کد خبر: 464205
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۱ - ۰۲:۰۳
گفتگوي «جوان» با مسئول امور سینماهای وزارت ارشاد

به گزارش جوان، در راستای تعطیلی این دو سینما به سراغ محمدرضا فرجی، مسئول امور سینماهای وزارت ارشاد رفته‌ایم تا آخر و عاقبت المپیا و آسیا را در صحبت‌های او جست‌و‌جو کنیم. 
 
آپارات‌هایی که دیگر نمی‌چرخند
ماجرای تعطیلی سینماهای کشور مربوط به امروز و دیروز و امسال و سال گذشته نیست. سال‌های سال است که هر طرف سر می‌چرخانی، کرکره سینمایی را می‌بینی که به بهانه تعمیر و بازسازی پایین آمده است اما پس از گذشت مدت‌ها نه از بازسازی خبر می‌شود، نه از تعمیر و انگار خاطره این سینما را باید برای همیشه به تاریخ سپرد. 

سینما المپیا؛ نوستالژی محله سلسبیل در سراشیبی مرگ
سال ۱۳۳۵ بود که سینمای جدیدی در خیابان آذربایجان تقاطع سلسبیل ساخته شد که از همان ابتدا با حضور گسترده اهالی محله سلسبیل و نواب مورد توجه قرار گرفت. سال‌ها بعد سینما دچار حریق شد و پس از آن مورد بازسازی قرار گرفت.
 
از همان دهه ۳۰ المپیا همواره یکی از سینماهای پرطرفدار تهران بود تا اینکه دو سال پیش در یکی از غروب‌های بهاری، کرکره‌های سینما المپیا به بهانه بازسازی و اضافه کردن سالن شماره ۲ و صدای دالبی پایین آمد و هنوز پس از گذشت دو سال، نه خبری از صدای دالبی است و نه از سالن شماره ۲. تنها غباری بر شیشه‌های سینما باقی مانده که هنوز پوستر آخرین فیلم اکران شده روی آن است. 

فرجی: سال ۹۱ المپیا احیا می‌شود
محمدرضا فرجی، مسئول امور سینماهای وزارت ارشاد در خصوص ماجرای تعطیلی سینما المپیا به «جوان» می‌گوید: مسئله سینمای المپیا دو بخش اساسی دارد. اصرار وزارت ارشاد بر این است که این سینما بازسازی شود حتی به صورت مشارکتی.
 
وزارت ارشاد حتی حاضر شده ۵۰ درصد کمک بلاعوض برای بازسازی به مالکان این سینما بدهد. همه مالکان سینما به جز یکی خارج از کشور هستند و این سینما بدهی زیادی به دفاتر پخش و تهیه‌کنندگان فیلم‌ها دارد اما مالکان سینما تا به امروز با وزارت ارشاد در خصوص آغاز به کار سینما همکاری‌های لازم را نداشتند. 

وی با اشاره به جایگاه سینما المپیا در منطقه گفت: المپیا به دلیل موقعیت سوق الجیشی مناسبی که دارد با بازسازی تبدیل به یکی بهترین سینماهاي منطقه خواهد شد. فرجی در خصوص سرانجام سینما المپیا افزود: با صحبت‌هایی که با مالکان داشتیم به نظر می‌رسد که در سال جاری با اجاره یا خرید یا بازسازی المپیا این سینما را دوباره احیا کنیم. 

مرگ آخرین بازمانده سينماهای قديمی خيابان جمهوری
تمام کسانی که برای خرید گذرشان به سه راه جمهوری و پاساژ شانزلیزه افتاده است، سینمایی را به خاطر می‌آورند که از ۱۳۳۷ در مکان فعلی آن تأسیس شد. 

این سینما که آخرین بازمانده از سینماهای قدیمی خیابان جمهوری است در دهه ۳۰ و ۴۰ ساخته شد و در سال‌های اخیر یکی پس از دیگري تعطیل شدند و در آخر، نوبت به آسیایی رسید که ۵۳ سال محل حضور سینما دوستانی بود که در کنار خرید‌هایشان به تماشای فیلم هم می‌نشستند. زمستان سال گذشته بود که کرکره‌های این سینما پس از بیش از نیم قرن فعالیت پایین آمد و چند روزی نگذشته بود که پله‌های سینما پر شد از دستفروش‌هایی که سفره و بلور می‌فروختند! 

به جای آسیا، سینمای دیگری در مکانی دیگر ساخته می‌شود
مسئول امور سینماهای وزارت ارشاد درباره دلیل تعطیلی سینما آسیا به «جوان» گفت: کمیسیون بند پنج که اعضای آن را نمایندگانی از شهرداری، فرمانداری، اماکن عمومی، آتش نشانی، انجمن سینما‌داران و وزارت ارشاد تشکیل می‌دهند، به دلیل فرسودگی بیش از حد و عمر ۵۰ ساله سینما آسیا، دستور تعطیلی آن را صادر کرد.
 
فرجی در پاسخ به اینکه آیا سرنوشت آسیا هم به تغییر کاربری که عاقبت محتوم سینماهای قدیمی تهران است، مبتلا می‌شود، اظهار کرد: به احتمال زیاد سینما المپیا تغییر کاربری پیدا می‌کند زیرا مسئله ترافیکی منطقه، سختی تردد و پارک در این منطقه استفاده از این سینما را مشکل می‌کند و مالکان در صدد هستند که سینمای دیگر را به جای آن در مکان دیگری تأسیس کنند.
 
البته این وعده‌ای است که همواره پس از تغییر کاربری سینماها داده می‌شود، بماند که چقدر اجرایی می‌شود و چقدر نه! به هر رو امید است که مسئولان وزارت ارشاد فکری به حال سینماهای کشور کنند و به جای تعطیلی و تغییر کاربری، ساخت سینماهای جدید را در اولویت برنامه‌های خود قرار دهند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار