کد خبر: 522277
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۰۸:۰۰
با تأكيد بر رشد 20 درصدي صادرات غيرنفتي
با اين حال افزايش دلار در مقابل ريال را عاملي براي رشد ۲۰ درصدي صادرات غير‌نفتي دانست.
به گزارش «جوان»، سيد‌شمس‌الدين حسيني در گفت‌وگو با وال‌استريت ژورنال ميزان ذخاير ارزي كشور را بالاي ۱۰۰ ميليارد دلار عنوان كرده و گفته است: توان مالي كشور را با وجود اميد دولت اوباما براي رساندن ايران به آستانه فروپاشي اقتصادي، ثابت نگه داشته است.
وي با اشاره به راه‌هاي مقابله با تحريم‌هاي وضع شده ادامه داده است: ايران براي مقابله با آثار جنگ مالي امريكا و متحدانش با تهران، به تلاش‌هايش براي تقويت تجارت غيرنفتي و يافتن بازارهاي جديد در آسيا، آفريقا و خاورميانه شتاب بخشيده است.
وال‌استريت‌ژورنال در گزارشي با انتشار مصاحبه با وزير امور اقتصاد و دارايي كه تلويحاً به موفقيت تغيير استراتژي تجاري ايران در برابر تحريم‌هاي غربي معترف شده به نقل از وزير دولت نهم آورده است: تحريم سيستم بانكي ايران از سوي واشنگتن و بروكسل هزينه انجام مبادلات بين‌المللي را براي كشور به ميزان قابل‌توجهي افزايش داد و موجب شد ايران به دنبال راه‌هاي پرداخت ديگر باشد يا به معاملات تهاتري متوسل شود. با اين همه با اقدام دولت براي بالا بردن صادرات غيرنفتي و انجام ندادن تجارت به دلار يا يورو، اقتصاد ايران با تحريم‌هاي غربي وفق پيدا كرده است. شمس‌الدين‌حسيني كه هفته گذشته براي شركت در نشست سالانه صندوق بين‌المللي پول و بانك جهاني به واشنگتن سفر كرده بود، در گفت‌و‌گو با اين نشريه امريكايي اظهار كرد: تحريم‌هاي نفتي و بانكي امريكا و اروپا در كاهش ۸۰ درصدي ارزش ريال در دو سال گذشته نقش داشته است. حسيني با تأكيد بر اولويت بخشيدن به صادرات غيرنفتي و كاهش واردات، به وال‌استريت‌ژورنال گفت: صادرات غيرنفتي ايران ۲۰ درصد در سال ۲۰۱۲ نسبت به سال پيش رشد كرد و كاهش ارزش ريال موجب ارزان‌تر شدن و رقابت پذيري كالاهاي ايراني در بازارهاي خارجي شده است. وي در بخش ديگري از اظهاراتش گفته: سيستم مالي ما بسيار قابل انعطاف و پيشرفته است. درس مهمي كه از تحريم‌ها فرا گرفتيم، استفاده از همه ارزهاي خارجي است. ما به يورو يا دلار وابسته نيستيم.
تحريم، اقتصاد ايران را چابك‌تر كرده است
همچنين وزير اقتصاد كشورمان در گفت‌و‌گو با شبكه تلويزيوني CNN امريكا، تحريم‌هاي يكجانبه غرب عليه ايران را باعث چابك تر شدن اقتصاد كشور خواند.
به گزارش شادا، سيد‌شمس‌‌الدين حسيني، در حاشيه اجلاس بهاره بانك جهاني و صندوق بين‌المللي پول با حضور در استوديوي شبكه CNN، به سؤالات كريستين امانپور مجري اين شبكه درخصوص مباحث مرتبط با تحريم‌هاي يكجانبه غرب عليه كشورمان و تأثيرات آن بر اقتصاد ايران و موضوعات مرتبط با فعاليت صلح‌آميز هسته‌اي كشور پاسخ داد.
اين گزارش حاكي است، حسيني در اين گفت و گو، با تأكيد بر اين نكته كه تحريم‌هاي وضع شده توسط غرب برخلاف ادعاهاي مطرح شده، براي اقتصاد كشورمان فلج‌كننده نبوده گفت: اتفاقاً اين تحريم‌ها باعث چابك شدن اقتصاد ايران شده است. وزير اقتصاد كشورمان افزود: تحريم‌هاي اعمال شده، اگر چه باعث ايجاد تورم وارداتي و افزايش قيمت كالاهاي وارداتي شده، ولي از طرف ديگر، باعث رونق صادرات غير نفتي كالاهاي وارداتي و افزايش سهام شركت‌هاي صادراتي در بورس شده است.
وي كاهش واردات كالاهاي غيرضروري و در نتيجه كاهش شكاف موجود در تراز تجارت خارجي كشورمان را از ديگر نتايج تحريم‌هاي مذكور بر‌شمرد. وزير اقتصاد كشورمان تصريح كرد: كشوري مثل ايران با نرخ GDP ۵۰۰ ميليارد دلاري قادر به تأمين نيازهاي خود از طريق فعال كردن بخش‌هاي اقتصادي داخلي خود است. گفتني است ارزيابي اخير صندوق بين‌المللي پول از اقتصاد ايران چنين اشاره كرده است: اين نهاد مالي جهاني در گزارش دورنماي اقتصاد جهاني خود نوشت: رشد اقتصادي ايران در سال مالي گذشته ۹/۱ درصد كوچك شد و ۳/۱ درصد نيز در سال مالي جاري كوچك مي‌شود با اين همه صندوق بين‌المللي پول برآورد كرده كه اقتصاد ايران در سال ۲۰۱۴ بيش از يك درصد رشد خواهد داشت. به اين ترتيب گزارش صندوق، نظر وزير امور اقتصاد و دارايي را در مورد روبه‌رو نبودن تهران با فروپاشي مالي قريب الوقوع تأييد مي‌كند.
ايستادگي در برابر جنگ مالي
با اين همه حتي بزرگ‌ترين مخالفان ايران در واشنگتن در ماه‌هاي اخير به اين نتيجه رسيده‌اند كه تهران با وجود كاهش چشمگير درآمدهاي نفتي‌اش، توانسته در برابر جنگ مالي امريكا ايستادگي كند.
بنابر اين گزارش، امريكا و متحدان اروپايي‌اش از اين تحريم‌ها براي وادار كردن ايران به عقب‌نشيني از برنامه هسته‌اي‌اش استفاده كرده‌اند در حالي كه ايران همواره بر صلح‌آميز بودن اين برنامه تأكيد داشته و از اين رو حاضر به دادن هيچ گونه امتيازي به مذاكره كنندگان بين‌المللي نشده است. پاتريك كلاوسون، كارشناس ايران در مؤسسه سياست خاورنزديك در واشنگتن اخيراً در گزارشي نوشته بود: ايران در ماه‌هاي اخير موفق شده صادرات خود را از نفت به سوي كشاورزي، معدن و صنعت تغيير دهد. وي با اشاره به اينكه اين بخش‌ها به اندازه نفت شامل تحريم‌ها نشده‌اند، معترف شده تهران با وجود تحريم‌هايي كه بيشتر تجارت اين كشور با اروپا را قطع كرده، در توسعه تجارت با كشورهاي آسيايي و خاورميانه‌اي موفق بوده است.
كلاوسون با در نظرگرفتن رونق صادرات غيرنفتي ايران، برآورد كرده كه كشورمان اين توان را دارد كه بدون صادرات نفت، كشوري با درآمد متوسط باقي بماند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار