجه ناآرامي‌هاي قابل توجهي را مي‌گذرانند. شبح سناريويي شبيه به سناريوي سوريه روي عراق بختك زده است. 

الهاشمي؛ سازمان دهنده اعتراضات
روزنامه اماراتي الاتحاد به نقل از يك منبع نزديك به طارق الهاشمي، معاون فراري رئيس‌جمهورعراق با اعلام خبر بازگشت قريب الوقوع الهاشمي به عراق، تأكيد كرد كه به محض خارج شدن هر يك از استان‌هاي عراق از سلطه نوري المالكي، نخست‌وزير عراق، الهاشمي به عراق بازخواهد گشت. اظهارات اين مقام نزديك به الهاشمي نشان دهنده آن است كه طرحي گسترده براي ايجاد آشوب در برخي استان‌هاي عراق و تلاش براي خارج كردن اين استان‌ها از كنترل دولت در حال اجراست. اين منبع كه خواست نامش فاش نشود، در ادامه گفت: زمان بازگشت الهاشمي بسيار نزديك است چراكه المالكي در حال حاضر با جمع گسترده‌اي از معترضان عراقي مواجه است. وي افزود: در حال حاضر تماس‌هاي مكرري ميان الهاشمي و سازمان‌دهندگان اعتراضات مردمي در شش استان عراق وجود دارد. 

از سوي ديگر ارتش عراق با ابراز نگراني از استقرار نيروهاي پيشمرگ كرد در اطراف شهر كركوك، هشدار داد كه اين نيروها قصد دارند ارتش را از كركوك بيرون رانده و بر چاه‌هاي نفتي اين شهر تسلط يابند. شبكه اسكاي نيوز عربي گزارش داد، علي مجيد غيدان، فرمانده نيروي زميني ارتش عراق در سخناني تأكيد كرد، ميان وزارت پيشمرگ كردستان عراق و ارتش توافقنامه‌اي وجود دارد كه بر اساس آن نيروهاي دو طرف با هماهنگي يكديگر در كركوك و ديگر مناطق مورد مناقشه مستقر هستند. 

مالكي: كوتاه نمي‌آيم
با ادامه تنش در استان‌هاي شمالي و مركزي عراق، نخست‌وزير اين كشور هشدار داد كه هيچ‌گاه در مقابل تروريست‌ها كوتاه نخواهد آمد و اين در حالي است كه نيروهاي پيشمرگ كرد نيز در اطراف شهر كركوك موضع گرفته‌اند. نوري مالكي در واكنش به كشته شدن پنج نظامي عراقي به دست تظاهركنندگان استان الانبار، هشدار داد كه به هيچ وجه در مقابل «تروريست‌هايي كه نظاميان عراق را به قتل مي‌رسانند» ساكت نخواهد نشست و به هر قيمتي كه باشد آنها به سزاي كار خود خواهند رسيد. 

وي از شيوخ و رهبران قبايل و نيز «تظاهركنندگاني كه معتقد به خشونت نيستند» خواست تا قاتلان نظاميان عراقي را تحويل دهند و مانع از گسترش خشونت شوند. روز شنبه گروهي از تظاهركنندگان شهر الرمادي مركز استان الانبار به دو خودروي گشت‌زني نيروهاي امنيتي عراق حمله كردند و پنج تن از آنها را از پاي درآوردند. با هشدار فرماندهان نظامي عراق و مقامات اين كشور نسبت به پيگرد قانوني قاتلان اين نظاميان، برگزاركنندگان تحصن در الرمادي اعلام كردند كه قاتلان نظاميان عراقي را به فرمانده پليس الانبار تحويل داده‌اند. پ. ك. ك هم به اين اوضاع عراق واكنش نشان داد. رهبر شاخه نظامي حزب كارگران كردستان تركيه اعلام كرد، اين گروه از «كشور مستقل كردها در شمال عراق» حمايت نمي‌كند. مراد كارايلان اين اظهارات را از كوهستان‌هاي «قنديل» كه محل استقرار پ. ك. ك در شمال عراق محسوب مي‌شود، اعلام كرد. وي افزود، پ. ك. ك مخالفتي با تشكيل كشور مستقل كردها در عراق ندارد اما از اين طرح حمايت نمي‌كند. 

ترور ۵ نفر از اعضاي شوراهاي بيداري در تكريت
اما كشتار در مناطق سني‌نشين و شيعه نشين همچنان ادامه دارد. به نظر مي‌رسد براي خارج كردن كمربند امنيتي از دست دولت، مخالفان نيازمند ترور شخصيت‌هاي وابسته به دولت هستند. يك منبع امنيتي عراق در استان صلاح الدين اعلام كرد كه افراد مسلح ناشناس شنبه شب پنج نفر از اعضاي شوراهاي بيداري را به ضرب گلوله در جنوب تكريت كشتند. يك منبع امنيتي عراق هم اعلام كرد كه يك دستگاه خودروي بمبگذاري شده شب گذشته در شهرك صدر در شرق بغداد منفجر شد كه بر اثر آن يك نفر كشته و هفت تن زخمي شدند. در حادثه‌اي ديگر نيز يك بمب در منطقه الدوره واقع در جنوب بغداد منفجر شد كه زخمي شدن هفت تن را در پي داشت. برخي رسانه‌ها ميزان اين تلفات را پنج كشته و ۲۰ زخمي اعلام كرده‌اند. العربيه نيز گزارش داد كه در انفجارهاي روز گذشته كه چند مسجد در بغداد و بابل و ديگر مناطق عراق را هدف قرار داده بود، چهار نفر كشته و ۵۰ تن ديگر زخمي شدند.
در عين حالي كه دو روز پيش عشاير عراق اعلام كردند؛ ارتش تشكيل مي‌دهند، «صالح المطلك» معاون نخست وزير عراق اعلام كرد كه ما نقش تحصن‌كنندگان و سران عشاير و اهالي استان «الانبار» را در خصوص مواضع مسئولانه‌شان و محكوم كردن حادثه كشتار چند تن از سربازان عراقي در منطقه «الرمادي» از سوي شورشيان قدر مي‌نهيم. معاون نخست وزير عراق در تماس‌هاي تلفني خود با سران و شخصيت‌هاي برجسته الانبار بر اهميت تعقيب عناصر پليد و شورشي و دوركردن آنها از ميدان‌هاي تحصن تأكيد كرد. وزارت دفاع عراق هم يك‌شنبه براي پنج سربازي كه در تيراندازي افراد مسلح در شهر الرمادي در استان الانبار كشته شدند مراسم رسمي برگزار كرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار