کد خبر: 521685
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۶
در حاشیه هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی نفت،
به گزارش «جوان آنلاین»، مدیران عامل شرکت ملی نفت ایران و شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب، روز گذشته در آیینی از کتاب «هندسه نفت در مناطق نفتخیز جنوب» در حاشیه برگزاری هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی به‌طور رسمی رونمایی کردند. 

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب در مراسم رونمایی از کتاب «هندسه نفت در مناطق نفتخیز جنوب» با بیان اینکه تجربه‌های مدیران، مهندسان و متخصصان صنعت نفت در این شرکت، جایگاه ویژه‌ای و ارزشمندی دارد، گفت: بر همین اساس چندی پیش تصمیم گرفته شد دستاوردهای مناطق نفتخیز جنوب و تشریح عوامل آن به‌صورت دقیق در قابل مجلدی در هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی معرفی شود. 

حمید بورد افزود: تولید صیانتی و بخشی از ابتکارهای شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب در توسعه میدان‌ها و مخازن نفتی کشور، برای نخستین بار در این کتاب منتشر شده است که حاوی مطالب متنوع و کارشناسی است. 

وی با بیان اینکه متأسفانه موضوع تولید ۶ میلیون بشکه نفت پیش از پیروزی انقلاب اسلامی از سوی بعضی ناآگاهان به‌عنوان دستاورد رژیم شاهنشاهی مطرح می‌شود، توضیح داد: در یکی از فصل‌های کتاب این موضوع به‌طور کامل تشریح و با استدلال‌های علمی و مهندسی، تبعات این اقدام غیرکارشناسی ارزیابی شده است. 

به گفته بورد، در این کتاب بخشی به‌عنوان «سمفونی توسعه» نگارش شده که روند توسعه میدان‌های هیدروکربوری در مناطق نفتخیز جنوب پس از پیروزی انقلاب اسلامی را بررسی کرده است و این روند به‌صورت مدیریت دانش توضیح داده می‌شود. 

وی ادامه داد: در این کتاب همچنین با مدیران و مسئولانی که در خارج از صنعت نفت فعالیت می‌کنند، ولی با صنعت نفت آشنایی دارند نیز گفت‌وگوهایی انجام شده است. 

بورد با بیان اینکه کتاب «هندسه نفت در مناطق نفتخیز جنوب» با موضوع‌های یاد شده برای نخستین بار در تاریخ صنعت نفت کشور تدوین و منتشر شده است، توضیح داد: این کتاب برای مراجع مختلف تصمیم‌گیر، تصمیم‌ساز، سیاست‌گذار و همچنین مجامع علمی، پژوهشی و دانشگاهی کشور همچون وزارتخانه‌های اقتصادی دولت، معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی، مرکز پژوهش‌های مجلس و دیوان محاسبات و سازمان بازرسی کشور ارسال می‌شود. 

مدیرعامل بزرگترین شرکت تولیدکننده نفت ایران، همچنین از گردآوری و نشر مجلدهای بعدی کتاب «هندسه نفت در مناطق نفتخیز جنوب» در آینده‌ای نزدیک در چارچوب موضوع‌های دیگری که متخصصان شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب در آنها تجربه‌های ارزشمندی به دست آورده‌اند، خبر داد. 

لزوم مستندنگاری تجربه‌های متخصصان صنعت نفت 

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران هم در آیین رونمایی از کتاب «هندسه نفت در مناطق نفتخیز جنوب» درباره اهمیت ثبت تجربه‌های مهندسان و متخصصان صنعت نفت کشور بیان کرد: مستندنگاری و ثبت تجربه‌های بومی متخصصان ایرانی در صنعت نفت از جمله ضرورت‌هایی است که در کنار دیگر فعالیت‌های فنی و تخصصی این صنعت عظیم باید به‌طور جدی به آن توجه شود. 

احمد قلعه بانی در مراسم رونمایی از کتاب تاریخی تحلیلی «هندسه نفت در مناطق نفتخیز جنوب» در هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی با قدردانی از گردآورندگان و تهیه‌کنندگان این کتاب گفت: مستندسازی و ثبت کردن تجربه‌ها و دیدگاه‌های مدیران، کارشناسان و متخصصان و بیان تاریخچه مناطق نفتخیز جنوب که قدیمی‌ترین، مهمترین و با تجربه‌ترین شرکت تولیدکننده نفت در ایران و منطقه به شمار می‌رود، باید انجام شود. 

وی، گردآوری و تدوین کتاب «هندسه نفت در مناطق نفتخیز جنوب» را امری بزرگ، ستودنی و ادامه اجرای چنین اقدام‌هایی را ضروری خواند و تصریح کرد: این کتاب می‌تواند بسیاری از روش‌ها و راهکارها در توسعه میدان‌های نفتی را برای آیندگان به ارمغان آورد. 

معاون وزیر نفت بیان امیدواری کرد که از این پس، مستند شدن تجربه‌های ارزشمند متخصصان صنعت نفت در کشور را شاهد باشیم و این امر نقطه آغازی برای ثبت و ضبط تجربه‌های گرانقدر در صنعت نفت ایران باشد. 

پایان پیام/
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار