کد خبر: 475526
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۱ - ۰۱:۰۰
نايب رئيس كميسيون اقتصادي مجلس:
اين درحالي است كه به نظر مي‌رسد دوستان درمجلس با تكيه برموارد خاص چنين موضوعي را دنبال كرده‌اند كه اساساٌ اين امر نمي‌تواند مبناي صحيحي براي تحقيق و تفحص از اين سازمان باشد. 

پورابراهيمي در گفت‌وگو با جوان با اشاره به اين مطلب كه طبق قانون، سازمان و شركت بورس بايد براساس يك سري از ضوابط عمل كنند، اظهارداشت: باز و بسته شدن نمادهاي شركت‌هاي موجود دربازار، انتشار به موقع اطلاعات مالي شركت‌ها، اعطاي مجوز و امتياز‌دهي به نهادهاي مالي، مانند كارگزاري و مشاوره و سرمايه‌گذاري و سبدگرداني، پذيرش شركت‌ها و صدور مجوز افزايش سرمايه و لغو عضويت‌ها و همچنين عرضه‌هاي مربوط به فرايند اجراي اصل ۴۴ قانون اساسي داراي قوانين و ضوابط خاص خود است كه سازمان بورس و همچنين شركت بورس موظفند دررابطه با موارد فوق طبق ضوابط عمل كنند. 

اين عضو كميسيون اقتصادي درادامه اظهارداشت: بنده به دليل آنكه سال‌هاست دربازار سرمايه فعاليت داشته‌ام از منظر حرفه‌اي اشكالاتي را به نحوه عملكرد سازمان و شركت بورس وارد مي‌كنم و اساساً منكر اين موضوع نيستم كه گاهي ايراداتي درنحوه عملكرد به چشم مي‌خورد، اما اين ايرادها آنقدر نيست كه براي آن تحقيق و تفحصي به راه افتد. 

وي با بيان اين مطلب كه موضوع تحقيق و تفحص درروزهاي پاياني عمر مجلس گذشته از سوي چند تن از نمايندگان مطرح شد اظهارداشت: اين حق نمايندگان ملت است كه به استناد ماده ۱۹۸ آيين‌نامه داخلي مجلس شوراي اسلامي درخواست تحقيق و تفحص از نهادي را مطرح كنند اما بااين حال همكاران ما بهتر بود اين موضوع را دركميسيون اقتصادي مطرح مي‌كردند تا اعضاي اين كميسيون باديدي تخصصي موضوع را بررسي مي‌كردند. 

عضو هيئت علمي دانشگاه شهيد بهشتي درادامه عنوان داشت: اشكالات وارده بر باز و بسته شدن نمادهاي معاملاتي چندان قابل استناد نيست، چراكه اين امرهمزمان باوقوع مواردي چون برگزاري مجمع و تقسيم سود، تغييرات سودآوري شركت‌ها و يا دم افشاي اطلاعات مورد نياز بازار از سوي شركت‌ها روي مي‌دهد، درحقيقت سازمان بورس با تكيه بر ضوابط اين كار را انجام مي‌دهد ولي با اين حال گاهي اوقات ديده شده نماد معاملاتي كه بايد ۱۰روز بسته مي‌ماند ۱۵روز بسته بوده است كه اين نيز به حتم دلايل خاصي داشته است. 

دررابطه با اطلاعات و صورت‌هاي مالي شركت‌ها نيز اين اطلاعات پيش از پذيرش شركت دربورس توسط سازمان دريافت و درسايت كدال و همچنين سايت خود شركت قرارمي گيرد و پس از ورود نيز اين اطلاعات بايد به روز شود و اساساً اين نيز باتكيه بر ضوابط انجام مي‌پذيرد. 

نايب رئيس كميسيون اقتصادي مجلس دررابطه با اعطاي مجوزها جهت تأسيس نهادهاي مالي اظهارداشت: سازمان بورس درمقطعي اعطاي مجوز‌ها جهت تأسيس برخي از نهادها چون شركت تأمين سرمايه، كارگزاري و غيره را متوقف كرد چرا كه اساساً بازار سرمايه كشور از اين منظر اشباع شده است و اعطاي مجوز بيشتر جهت تأسيس نهادها كسب و كار ديگر نهادها را به مخاطره مي‌اندازد.
پورابراهيمي درادامه انتقاد وارد شده به نحوه عرضه و زمان واگذاري شركت‌هاي اصل ۴۴ قانون اساسي را از سوي برخي از نمايندگان وارد دانست و افزود: به نظر مي‌رسد سازمان خصوصي‌سازي چند سالي است كه همچون گذشته فعاليت نمي‌كند زيرا درشرايطي كه بازار مي‌تواند از طريق عرضه به موقع شركت‌هاي مورد واگذاري مورد حمايت قرار گيرد اين امر اتفاق نمي‌افتد كه به حتم بررسي اين موضوع دركميسيون اقتصادي يكي از دستوركارهاي اين كميسيون خواهد بود. 

وي درادامه در واكنش به اين پرسش كه چرا شاخص كل بازار سهام پس از برگزاري نشست‌هايي از سوي مديران دولتي و بزرگان بازار تغيير جهت داد و چرا فكر نمي‌كنيد اين امر زيان برخي از سهامداران را درپي داشته باشد اظهارداشت: برخي براين عقيده‌اند كه اين نشست نبايد از سوي مديران صورت مي‌پذيرفت اين درحالي است كه اين حمايت معنوي از بازارسرمايه كمترين كاري بود كه بايد از سوي مسئولان انجام مي‌پذيرفت. 

وي با هيجاني خواندن روند حركتي بازار اظهارداشت: اخبار منفي و مثبت بيش از اندازه بازار سهام كشوررا تحت تأثير قرارمي دهد، به طوركل بازار سهام هيجاني است و مسئولان بايد زمينه‌اي جهت افزايش بلوغ بازار سهام فراهم آورند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار