کد خبر: 483943
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۳۹۱ - ۰۰:۱۱
مهمانان «جوان» در روز سوم اجلاس تهران
غرب از پيشرفت هسته‌اي ايران ترسيده است
وزير امور خارجه ليبي در گفت‌وگو با خبرنگار «جوان» مستقر در ستاد خبري شانزدهمين اجلاس نم در تهران با ابراز تاسف از ترور شهداي هسته‌اي جمهوري اسلامي به دست صهيونيست‌ها گفت كه غرب به نقش ايران پي‌برده است و از پيشرفت هسته‌اي ايران مي‌ترسد و نمي‌خواهد ايران پيشرفت كند چراكه اين كشور به الگويي براي ساير كشورهاي اسلامي تبديل مي‌شود و آنها مي‌خواهند از اين مسئله جلوگيري كنند اما اين حق مسلم ايران است كه براي رسيدن به منافع صلح‌جويانه‌اش به انرژي هسته‌اي دست يابد. دكتر سعد الشلماني در خصوص حضور در اجلاس نم در تهران هم با ابراز خرسندي گفت كه از حضور در ايران و شركت در اين اجلاس خوشحالم و از اينكه در يك كشور بزرگ اسلامي هستم، احساس افتخار مي‌كنم.

تأكيد ركن آبادي بر حل مسئله سوريه
غضنفر ركن‌آبادي، سفير جمهوري اسلامي در لبنان با اشاره به جايگاه مناسب و سطح بسيار بالاي اجلاس عدم تعهد در تهران ضمن تأكيد بر حل مسئله سوريه در اجلاس تهران گفت كه موضوع فلسطين را با جديت بيشتري پيگيري مي‌كنيم. وي كه در حاشيه نشست وزراي امور خارجه نم با خبرنگار «جوان» مستقر در ستاد خبري شانزدهمين اجلاس غيرمتعهدها در تهران سخن مي‌گفت، در پاسخ به اين سؤال كه آيا بحث تهديدات رژيم صهيونيستي در اجلاس تهران مطرح مي‌شود يا خير، بيان داشت كه مسئولان وزارت خارجه در اين خصوص تصميم مي‌گيرند. 

ركن‌آبادي همچنين با اشاره به اهميت موضوع فلسطين در شانزدهمين اجلاس سران جنبش عدم تعهد افزود: قطعاً نمايندگان بيش از ۱۰۰ كشور جهان كه در جمهوري اسلامي قرار دارند موضع جمهوري اسلامي ايران در باره فلسطين را مي‌دانند و بر اين امر واقفند كه فلسطين به عنوان عادلانه‌ترين قضيه در جهان و موضوع اشغالگري اسرائيل را حتماً بايد مورد توجه داشته باشند. 

سفير ايران در لبنان افزود: با توجه به اينكه بعد از ساقط شدن مبارك قلعه محكم حافظ امنيت اسرائيل فرو ريخت و منهدم شد، تلاش آنها براي منحرف كردن افكار عمومي دنيا از فلسطين با تمركز بر سوريه ادامه يافت كه همه شركت‌كنندگان در جريان اين موضوغ قرار مي‌گيرند و طبيعي است بدانند اكثريت مردم سوريه حامي نظامشان هستند و هدف از اين اقدامات در سوريه اصلاحات و حقوق بشر و دموكراسي نيست بلكه هدف طرح اسقاط نظام و نجات اسرائيل است كه ما مستندات مختلفي در اين رابطه در اجلاس ارائه خواهيم كرد. 

ركن آبادي در ادامه با ابراز اميدواري از نتايج اين اجلاس گفت: قطعاً با توجه به جايگاه بسيار مناسب و سطح بسيار بالاي اجلاس، موضوع فلسطين را با جديت بيشتري پيگيري مي‌كنيم چراكه همه كشورهاي عضو به اشغال سرزمين‌هاي فلسطين توسط اسرائيل معترفند و تنها تفاوتشان با ما اين است كه ما آزادي كل فلسطين از بحر تا نهر را خواستاريم اما آنها به باز پس‌گيري اراضي اشغالي ۱۹۶۷ اكتفا دارند. بنا‌بر اين آن قسمت كه نقطه‌نظرات مشترك است، مورد توجه و اهتمام ماست به ويژه در شرايطي كه اسرائيلي‌ها تلاش مي‌كنند كه تحولات به وجود آمده را به شكلي مديريت كنند كه كمترين آسيب و ضرر متوجه آنها شود، در حالي كه با توجه به نظرات شركت‌كنندگان ما شاهد توجه ويژه آنان به فلسطين هستيم.

حمايت از موضوع فلسطين
حسن قشقاوي، معاون كنسولي و مجلس وزارت امور خارجه با تأكيد بر اهميت موضوع فلسطين در شانزدهمين اجلاس سران عدم تعهد در گفت‌وگو با خبرنگار «جوان» گفت: برگزاري اين اجلاس در تهران با توجه به حمايت ويژه جمهوري اسلامي ايران از مسئله فلسطين در حل مسائل آن خيلي مؤثر است ضمن اينكه هم در اجلاس‌هاي قبلي و هم در اجلاس فعلي يك بيانيه مستقل درباره فلسطين تصويب مي‌شود كه اين بيانيه همه ابعاد فلسطين را مورد بحث قرار داده است.

سلطانيه: نم از ايران هسته‌اي حمايت مي‌كند
علي اصغر سلطانيه، نماينده ايران در آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در گفت‌وگو با خبرنگار «جوان» مستقر در ستاد خبري اجلاس تهران در مورد تأثير اين اجلاس بر مذاكرات ايران و ۱+۵ گفت: به هر حال اين اجلاس كه ۱۲۰ كشور در آن شركت كرده‌اند و كتابي كه حاوي ۴۲ بيانيه اجلاس‌هاي پيشين نم در حمايت از جمهوري اسلامي است و بنده امروز به تهران آورده‌ام، نشان دهنده اين است كه جنبش عدم تعهد ۱۰ سال از ايران حمايت كرده است و ما هم از اين حمايت قدرداني مي‌كنيم. 

در خصوص زمان جلسات نزديك آژانس با ايران پيش از مذاكرات ايران و ۱+۵ گفت كه زمان اين جلسات، زمان پيشنهادي از سوي جمهوري اسلامي با توافق آژانس است اما به هر حال ما به آژانس اعلام كرده‌ايم كه براي رفع برخي اتهامات همكاري مي‌كنيم اما به شرطي كه ضابطه‌مند باشد و مسئوليت‌هاي ما و آژانس مشخص باشد تا ما به سؤالات آژانس پاسخ دهيم. جمهوري اسلامي اين توان را دارد كه در سه سال آينده خدمات خوبي را به اين جنبش ارائه دهد. همان طور كه مطلع هستيد، در وين سفراي جمهوري اسلامي رياست اين جنبش را برعهده دارند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار