وضعیت ناترازی بنزین در بودجه ۱۴۰۳ ضربه بزرگی به ناترازی بودجه زده است و در دهه فعلی اقتصاد ایران، مهم‌ترین عامل تحمیل فشار بودجه‌ای علاوه بر مهیا بودن ناترازی‌های مالی و مصارف جاری بودجه‌ای کشور، ناترازی بنزین نیز است
کارشناس اقتصادی در گفتگو با «جوان»:
به زعم بسیاری از کارشناسان، خودرو‌های پرمصرف و بی‌کیفیت داخلی از مهم‌ترین عوامل افزایش مصرف بنزین در کشور به شمار می‌روند. این خودرو‌ها علاوه بر اینکه مصرف بنزین را بالا می‌برند و بر مشکلات می‌افزایند، در زمینه ایجاد آلایندگی نیز برای‌مان دردسر‌ساز شده‌اند. از شواهد این طور برمی‌آید که اگر تصمیم عاجل و صحیحی در خصوص اصلاح کیفیت خودرو‌ها اتخاذ نکنیم، در آینده نزدیک با مشکلات لاینحلی مواجه خواهیم شد.
«جوان» چرایی رد ابعاد کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۳ را بررسی می‌کند
به باور کارشناسان، باید در اصلاحات لایحه بودجه ۱۴۰۳ در دولت در وهله اول با تکیه بر این موضوع که کسری بودجه بزرگی را در تبصره هدفمندی یارانه‌های لایحه بودجه ۱۴۰۳ شاهد هستیم، ابتدا به تراز کردن این جدول و کاهش کسری بودجه آن تا حدامکان بپردازد. همچنین احکام مهمی در زمینه اصلاح فوری در زمینه کنترل ناترازی انجام بپذیرد و بند‌هایی در بخش انرژی یا احکام تبصره هدفمندی یارانه‌های انرژی باید گنجانده شود که این ناترازی سریعاً حل شود.
کارشناس انرژی در گفتگو با «جوان» تشریح کرد
ما در سال‌های گذشته صادرکننده محصولات و فرآورده‌های نفتی و همچنین بنزین بودیم ولی با تشدید ناترازی بنزین و عدم پیگیری مناسب راهکار‌های اصلاحی در زمینه مقابله با مصرف بالای بنزین در کشور، حال به واردکننده بنزین تبدیل شده‌ایم.
برای کاهش فشار ناشی از تشدید واردات بنزین، متعادل کردن کسری بودجه، اجرای اصلاحات فوری در کنترل تشدید ناترازی بنزین، اصلاح صنعت خودرو و تنوع بخشیدن به سبد سوخت کشور ضروری است.
کارشناس انرژی در گفتگو با «جوان» تشریح کرد
در سال آتی تخمین زده شده است که بیش از ۱۱۰‌هزارمیلیارد تومان واردات بنزین داریم، از همین رو نیازمند اقدام فوری در این زمینه هستیم. یکی از راه‌ها برای مقابله با افزایش مصرف انرژی و کمبود بنزین، استفاده از خودرو‌های دوگانه‌سوز است، ولی متأسفانه دولت قبلی این فرصت را نادیده گرفت و به از دست رفتن منافع و تشدید عدم‌تعادل بنزین منجر شد.
عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفتگو با «جوان»:
عضو کمیسیون انرژی مجلس معتقد است خودرو‌های ساخت داخل به لحاظ کیفیت به سطحی نرسیده‌اند که بهینه‌سازی مصرف بنزین داشته باشند، در حالی که در کشور‌های دیگر میانگین مصرف در هر ۱۰۰ کیلومتر پیمایش به حدود چهار تا پنج لیتر کاهش یافته، میزان مصرف بنزین در خودرو‌های داخلی بسیار بالاست
استاد دانشگاه در گفتگو با «جوان»:
به باور کارشناسان، با توجه به روند رشد مصرف بنزین در کشورمان اگر سیاست‌های دقیق و عاجلی در پیش نگیریم، قطعاً در آینده نزدیک با مشکلات جدی مواجه می‌شویم. به زعم آنان، در صورتی که روند فعلی مصرف ادامه یابد و چاره‌اندیشی‌ای نداشته باشیم، مجبور به واردات بنزین در حجم بالا و صرف منابع ارزی خواهیم شد.
«جوان» راهکار‌های تأمین بنزین را بررسی می‌کند
واردات بنزین به لحاظ اقتصادی، سیاسی و امنیتی عاری از مسئله نیست، چه آنکه در وهله اول، عدم‌النفع بالایی را بر کشور تحمیل می‌کند.
«جوان» ابعاد نظام جدید یارانه‌های انرژی بنزین را بررسی می‌کند
شواهد حاکی از بروز ناترازی بنزین در کشورمان است. طبق آمار وزارت نفت، میانگین مصرف بنزین از ابتدای سال تا اواخر شهریور معادل ۱۱۶ میلیون لیتر در روز بوده که این رقم در مقایسه با میانگین مصرف در مدت مشابه سال گذشته ۵/ ۱۳ میلیون لیتر در روز افزایش یافته است.
۳